Annonce

Annonce

Annonce

En kvinde bærer på en kasse emd grønt

Et amerikansk ægtepar, der driver en økologisk gård og restauranter, vil til at køre rundt i en lastbil og sælge madvarer til private. Foto: Colourbox

Midt i corona-krisen: Inspiration fra isbilen vender fyringer til hyringer

En god idé har ført til, at et økologiske landbrug med tilhørende restauranter i USA har genansat flere af de medarbejdere, som blev fyret, da coronavirus ramte.

Corona-krisen har gjort sit indtog i USA, og det har bl.a. medført, at de økologiske producenter og restauratører Eric og Jill Skokan har måttet fyre 40 ansatte. 

Ud over deres 172 hektar store landbrug Black Cat Organic Farm ved Boulder i Colorado driver de flere restauranter og leverer til et madmarked, og ligesom resten af restaurationsbranchen har de også mærket, at folk ikke længere spiser ude.

Parret har imidlertid fået en idé, der har betydet, at 17 af de afskedigede medarbejdere nu er blevet genansat, og der er udsigt til tre yderligere genansættelser: De vil sælge mad fra en mindre lastbil, så folk kun skal gå få skridt fra deres indkørsel for at få friske grønsager og færdigretter. Det skriver The Denver Post.

Se et indslag om Black Cat Organic Farm i videoen herunder:

Idéen opstod, da de var ude at handle og indså, hvor svært det var at holde den nødvendige afstand til andre mennesker.

“Vi vidste, at mange mennesker ikke havde lyst til at forlade deres hjem. Så vi kører igennem kvartererne i Boulder med isbil-klokker, og i stedet for Rocket Pops (en variant af is, red.) vil der være gulerødder og rucola samt frossen tilberedt mad fra restauranterne. Jeg har store mængder hvede fra sidste års høst og masser af æg, så vi har hjemmelavet pasta og alle mulige gode sager,” siger Eric Skokan til The Denver Post.

Derudover har han i Boulder åbnet en stand, hvorfra han sælger grøntsager og leverer mad ud af huset fra sine restauranter.

De forskellige initiativer betyder, at han regner med, at hele forretningen går i nul.

Herhjemme har fødevareproducenter og restauratører også måttet tænke kreativt for at skabe nye indtægter, efter at landet er lukket mere eller mindre ned. Eksempelvis har Meyers Køkken lanceret måltidskasser, restaurant L’estragon en to-retters take-away-menu, og Philip Dam, der driver Troldgaarden ved Horsens, har på Facebook tilbudt 20 pct,’s rabat på alt kød, hvilket betød massevis af ordrer fra private.

Også den biodynamiske gård Højbo har været nødt til at tænke i andre baner, da en stor del af salget til restauranter og grossister er forsvundet i disse tider. Derfor leverer gården nu måltidskasser med biodynamiske grønsager til private.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Udland,   Corona

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed