Annonce

Annonce

Selina Juul står med en bunke gulerødder i favnen

"Vi ved fra flere undersøgelser, at når folk køber gode, økologiske råvarer, så smider de også færre madrester ud, fordi varerne er dyrere," siger Selina Juul. Foto: Mikkel Adsbøl/Gyldendal

Mindre madspild kan give mere økologi

Ifølge Selina Juul, der i åretvis har arbejdet for at mindske danskernes madspild, hænger økologi og mindre madspild tæt sammen.

Landets storkøkkener, kantiner og restauranter. Dér sner det lige nu, når det handler om at reducere madspild og få råd til mere økologi inden for samme budget. Sådan lyder det fra Selina Juul, der er forfatter og bidragsyder til flere kogebøger med fokus på at reducere madspild, senest bogen ‘Mad med respekt’. 

Desuden stiftede hun for 11 år siden bevægelsen ‘Stop Spild Af Mad’. 

“De professionelle køkkener rykker helt vildt på økologien – og gør det blandt andet ved at mindske madspildet. Jeg hører det overalt, hvor jeg kommer rundt. Når det ene storkøkken efter det andet vinder en pris, så er det ofte, fordi de har reduceret madspildet og på den måde fået plads til mere økologi, siger Selina Juul. 

Hun mener, at storkøkkentrenden er ”rigtigt tankevækkende”. 

“Nu har jeg arbejdet dagligt i 11 år for at reducere danskernes madspild, og min oplevelse er, at når folk bevidst mindsker madspildet, så tænker de mere på bæredygtighed. De tænker måske på emballage og tager stofposen med i supermarkedet frem for at købe en plasticpose. Og de opdager, at de har råd til at købe flere økologiske varer,” siger hun.

Selina Juul påpeger også, at de fleste forbrugere på den måde bevæger sig ind i en god cirkel:

“Vi ved fra flere undersøgelser, at når folk køber gode, økologiske råvarer, så smider de også færre madrester ud, fordi varerne er dyrere. Så med andre ord er stop-madspild-bølgen med at øge det økologiske forbrug – og det er jo en meget spændende sideeffekt.” 

Personligt køber Selina Juul altid økologiske æg på grund af dyrevelfærden, og i det hele taget forsøger hun at købe frugt og grønt økologisk. 

“Derhjemme koger vi altid fond af blandt andet løgskaller, gulerodstoppe og broccolistokke, og så skal grøntsagerne altså helst ikke være sprøjtede. Det, at man ikke bruger sprøjtemidler, er et godt eksempel på den omtanke, der er i den økologiske produktion. Jeg er dog slet ikke militant omkring økologien,” siger hun og påpeger, at de i Stop Spild Af Mad-bevægelsen altid forsøger at inspirere og give gode råd frem for at pege fingre. 

“At behandle mad med respekt handler om at respektere naturen, dyrene, landmanden og hele den gigantiske proces, som ligger forud for, at vi kan få mad på bordet. At undgå madspild handler ikke om løftede pegefingre, og hvad vi gør forkert – det handler om, hvad vi kan gøre bedre uden det store offer.” 

Selina Juul påpeger, at Stop Spild Af Mad dermed kan være med i en større økologisk dagsorden. Og at det er et eksempel på, at vi kan gøre FN’s verdensmål til familiens hverdagsmål. Hun er global ambassadør for delmål 12.3 under FN’s 17 verdensmål. Delmål 12.3 handler om, at madspild og madaffald pr. indbygger halveres på detail- og forbrugerniveau, og at fødevaretabet skal reduceres i produktions- og forsyningskæder, herunder tab af afgrøder efter høst. 

Hun har for nylig været i Vatikanet for sammen med 50 markante talspersoner på bæredygtighedsfeltet at forsyne Paven med gode, konkrete råd til katolske hjem i hele verden. 

Selina Juul påpeger, at kommunikation af de gode, konstruktive råd er en helt central motor i kampen for at undgå madspild, ligesom formidling også er helt afgørende ved alle de andre verdensmål, FN har fastsat. Ud fra den filosofi har hun også en opfordring til de professionelle køkkener rundt omkring i landet, der – blandt andet med hjælp fra Økologisk Landsforening – er blevet frontløbere i at reducere madspildet og på den måde skabe luft i budgettet til mere økologi: 

“Storkøkkenbranchen skal mere aktivt fortælle deres kunder og brugere om det store arbejde med at reducere madspildet, de har gjort. Det er bare så vigtigt, at vi kan inspirere Her og Fru Jensen. Det kunne for eksempel være med små skilte, der fortæller, hvor meget og hvordan et storkøkken har reduceret sit madspild – og fået råd til meget mere økologi. Den slags positive budskaber vil vi alle gerne lytte til – og lære af,” siger Selina Juul.

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel