Annonce

Annonce

Udstillere på den danske fællesstand.

De danske udstillere trækker indkøbere fra hele verden til den danske fællesstand på BioFach. Foto: Louise Kaad-Hansen

Massiv interesse for dansk eksportfremstød

Vodka-serie med rodfrugter fra dansk mikrobrænderi får stor opmærksomhed på verdens største økologimesse, hvor der er tæt trafik på den danske fællesstand.

Benene begynder efterhånden at blive tunge hos nogle af de 32 danske udstillere på verdens største økologimesse, BioFach, da de fredag har taget hul på den næstsidste af de fire lange arbejdsdage på den tyske fagmesse for økologiske fødevarer, hvor arrangørerne melder om masser af trafik.

”Jeg synes faktisk, at det har været den bedste BioFach-messe i de seneste fem-seks år,” siger Malene Aaris, der driver eksportnetværket Bio Aus Dänemark, som arrangerer den danske fællesstand i samarbejde med Økologisk Landsforening. 

Hun deltager i år på BioFach for 19. gang og er dermed en af de mest rutinerede BioFach-deltagere, og gennem årene har hun registreret en gradvis professionalisering hos de mange internationale udstillere.

Medarrangør af den danske fællesstand, Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark (i midten), betegner BioFach som et must for økologiske producenter med eksportambitioner, og som et fantastisk sted at skabe netværk til den økologiske branche. T.v. Mona Hedenskog fra Business Sweden og Mathias Dernelid fra Smakriket. Foto: Bio aus Dänemark

”De første år handlede det primært om at præsentere økologiske fødevarer, som var produceret uden brug af pesticider, men i takt med at konkurrencen på det økologiske marked er vokset, har producenterne været nødt til at hæve barren,” siger Malene Aaris.

Hun roser også den tyske messeledelse for, at den sidste år åbnede yderligere to haller, så der i år er 10 haller med udstillinger.

”Det betyder, at der er kommet en bedre balance mellem antallet af udstillere og den plads, der er til rådighed, og de to første dage har der virkelig været et godt flow af gæster, så udstillerne har haft noget at lave hele tiden,” siger Malene Aaris og fortsætter:

”Der er virkelig nogle af de danske udstillere, som har gjort deres hjemmearbejde. Det kan man godt mærke.”

Vodka med danske rodfrugter

Salgsansvarlig for Nordisk Brænderi, Klaus Brock, er en af de danske udstillere, som har haft nogle travle dage på BioFach. 

Det er første gang, at det familieejede mikrobrænderi deltager på BioFach, hvor korpset af internationale indkøbere har vist stor interesse for en nyudviklet serie af økologisk akvavitter, som bliver solgt under navnet ’Nordic Aquavit Monastery’.

Mange indkøbere har vist interesse for en vodka-serie med rodfrugter fra Nordisk Brænderi. Foto: Louise Kaad-Hansen

”Det er en vodka-serie, som er inspireret af gamle opskrifter fra munkeklostrene. Smagen er baseret på rodfrugter som rødbede, gulerod og persillerod, og det har vi fået rigtig god respons på. Mange er vilde med smagen," siger Klaus Brock, som især er på jagt efter distributører på de nære eksportmarkeder:

”Vi har allerede fået kontakter i både Norge, Sverige og Tyskland, og når vi kommer hjem, skal vi til at finde ud af, hvem der er seriøse.”

Sparkling Tea har styr på logistikken

Indehaverne af Copenhagen Sparkling Tea Company har også nogle travle dage i Nürnberg.

”Det har været overraskende godt. Vi er kun to dage inde i messen, og vi er allerede ved at løbe tør for visitkort, og vi løber også snart tør for glas til smagsprøver,” siger Bo Sten Hansen, direktør og medstifter af Copenhagen Sparkling Tea Company.

Pernille Bundgård, markedschef, eksport i Økologisk Landsforening, betegner Copenhagen Sparkling Tea Company som et godt eksempel på den nytænkning og innovationskraft, som præger mange af de økologiske producenter.

Sidste år blev det danske firma genstand for massiv opmærksomhed, da de økologiske sparkling tea-produkter for første gang blev udstillet på BioFach, hvor de helt ekstraordinært vandt prisen ’Best New Product 2018’ i drikkevarekategorien.

På daværende tidspunkt havde Copenhagen Sparkling Tea Company eksport til seks lande. I dag er antallet vokset til 16, og flere interesserede markeder er sat på venteliste.

Pernille Bundgård, markedschef, eksport i Økologisk Landsforening, glæder sig over de mange positive meldinger fra de danske BioFach-udstillere, som indtil nu har haft en særdeles travl messe med mange interessante kontakter.. Foto: Louise Kaad-Hansen

Tilfredse udstillere

Pernille Bundgård oplever generelt stor tilfredshed hos de danske udstillere. ”Det er ingen, som står stille, og som noget nyt har vi år haft besøg af flere tyske private label-producenter som Alnatura og Bio Centrale. Det er ikke alle vores udstillere, som er klar til at producere til dem, men for nogle kan private label give et ekstra ben at stå på,” siger Pernille Bundgård.

Sammen med Malene Aaris fremhæver hun messen som et nødvendigt mødested for økologiske producenter med eksportambitioner.

”Alle de store tyske kæder, som vi har inviteret, er kommet forbi,” siger de samstemmende.

De hæfter sig også begge ved messens mange netværksmuligheder og fremhæver specifikt Nordic Blue Night, som var en lille festaften for alle de nordiske udstillere fra Finland, Sverige og Danmark.

”Det giver producenterne en fantastisk mulighed for at skabe netværk og dele viden om hinandens markeder, og jeg kan kun opfordre flere danske producenter til at deltage i BioFach i de kommende år. Har man økologiske varer og ønsker at eksportere dem, så er BioFach en nødvendig messe, siger Malene Aaris.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel