Annonce

Annonce

Frugt og grønt afdeling i Lidl-butik

Ca. 15 pct. af sortimentet hos Lidl er økologisk, men der kommer løbende nye Ø-mærke-varer på hylderne i den tyske discountlæde, som siden årsskiftet har oplevet en vækst i økologisalget på over 20 pct. PR-foto: Lidl

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

De danske forbrugere køber økologi som aldrig før under coronapandemien, og det mærker man hos dagligvarekæden Lidl, som netop har offentliggjort et af de bedste regnskaber siden den tyske kæde kom til Danmark for 15 år siden.

Med en fremgang på mere end 20 pct. i salget af økologiske produkter i årets første måneder fortsætter fremgangen, og Lidls fremgang i økologisalget ligger langt over vækstraten i den samlede dagligvarehandel i 2019, som ifølge Danmarks Statistik lå på 9 pct.

Det er en udvikling, man glæder sig over i Lidl, og årsagen til stigningen i salget af økologiske varer skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, findes i de danske forbrugeres ændrede vaner under coronakrisen.

”Salgsudviklingen i 2020 er påvirket af pandemien, og vi har set en stigning i salget generelt, men specielt af de økologiske varer i vores butikker. Coronasituationen har gjort, at mange danskere har arbejdet hjemmefra over de sidste mange uger, og samtidig har det ikke været muligt at spise ude. Begge dele har inspireret folk til i stigende grad selv at kokkerere derhjemme, og tilsyneladende med ekstra fokus på gode, økologiske råvarer,” siger Rasmus Pape.

Men da Lidl af princip aldrig offentliggør salgstal, kan man kun gætte på, om væksten i økologisalget ligger højere end den generelle salgsfremgang, som har kendetegnet detailhandlen under coronakrisen.

Nogle af de tendenser, vi pt. oplever i danskernes indkøbsvaner, er, at de i højere grad køber ind med hjertet. Der bliver lagt varer i indkøbskurven, som understøtter de nære værdier og øger hyggen derhjemme.

— Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark

Det er det blandt andet Lidls salg af økologisk kød, der har været stigende – men også salget af snacks og konfekture til hyggen derhjemme har været opadgående, og det er der ifølge Rasmus Pape især én grund til.

”Nogle af de tendenser, vi pt. oplever i danskernes indkøbsvaner, er, at de i højere grad køber ind med hjertet. Der bliver lagt varer i indkøbskurven, som understøtter de nære værdier og øger hyggen derhjemme, og derudover ønsker kunderne at handle på en måde, som støtter lokale, danske og bæredygtigt producerede produkter”, forklarer Rasmus Pape.

Nogenlunde enslydende meldinger har tidligere lydt fra flere af landets øvrige detailkæder, og den positive udvikling i salget af økologiske fødevarer vækker ikke overraskende begejstring hos Økologisk Landsforening.

”Udviklingen for det økologiske salg er rigtig positiv og udtryk for, at forbrugerne i stigende grad har fokus på rene fødevarer, dyrevelfærd og forkælelse, når de handler. I den sammenhæng har det også meget stor betydning, at dagligvarebutikkerne bliver ved med at have fokus på at udvikle det økologiske sortiment og sørge for, at der hele tiden kommer nye, spændende produkter i sortimentet,” siger Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Hun oplyser, at Danmark har oplevet en vækst i salget af økologiske fødevarer gennem mange år, og Økologisk Landsforening forventer, at udviklingen vil fortsætte, og at væksten 2020 vil ende på mindst 15 pct.

Flere økologiske produkter på hylderne

Hos Lidl forventer indkøbsdirektør Rasmus Pape også at se en fortsat stigende efterspørgsel på økologiske produkter generelt. En vækst som kæden vil forsøge at give et ekstra løft ved at lancere flere kolonialvarer med lang holdbarhed, konserves og frostvarer.

I dag er cirka 15 pct. af varerne i Lidls sortiment økologiske, men han oplyser, at kæden planlægger at udvide med et endnu større udvalg af økologiske produkter inden for både mejeri, brød, drikkevarer og kolonialvarer.

En af årsagerne til det voksende økologisalg hos Lidl kan være, at Forbrugerrådet Tænk to gange i 2019 kårede Lidl som vinder af pristjek af økologiske produkter blandt 12 dagligvarekæder i Danmark. Første gang vandt Lidl pristjekket for bedste økologiske frugt og grønt, og senest var det prisen for at være billigst og bedst på økologiske kolonialvarer.

Samtidig bliver varerne mere og mere tilgængelige med den tyske topchef Dirk Fust ved roret, idet han efter fire år i landet har speedet op for Lidls ekspansion i Danmark.

Ved udgangen af 2019 havde Lidl i alt 124 danske butikker, og kæden oplyser, at den vil vokse med flere end 100 butikker over de næste 15 år, hvor Lidl vil have særligt fokus på at åbne nye butikker i hovedstadsområdet og Aarhus-området.

Flere artikler fra samme sektion

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

30-06-2020 2 minutter Udland,   Eksport

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse

Eleverne skal tættere på råvarerne og bruge mindre tid på tør teori

For at tiltrække fremtidens professionelle madhåndværkere arbejder Anne-Birgitte Agger med at omdanne Hotel- of Restaurantskolen til et klimaneutralt uddannelsessted, hvor bæredygtighed ikke bare er noget, man snakker om.

25-06-2020 7 minutter Uddannelse,   Foodservice