Annonce

Annonce

Plantebaserede produkter fra Lidl

Det er ikke kun salget af økologiske plantedrikke, som vokser markant hos Lidl. Også salget af vegansk is og diverse køderstatningsprodukter vokser i den danske gren af den tyske discountkæde. PR-foto: Lidl

Lidl øger salget af plantebaserede fødevarer markant

Et øget fokus på plantebaserede produkter har ført til, at kunderne hos Lidl i løbet af det seneste år har lagt næsten 20 pct. flere vegetariske og veganske produkter i indkøbskurven.

Økologisk Landsforening gennemfører i øjeblikket projektet ‘Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring’, som skal inspirere flere danske økologer til at producere planteproteiner til human ernæring, og salgstallene hos Lidl viser, at efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer er stor.

I løbet af det seneste år er salget af veganske og vegetariske produkter i Lidl steget med 19,7 procent. Det er ifølge Dansk Vegetarisk Forening en markant stigning:

”Der er ingen tvivl om, at den overordnede tendens med mere plantebaserede madvaner hos danskerne fortsætter, hvilket også afspejles i salget hos dagligvarekæderne. Det er en flot stigning hos Lidl. Og det er vi naturligvis rigtig glade for, da det kommer både dem, der spiser vegansk og vegetarisk, og verden omkring os til gode,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at Lidl især har kunnet måle den øgede interesse for plantebaserede fødevarer via salget af plantedrikke, men kunderne hiver også andre alternatiover til de animalske varer ned fra hylderne.

Ifølge Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape, kan den markante stigning tilskrives en øget efterspørgsel blandt kædens kunder, men han understreger også, at der har været et større fokus på produktgrupperne i kædens butikker og markedsføring:

”Vi har de seneste år fulgt en bevidst strategi, hvor vi har profileret de grønne alternativer i vores butikker. Det har vi gjort ved at øge produktsortimentet og udviklet en oplysningspjece i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som har til formål at fremme kendskab og viden om plantebaserede fødevarer og oplyse om de alternativer, der findes til en mere traditionel kost. Så vi havde forventet en stigning i salget, men at den skulle være på næsten 20 procent på bare ét år, kommer bag på os,” siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

I begyndelsen af 2018 indgik Lidl og Dansk Vegetarisk Forening et samarbejde for at fremme udviklingen af vegetariske og veganske produkter. Dansk Vegetarisk Forening har blandt andet givet feedback og input til sortimentet i Lidls egen plantebaserede produktserie, Vemondo.

“Vegetariske og veganske produkter skal være tilgængelige for alle. Derfor er vi virkelig glade for, at Lidl i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening har valgt at sætte fokus på dette. Verden har brug for, at vi spiser mere grønt, og det er derfor dejligt at se, hvordan Lidl er med til at tage ansvar ved netop at sætte flere grønne produkter på hylderne,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl om samarbejdet med Lidl, som samlet omsætter for over fem mia. kr. årligt i Danmark.

Flere artikler fra samme sektion

Mere spotlight på lokale fødevarer under coronakrisen

Coronakrisen giver de kreative ideer og samarbejder så stor medvind, at produktionen og opfattelsen af lokale fødevarer har rykket sig 10-15 år, vurderer bogaktuel direktør i Nordisk Center for Lokale Fødevarer.

31-07-2020 4 minutter Lokale varer

GratisMad.dk bliver madspildskampens schweizerkniv

Etableringen af den landsdækkende portal GratisMad.dk, skal gøre det nemmere for fødevareproducenter og butikker i hele landet at donere overskudsmad til socialt udsatte borgere.

31-07-2020 2 minutter Madspild

Fresh.Land laver samarbejde med Emmerys

Begge parter ser potentiale i onlinebrødsalget via Fresh.Land, da kunderne ikke længere behøver at besøge de fysiske butikker, for at få fingre i friskbagt, økologisk bagværk

30-07-2020 4 minutter Onlinesalg,   Frugt bær & grønt,   Bageri