Annonce

Annonce

Annonce

Kunder i Wefood-butik.

Coronakrisen har skabt øget travlhed i Wefoods madspildsbutikker, som sidste år bidrog med to mio. kr. til projekter for verdens fattigste. Fortsætter de nuværende høje salgstal, bliver det tal formentlig højere i indeværende år. Foto: Mikkel Østergaard

Madspildsbutikkerne har aldrig haft mere travlt

Siden statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, er omsætningen i Wefoods tre københavnske butikker øget med 40 pct.

Kølediskene i madspildsbutikkerne i Wefood bugner i disse uger med varer, da dagligvarekæderne under coronakrisen donerer langt flere og mere attraktive varer end under normale omstændigheder. Det har de seneste uger løftet omsætningen med 40 pct. i forhold til sidste år, oplyser Folkekirkens Nødhjælp, som driver Weefood.

”Vi har de sidste uger solgt 40 pct. mere end på samme tid sidste år. Det er fantastisk, for det betyder, at vi sammen med vores gode samarbejdspartnere og leverandører kan være med til at mindske det danske madspild. Men det betyder også, at vi sammen kan sikre endnu flere penge til vores projekter i verdens fattigste lande. Det er der stort behov for lige nu. Om lidt rammer corona-pandamien for alvor det afrikanske kontinent, og her kan krisen hurtigt blive en stor katastrofe,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen i en pressemeddelelse. 

Kort om Wefood

  • Folkekirkens Nødhjælp åbnede den første Wefood-butik i 2016. I dag er der tre butikker i København og en butik i Aarhus, og planen er at åbne yderligere to butikker i år.
  • Wefood sælger varer, som almindelige supermarkeder ofte kasserer. Det er varer, som er bestilt hjem i for store mængder, er ude af sæson, har overskredet bedst-før-datoen eller har ødelagt emballage. Men varer, som ingenting fejler.
  • Wefood-butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til projekter i verdens fattigste lande.

I marts modtog Wefood-butikkerne mellem 28-30 tons overskudsvarer. Det er næsten ti tons flere varer end på en almindelig måned. Blandt de største leverandører er nemlig.com, der i løbet af de sidste uger har doneret langt flere varer til Wefood end normalt.

”Som onlinesupermarked har vi mindre madspild end et almindeligt supermarked, men siden udbruddet af Covid-19, har vi måtte donere flere varer på grund af danskernes ændrede indkøbsvaner. Vores samarbejde med Wefood sikrer heldigvis, at varerne ikke går til spilde, men i stedet sælges i Wefood-butikkerne og støtter et godt formål,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Jan-Martin Mikkelsen, som er ansvarlig for Wefood butikkerne, oplyser, at han ikke har valide data for økologiprocenten.

“Men vi vil meget gerne have økologiske varer, da de indbringer lidt flere penge til verdens fattigste mennesker,” siger Jan-Martin Mikkelsen.

I 2019 solgte Wefood 249 t fødevarer mod 175 t året før. Det gav et overskud på to mio. kr., som gik til Folkekirkens Nødhjælps projekter i udlandet.

“Fortsætter salget som nu, sætter vi ny rekord i år,” siger Jan-Martin Mikkelsen, som netop i disse dage er på jagt efter det næste sted at åbne en Wefood-butik.

“Det skal være i en af de større byer, hvor det er muligt at finde nok frivillige til at drive butikken. Det kunne være i Odense, Vejle eller Aalborg,” siger Jan-Martin Mikkelsen, som er en af to eneste lønnede ansatte, mens det øvrige personale består af ca. 200 frivillige.

”Vi havde egentlig forudset, at vi var nødt til at lukke Wefood-butikkerne under corona-krisen. Vi har stor forståelse for, hvis vores mange hårdtarbejdende frivillige ikke kan eller ønsker at arbejde i de her tider. Men i stedet har mange af dem insisteret på, at Wefood skal holde åbent for at kunne bekæmpe den stigende madspild. Det er utrolig prisværdigt og har stor betydning for Folkekirkens Nødhjælps arbejde,” siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Corona,   Madspild

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed