Annonce

Bolcher i mange farver

Ingen befolkning i verden spiser så mange økologiske fødevarer som danskerne. Alligevel har vi i lang tid foretrukket traditionel slik fyldt med kunstige farvestoffer og smagsforstærkere. Men indenfor det seneste år har det økologiske supermarked Økovejen.dk oplevet en eksplosion i salget af netop økologisk slik. Foto: Colourbox

Markant vækst i det økologiske sliksalg

Inden for det seneste år har det økologiske supermarked Økovejen.dk oplevet en eksplosion i salget af netop økologisk slik.

Flere danskere er villige til at betale lidt ekstra for at undgå kunstige farvestoffer og det utal af E-numre, som kendetegner ingredienslisten på konventionelle slikprodukter. Det kan aflæses i form af et voksende salg af økologisk slik hos online-supermarkedet Økovejen.dk

Gennem mange år er salget af sunde, økologiske basisvarer vokset år for år, mens de søde sager traditionelt er det sidste, de økologiske forbrugere lægger i indkøbskurven. Men nu ser det ud til, at det mønster har ændret sig, og at markedet for Ø-mærket slik og chokolade er modent.

Ifølge Danmarks Statistik er det samlede salg af økologisk slik steget med 84 pct. siden 2010 til en værdi på næsten 400 mio. kr., og den voksende interesse for økologisk slik kan bl.a. mærkes i salget hos det økologiske supermarked Økovejen.dk, som med egne ord oplever en eksplosion i salget af økologisk slik.

Fredagsslikken bliver økologisk

Alene fra foråret 2018 til efteråret steg virksomhedens salg af chokolade med over 250 pct., mens Lars Schmidt Larsen, der er direktør i Økovejen.dk oplyser, at salget af tyggegummi er firdoblet. I en pressemeddelelse fra Økovejen.dk tilskriver han den stigende efterspørgsel, at forbrugerne har fået et større kendskab til, hvad konventionelt slik indeholder. 

"Økologisk slik er bedre end konventionelt på alle områder. Smagen er renere, og vingummierne er farvet med frugter og grøntsager, ikke kunstige farvestoffer og tilsætningsstoffer. Økologisk tyggegummi er lavet på naturgummi i stedet for plastik. Derfor nedbrydes det i naturen efter seks uger og tager ikke 50 år om at forsvinde fra veje og fortove. Forbrugerne er heldigvis ved at opdage, at det er muligt med et næsten 100 procent økologisk liv – også når der skal hygges med fredagsslik," siger Lars Schmidt Larsen i en pressemeddelelse.  

Henrik Hindborg, markedschef for detail hos Økologisk Landsforening forudser, at salgsfremgangen for økologisk slik vil accelerere yderligere i de kommende år.

"Før et segment kan vokse inden for økologi, kræver det nogle pionerer som Økovejen.dk, der gør det tilgængeligt for forbrugerne. Det er først nu, at man kan få alt slags slik i økologiske varianter, så jeg kunne nemt forstille mig, at salget kun bliver endnu større fra nu af. Der er næppe en anden varegruppe, hvor tilsætningsstoffer bliver brugt mere flittigt end i slik, så det giver jo rigtig god mening at købe det økologisk og dermed fravælge 330 forskellige tilsætningsstoffer for sig selv og ens børn," siger Henrik Hindborg.

Sundhed og økologi hænger sammen

De første spæde skridt som økologisk forbruger bliver normalt taget foran kølediskene med mejeriprodukter og hylderne med grøntsager, men ifølge Økologisk Landsforening er forbrugerne nu klar til at betale lidt ekstra for også at få slik i økologiske varianter.

"Det er jo et paradoks, at forbrugere med kurven fuld af økologiske varer i mange år har købt fredagsslik proppet med kunstige farvestoffer og smagsforstærkere og et utal af E-numre. Det skyldes, at sundhed og økologi hænger sammen i vores bevidsthed. Når vi alligevel synder med slik, spiller økologi instinktivt en meget lille rolle. Basisvarerne kommer i første række, og først når alle andre varer er økologiske, begynder vi at købe nydelsesmidler som slik i økologiske varianter," siger Henrik Hindborg.

Flere artikler fra samme sektion

204.000 danskere så øko-køerne danse

204.000 danskere oplevede søndag øko-køernes begejstring over at blive lukket ud på forårsgræs.

15-04-2019 2 minutter ØkodagMejeri

Livlig leverandørdag hos Lidl

Leverandørerne fik en unik adgang til discountkædens indkøbere på tværs af alle kategorier, da Lidl for første gang inviterede 17 økologiske producenter til hovedkontoret i Kolding.

12-04-2019 4 minutter Detailhandel

Lidls økologiske rejse slutter formentlig aldrig

Beslutningen om at deltage i den landsdækkende økologi-kampagne Ren Madglæde var for alvor med til at sætte udviklingen af Lidls økologiske sortiment på skinner.

12-04-2019 6 minutter Detailhandel