Annonce

Annonce

LuLu åbner hypermarket i Ryiadh

I Maj måned åbnede LuLu et helt nyt varehus i Ryiadh, hvor kunderne har fået smag for økologiske fødevarer, og flere danske producenter eksporterer allerede til Mellemøsten. Foto: LuLu

Kom på date med LuLu i Økologiens Hus

Økologiske producenter har mulighed for at speeddate repræsentanter fra en af Mellemøstens største varehuskæder LuLu, som driver 169 butikker i 22 lande.

Danske fødevarer har et så godt ry ude i verden, at LuLu, som er Mellemøstens største varehuskæde, har besluttet at bruge fire dage i Danmark for at spotte nye leverandører af sunde fødevarer, og de må meget gerne være økologiske.

Af samme grund er der indlagt et tre timer langt besøg i Økologien Hus, hvor økologiske producenter får mulighed for at speeddate repræsentanter fra LuLu-kæden og vise dem, hvilke varer de kan levere til kæden.

Besøget er organiseret af den danske ambassade i Riyadh, og ambassadør Ole E. Moseby håber, at det vil føre til nye eksportordrer til de danske producenter.

Den danske Ambassadør Ole E. Moseby var med til åbningen af et nyt LuLu Hypermarket i Saudi Arabien sidste år, og han ser gode muligheder for, at flere danske varer kan finde vej til den store kæde
Den danske Ambassadør Ole E. Moseby var med til åbningen af et nyt LuLu Hypermarket i Saudi Arabien sidste år, og han ser gode muligheder for, at flere danske varer kan finde vej til den store kæde. Foto: Den danske ambassade i Ryiadh

”Danmark er kendt for kvalitetsfødevarer og en sund livsstil. Derfor er det naturligt for LuLu Supermarket at ville besøge Danmark for at blive inspireret og finde nye produkter, de kan tilføje til deres portefølje. Efterspørgslen efter økologiske varer og sundere alternativer er stigende i regionen, eftersom kunderne bliver mere kvalitetsbevidste, de tænker på sundhed, og der er en spirende tendens til at tænke mere på miljøet. Med LuLus besøg i Danmark håber vi, at danske virksomheder vil kunne se potentiale i et voksende marked,” siger Ole E. Moseby til Fagmediet Økologisk.

LuLu besøger flere producenter

Ifølge Ture Munksgaard fra den danske ambassade i Riyadh er den voksende interesse for økologiske fødevarer bl.a. et resultat af Saudi Arabiens 2030-vision, som skal skabe en sundere livsstil for borgerne.

Han følger med LuLu rundt på hele turen i Danmark som landets officielle repræsentant.

LuLus butikker

Det koster knap 8.000 kr. at deltage i speeddating med LuLu, som driver i alt 169 varehuse i 22 lande. Ved arrangementet i Økologiens Hus 12. juni kan du møde repræsentanter fra

  • 16 butikker i Saudi Arabien
  • 7 butikker i Bahrain
  • 23 butikker i Oman og Egypten
  • 15 butikker i De forenede Arabiske Emirater

“Vi kommer både til København, Aarhus, Nord- og Sønderjylland, og LuLu skal bl.a. besøge Thise Mejeri, Danæg og Skarø Is,” siger Ture Munksgaard.

LuLu i Økologiens Hus

Ifølge Middle East Organic & Natural Products Expo har det økologiske marked for fødevarer og drikkevarer i Mellemøsten siden 2015 haft en gennemsnitlig årlig vækst på 14,4 pct., og det forventes, at markedet får en værdi på 123,5 mia. kr. i 2022.

Den voksende interesse for økologiske og naturlige produkter har ført til, at disse varegrupper gennem de seneste fem år har fået 60 pct. mere hyldeplads i dagligvarebutikkerne, og mange af de mellemøstlige lande dækker typisk helt op mod 70-90 pct. af deres fødevarebehov via import.

Supermarkets Today oplyser, at LuLu-kæden planlægger at åbne ca. 30 varehuse i 2019, og ifølge Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening er det lidt af en scoop, at LuLu kommer til Danmark.

“Frem for selv at skulle rejse til Mellemøsten, er speeddatingarrangementet en yderst omkostningseffektiv måde at besøge en af Mellemøstens største kæder på,” siger Pernille Bundgård.

Hun har selv besøgt LuLu og oplyser, at kæden i udgangspunktet er interesserede i alle typer varer, men at der selvfølgelig er nogle forhold omkring certificeringer og transporten, som kan vanskeliggøre eksporten af visse typer produkter.

Flere artikler fra samme sektion

ØL går på jagt efter de nye trends i New York

Økologisk Landsforening arrangerer inspirationstur til New York, hvor de nyeste trends slår igennem lidt før alle andre steder.

23-08-2019 4 minutter EventsUdland

Øko-mejerier går plantevejen

Både Thise og Naturmælk vil følge i Arlas fodspor og producerede plantebaserede produkter.

23-08-2019 4 minutter MejeriProduktudvikling

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding har åbnet egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i, og mange af dem er økologiske.

22-08-2019 2 minutter Onlinesalg