Annonce

Annonce

Kø foran Skarø Is

Lidls første leverandørdag blev en stor succes for både værterne og de økologiske producenter, som fik besøg af hele indkøbsafdelingen i hovedkontoret i Kolding. Her er der kø foran Skarø Is. Foto: Jakob Brandt

Livlig leverandørdag hos Lidl

Leverandørerne fik en unik adgang til discountkædens indkøbere på tværs af alle kategorier, da Lidl for første gang inviterede 17 økologiske producenter til hovedkontoret i Kolding.

Kunderne i Lidls 118 danske butikker kan formentlig allerede nu begynde at glæde sig til at møde flere nye spændende økologiske produkter fra danske producenter. Det er budskabet fra Kalil Thaleb fra Lidl, som havde inviteret Økologisk Landsforenings virksomhedsmedlemmer til leverandørdag i discountkædens hovedkontor ved Kolding.

“Det er første gang, at vi prøver at inviterer leverandørerne til at møde vores indkøbere og marketingfolk. Det var en superfed oplevelse, og det har uden tvivl overgået alles forventninger. Det var en stor succes,” fastslår Kalil Thaleb.

Som økologiansvarlig i Lidl-kæden har han vanskeligt ved at tøjle sin begejstring over et meget livligt leverandørtræf, som viste, at både små og store producenter af økologiske føde- og drikkevarer betragter Lidl som en attraktiv kunde for deres produkter. Lidls indkøbere gengældte interessen, og de gav sig alle god tid til at høre om de produkter, de blev præsenteret for. Derfor var det en flok optimistiske producenter, som pakkede sammen efter to travle timer hos Lidl.

Randi Kok, adm. direktør i handelsselskabet Tamaco Food A/S, kom således i kontakt med flere forskellige Lidl-indkøbere, som både var interesserede i selskabets danske kødprodukter og flere af de økologiske importvarer, som selskabet sælger.

“Det er fedt. De har selv bedt os om at komme, og vi kan mærke, at de vil noget. Nu har vi fået en fod indenfor, og jeg har talt med indkøberne for alle de kategorier, jeg gerne vil,” siger Randi Kok.

“Og de sagde alle sammen, at vores frikadeller smager godt,” pointerer Tamaco-direktøren, som via koncernens datterselskaber kan tilbyde en bred vifte af kolonialvarer, frosset og fersk kød.

Der var trængsel hos producenterne, da Lidl inviterede til leverandørdag
Der var trængsel hos producenterne, da Lidl inviterede til leverandørdag. Foto: Frida Kim Luu

Effektiv matchmaking

Økologisk Landsforening har tidligere lavet lignende leverandørdage hos Coop og Salling Group.

“Det er en utrolig effektiv måde at lave matchmaking på for begge parter. Nogle af vores medlemsvirksomheder har brugt to år på at forsøge at skabe kontakt til Lidl. På leverandørdagen mødte de alle indkøberne i løbet af to timer,” siger Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i markedsafdelingen i Økologisk Landsforening (ØL), som har arrangeret dagen.

Hos Lidl blev producenterne præsenteret for samtlige indkøbere, og i løbet af de to timer blev der knyttet mange kontakter, som kan være første skridt mod et fremtidigt samarbejde.

Udstillerne har betalt 1500 kr. for at få en stand, og ud over at præsentere deres varer, gav besøget en værdifuld indsigt i, hvordan kæden arbejder og hvilke indkøbere, der især er interessante i forhold til deres sortiment. Det varierer en del fra kæde til kæde, hvordan ansvarsområderne i de forskellige kategorier er fordelt blandt indkøberne, og leverandørdagen kan sikre, at producenterne ikke bruger en masse krudt på at få den forkerte person i tale.

Gasa Nord Grønt medbragte et større arsenal af grøntsager, som meget gerne må ende i grøntafdelingen hos Lidl
Gasa Nord Grønt medbragte et større arsenal af grøntsager, som meget gerne må ende i grøntafdelingen hos Lidl. Foto: Frida Kim Luu

Lidl følger FN’s verdensmål

Lidls CSR-chef, Lærke Skaksen, forklarer, at Lidls CSR-strategi tager afsæt i FN’s verdensmål, og at arbejdet med at reducere madspildet og forbruget af plastik har højt prioriteret hos kæden.

“Vi var den første discountkæde, som droppede buræg, og i 2025 skal alt plastikemballage være genanvendeligt. I de kommende år vil vi desuden have fokus på sukker- og fedtreducerede produkter,” sagde hun, før indkøberne blev sluppet løs i udstillingslokalet.

“Al den viden, producenterne får på en leverandørdag, gør det nemmere for dem at planlægge, hvordan de skal angribe den enkelte kæde,” siger Birgitte Jørgensen.

ØL’s markedschef for detail, Henrik Hindborg, glæder sig over den økologiske rejse, som Lidl har igangsat, og han håber, at andre dagligvarekæder lader sig inspirere til at afholde leverandørtræf.

“Erfaringerne viser, at det giver meget, når en kæde vælger at lave en grundig gennemgang af deres økologiske sortimentet og lokker producenter, de måske slet ikke kendte i forvejen, ud af busken ved at invitere til leverandørtræf. Det giver dem en mulighed for at finde nye, unikke produkter, og vi er klar til at hjælpe alle kæder, som ønsker at få besøg af de danske leverandører,” siger Henrik Hindborg.

Flere artikler fra samme sektion

ØL går på jagt efter de nye trends i New York

Økologisk Landsforening arrangerer inspirationstur til New York, hvor de nyeste trends slår igennem lidt før alle andre steder.

23-08-2019 4 minutter EventsUdland

Øko-mejerier går plantevejen

Både Thise og Naturmælk vil følge i Arlas fodspor og producerede plantebaserede produkter.

23-08-2019 4 minutter MejeriProduktudvikling

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding har åbnet egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i, og mange af dem er økologiske.

22-08-2019 2 minutter Onlinesalg