Annonce

Annonce

Et nærbillede viser et eksempel på snacks fra NØD Snacks

Ingredienserne i de økologiske produkter fra NØD Snacks består af nødder, frø og bær – intet andet, og alt er både håndlavet, vegansk og glutenfrit, og de sælges i kopper af nedbrydeligt biopap. Hver kop indeholder 25-30 bites, og den vejledende udsalgspris er 49 kr. Foto: PR

Ægtepar bag vegansk snackfirma fik lynfinansiering på nettet

Fødevare-iværksættere bag NØD Snacks skaffede et lån på 150.000 kr. af Coop Crowdfundings medlemmer på kun 55 minutter.

Efter kun fire måneder på markedet har flere fået smag for de veganske og økologiske snacks fra iværksættervirksomheden NØD Snacks på Frederiksberg. På under en time fik virksomheden rejst 150.000 kr. til udvidelse af produktion og distribution gennem Coop Crowdfunding.

Platformen har efterhånden hjulpet mange økologiske producenter med at skaffe kapital. I de fleste tilfælde tager det flere dage, før det ønskede beløb er i hus, men den nød knækkede det nyetablerede firma på rekordtid.

NØD Snacks’ ønske om lån til udvidelse af produktionen blev lagt på Coop Crowdfundings online-platform onsdag den 2. januar. Flere må have siddet klar ved tasterne for at være med til at hjælpe iværksætterne med lånet, for efter bare 55 minutter var et lån på 150.000 kr. finansieret af Coops medlemmer.

“Det er helt vildt. Det buldrede ind med beskeder fra folk, der ville låne os penge, og vi er meget glade og taknemmelige for den støtte, som Coops medlemmer har vist os. Det er en kæmpe succes, og det giver os mulighed for at udvide vores produktion, så flere fremover kan få sunde snacks,” siger Sidsel Kjøller Damkjær fra NØD Snack efter det succesrige favntag med crowdfunding-finansiering.

Et sundt snack-alternativ

Firmaet NØD Snacks tog fart forrige år, da ægteparret Mads og Sidsel Kjøller Damkjær og deres tre døtre rejste til San Francisco på tre måneders orlov. 

Her gik de sammen med amerikanske samarbejdspartnere for at videreudvikle deres snackkoncept, der udmærker sig ved både at være vegansk, glutenfrit, økologisk og uden tilsat sukker.

Og det er tilsyneladende ikke kun familien Kjøller Damkjær, der har manglet et sundt snack-alternativ.

Siden NØD Snacks kom på markedet i august 2018, har flere tusinde kunder købt de sunde snacks, og det betyder, at produktionen nu skal udvides for at følge med efterspørgslen.

”Vi valgte at gå ind i Coop Crowdfunding for at få finansieret udvidelsen af hele processen fra produktudvikling til produktion og emballering til distribution, og vi er glade for at se, at det har båret frugt så hurtigt,” siger Sidsel Kjøller Damkjær.

Hun lægger ikke skjul på, at det er dyrt at løbe en ny virksomhed i gang:

”Det er økonomien, der er vores store udfordring. Lånet sikrer den første lille eskalering af vores virksomhed, og det er dejligt at se, at der er så mange, som er interesseret i vores produkt, og er interesserede i at støtte det. Det er med til at sikre, at vi kan leve op til de aftaler, vi allerede har.”

Sigter mod horeca-branchen

Mads og Sidsel Kjøller Damkjær er oprindeligt uddannede som henholdsvis industri- og beklædningsdesigner, men de har begge haft forskellige konsulentroller og er drevet af et iværksættergen, hvor alle gode ideer typisk bliver omsat til produkter.

Ægteparret Mads og Sidsel Kjøller Damkjær rejste med deres døtre til USA i tre måneder, hvor de sammen med amerikanske samarbejdspartnere videreudviklede deres snackkoncept, der udmærker sig ved både at være vegansk, glutenfrit, økologisk og uden tilsat sukker
Ægteparret Mads og Sidsel Kjøller Damkjær rejste med deres døtre til USA i tre måneder, hvor de sammen med amerikanske samarbejdspartnere videreudviklede deres snackkoncept, der udmærker sig ved både at være vegansk, glutenfrit, økologisk og uden tilsat sukker. Foto: PR

”Da palæo-bølgen skyllede ind over landet for nogle år siden, forsøgte vi at få vores børn til at spise palæo-produkter, men de kunne ikke lide dem, og så begyndte vi at videreudvikle på opskrifterne. Nu står vi med et produkt, som vi satser på at sælge til hoteller, restauranter og kantiner, og vi har allerede lukket de første aftaler,” siger Sidsel Kjøller Damkjær.

Hun arbejder fuld tid med NØD Snack, som satser på at etablere en solid base på hjemmemarkedet, men ambitionerne rækker langt ud over Danmarks grænser.

”Lige nu har vi fokus på Danmark og Europa, og vi har allerede aftaler med kunder i Tyskland og Sverige,” siger Kjøller Damkjær.

Lånebeløbet på 150.000 kr. kommer fra 32 personer, som får forrentet deres penge med fem procent.

Læs mere om NØD Snack og Coops andre crowdfundingprojekter her.

Flere artikler fra samme sektion

»Vores øko-arbejde har skubbet på festival-Danmark «

PODCAST: Folkene bag Northside har på få år skruet musikfestivalens økologiprocent op fra 0 til næsten 100. Northside-talsmand John Fogde fortæller i podcasten 'Derfor blev jeg økolog' om de første forhindringer.

17-06-2019 6 minutter PodcastEvents

Nyt hæfte skal skubbe økologien ud på efterskolerne

I denne måned bliver et inspirationskatalog sendt ud til efterskolerne. Det skal motivere deres køkkener til at lægge om til økologi og skære ned på kødet.

13-06-2019 3 minutter Omlægning

Økologisk vinproduktion står foran massiv vækst

En ny rapport viser, at den økologiske vinproduktion vil vokse massivt de kommende år - markedsandelen vil dog stadig være beskeden.

12-06-2019 1 minutter Udland