En dame står og ser på madvarer på et madmarked.

Efter en forrygende start faldt opbakningen blandt danskerne til konceptet med madsamlinger. Modelfoto: Colourbox

Madsamling lukker i Danmark

Den danske gren af et fransk madkoncept nåede ikke at fylde to år, før initiativtagerne trak stikket.

I efterårsferien pakkede fødevareproducenterne deres sidste ordre til de danske madsamlinger, som gennem næsten to år har leveret lokale fødevarer til medlemmerne. 

Det ærgrer i den grad Søren Kielgast, som er landechef i Madsamling Danmark, at selskabet var nødt til at dreje nøglen, men omsætningen var ganske enkelt for lav til at det gav mening at fortsætte. 

"Før vi besluttede at lukke, var flere madsamlinger allerede lukket eller sat på pause, for at finde nye værter, som kunne overtage driften, og da vi lukkede, var der kun 16 aktive madsamlinger," siger Søren Kielgast.

Undervejs forsøgte han forgæves at søge alternativ finansiering via diverse fonde, men da de ikke kunne bidrage med kapital her og nu, var det umuligt at holde liv i madsamlingerne. 

"Det er super ærgerligt at vi må lukke. Jeg har virkelig brændt for det her, og jeg føler, at vi har gjort alt, hvad vi kunne. Vi må konstatere, at vi ikke har været i stand til at skalere modellen nok i Danmark til at gøre den forretningsmæssigt bæredygtig," siger Søren Kielgast. 

God start gav blod på tanden 

Det hele startede eller så godt, da den første madsamling åbnede i januar 2017 i Vordingborg. Den sydsjællandske madsamling satte rekord, som den madsamling i Europa, der på daværende tidspunkt solgte bedst på en åbningsdag, og mange værter meldte sig til konceptet i de følgende måneder. 

Det er svært at ændre folks indkøbsvaner og trække folk til at handle på en anderledes måde, hvor de skal bestille varerne fem dage før de blev udleveret.

— Søren Kielgast, landechef i Madsamling Danmark

Den gode start gav iværksætteren Søren Kielgast og hans partner blod på tanden, og de satsede på at nå 50 madsamlinger på to år. I alt blev der etableret 24-25 madsamlinger, men da nyhedens interesse havde lagt sig, måtte de sande, at det franskudviklede forretningskoncept var vanskeligt at implementere på det danske marked, hvor der ligger et supermarked på hvert andet gadehjørne. 

"Det er svært at ændre folks indkøbsvaner og trække folk til at handle på en anderledes måde, hvor de skal bestille varerne fem dage før de blev udleveret. De danske familier har meget travlt, og de færreste kan afse tid til at hente varerne, når de også skal køre lille Ida til dans og hendes storebror til fodbold," forklarer Søren Kielgast. 

Danmark er for lille 

Han betegner driften af Madsamling som en både spændende og lærerig, men også meget tidskrævende proces, der har bragt ham tæt på mange passionerede producenter. Men for at blive rentabel, skulle der have været etableret flere velfungerende madsamlinger:

"I Frankrig er der ca. 900 madsamlinger. Det giver en kritisk masse, som får tingene til at hænge sammen, og vi må bare konstatere, at det ser ud til at Danmark er for lille til et koncept, som harmonerer bedre med den sydeuropæiske madkultur, hvor der er større tradition for at handle på lokale markeder." 

Nord for København og i Aarhus blev der åbnet rene økologiske madsamlinger, men begge steder viste det sig ifølge Søren Kielgast vanskeligt at skaffe tilstrækkeligt med lokale producenter. 

Ikke nok gik godt 

Efter hans vurdering var en kombination af en stigende konkurrence fra dagligvarehandlen, et voksende netsalg af fødevarer samt en tidskrævende proces med at få producenter ombord på platformen, som gjorde det vanskeligt at tilpasse madsamlingerne til det danske marked. 

"På trods af alt det store arbejde, der er sat i gang i vores netværk i løbet af de sidste knap to år, er der stadigvæk for få madsamlinger og ikke nok, som går rigtigt godt," siger Søren Kielgast. 

Han oplevede, at mange medlemmer kun meldte sig ind af nysgerrighed uden at bestille varer, og i gennemsnit afgav de 12.500 danske medlemmer kun 3,8 ordrer på et år. Det var for få. 

Ingen skylder nogen noget 

”Vi er meget taknemmelige for vores værter og producenters engagement og indsats, og vi beklager dybt, at vi ikke kan fortsætte med at støtte madsamlingerne i fremtiden,” skriver Søren Kielgast i en mail til Økologisk Landbrug. 

Han betoner, at det har været vigtigt for ham at lukke Madsamling Danmark ned på en anstændig måde:

"Der er ingen, der skyldes nogen noget, og vi har sendt en guide til alle værter og producenter. Den viser, hvordan de kan trække alle de nødvendige data til deres skatteregnskab ud fra platformen. "

Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge han har investeret i forsøget på at rulle konceptet ud i Danmark.

Flere artikler fra samme sektion

Opråb fra Paradiset: Tilpas dig eller dø

Øko-branchen skal følge med forbrugertendenserne og kan passende hente inspiration hos discountkæderne, mener direktøren for øko-konceptet Paradiset.

15-11-2018 4 minutter Detailhandel

Thise og Naturmælk vandt Gourmetprisen 2018

Økologiske mejerivarer strøg til tops i tre ud af fire kategorier ved International Food Contest i Herning.

15-11-2018 3 minutter Mejeri

Paradiset kæmper mod discount og fake food

Det har været en stor udfordring for Stockholms økologiske flagskib at få balance i økonomien, men med en ny investor i ryggen ser grundlæggeren af Paradiset positivt på fremtiden.

15-11-2018 5 minutter DetailhandelUdland