Annonce

Bakke med oksekød

De danske detailkæder og online butikkers salg af økologis kød voksede i 2018 med over 11 pct., og markedschef for detail, Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening forventer en tilsvarende vækst i indeværende år. Foto: Økologisk Landsforening

Nu vokser det økologiske kødsalg

Selv om flere danskere har fået smag for økologiske kyllinger og oksekød, er der stadig et stort gab op til de mest populære øko-produkter.

Økologisk Landsforening (ØL) udsendte for kort tid siden en pressemeddelelse med overskriften ‘Salget af økologi boomer – bare ikke for grisekød og fjerkræ’.

Få dage senere kom Danmarks Statistik med salgstal for 2018. De viste en generel vækst på 14 pct., mens kødsalget var vokset med 11 pct., og nu følger Friland A/S op med optimistiske meldinger om det aktuelle salg af økologisk kød, så måske går de økologiske kødproducenter lysere tider i møde.

“På det økologiske kød ser vi i øjeblikket en fornuftig udnyttelse af begge koncepter, og vi ser især en stigende efterspørgsel på økologisk grisekød. Der er dog ingen tvivl om, at vi ser frem til grillsæsonen både i Danmark og Europa, og den øgede efterspørgsel, som den medfører,” skriver Henrik Biilmann, direktør for Friland i ‘direktørens beretning’ på selskabets hjemmeside.

Den store højdespringer i 2018 var dog kyllingekødet, som gik frem med 31 pct.

Kødet hænger stadig i bremsen

Trods fremgangen er der stadig et stort gab op til økologiandelene for de mest populære økologiske basisvarer. Det er gulerødder, havregryn og mælk, som alle tre præsterer øko-andele, der allerede har krydset Økologisk Landsforenings 2030-mål om 30 pct. økologi, mens salget af økologisk grisekød og fjerkræ stadig halter langt efter, og Økologisk Landsforenings nye markedsnotat viser, at andelene for okse- og grisekød samt fjerkræ i 2018 alle lå under ni pct.

Det beskriver Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, som et paradoks. For når danskerne bliver spurgt, svarer tre ud af fire, at de i høj eller nogen grad går op i dyrevelfærd. Men hun tror ikke, at alle sætter lighedstegn mellem dyrevelfærd og økologi, og hun kan godt forstå, hvis nogle danskere er forvirrede:

“Den økologiske produktion rummer mange fordele på én gang, men det kan være svært at gennemskue, hvad ‘økologi’ dækker over i forhold til dyrevelfærd. Derimod er ‘frilandsgris’ og ‘fritgående kyllinger’ mere selvforklarende. Derfor har vi en opgave i at øge danskernes bevidsthed om, at Ø-mærket garanterer meget høj dyrevelfærd,” siger Helle Bossen, som er projektleder for øko-kampagnen ‘En himmel til forskel’, som er en del af den treårige økologikampagne Ren Madglæde.

Markedschef for detail, Henrik Hindborg, (ØL) glæder sig over den nye salgsudvikling, og han er sikker på, at væksten fortsætter i indeværende år.

Hans optimisme bygger dels på de aktuelle kampagneaktiviteter, dels på tilbagemeldinger fra branchen og det forhold, at flere dagligvarekæder har øget deres sortiment af økologiske kødprodukter.

“Og så harmonerer økologisk kød godt med trenden om at spise mindre, men bedre kød,” siger Henrik Hindborg.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt publikum til SOfari

Når 11 økologiske landmænd på søndag slår dørene op til SOfari, forventer arrangørerne mange besøg fra unge forbrugere. En ny analyse fra GfK Danmark viser nemlig, at danske unge prioriterer økologi, når der skal grisekød på gaflen.

23-05-2019 3 minutter Events

Svinepesten breder sig i Asien - det kan hæve fødevarepriserne

Udbruddet af svinepest i Asien er nu så massivt, at det ventes at hæve priserne på bl.a. svinekød i hele verden. Det kan dog også gavne danske landmænds økonomi.

21-05-2019 3 minutter SvineproduktionUdlandEksport

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

21-05-2019 4 minutter Eksport