Annonce

Annonce

Annonce

Økologisk sortiment nemlig.com

Online supermarkedet Nemlig.com har 1.700 økolgiske varer i sortimentet, og seks ud af de ti mest solgte varer er i dag økologiske. Foto: Nemlig.com

Økologien har succes på nettet

Seks af de mest solgte varer hos Nemlig.com er økologiske, og salget af økologiske fødevarer fortsætter med at vokse hurtigere end det konventionelle salg hos onlinesupermarkedet.

Netsalget løfter det økologiske salg

Tilhører du den voksende gruppe af forbrugere, som altid går efter den økologiske variant, giver det god mening at klikke forbi Nemlig.coms hjemmeside om onsdagen, som onlinesupermarkedet har omdøbt til Ønsdag.

Med en økologiandel på 26 pct. ligger Nemlig.com i forvejen i toppen blandt Danmarks landsdækkende distributører af fødevarer, men om ønsdagen lokker webshoppen med ekstra mange tilbud på økologi, og det er formentlig en af årsagerne til, at seks af netbutikkens ti mest solgte produkter er økologiske.

Det gælder blandt andet agurker, æg, minimælk og bananer, og erfaringerne fra de seneste års danske nethandel viser, at når danskerne køber dagligvarer via nettet, så ender langt flere økologiske varer i indkøbskurven, end det er tilfældet for de kunder, som handler i de fysiske supermarkeder.

Landets største øko-sortiment

  • I alt findes der over 1700 økologiske varer på nemlig.com, og onlinesupermarkedet oplyser, at det har landets største udvalg af økologisk frugt og grønt samt økologisk kød.

  • Nemlig.com leverer til 63 pct. af de danske husstande med særlig fokus på de større byer.

Den tendens understreges af den seneste opgørelse fra landets største onlinesupermarked Nemlig.com. Heraf fremgår det, at over 26 pct. af alle solgte varer i første halvår af 2019 var økologiske. Den andel er dobbelt så høj som gennemsnittet i hele dagligvarehandlen, som ifølge Danmarks Statistik lå på 12 pct. i 2018.

Det er nemmere at finde økologien på nettet

”Mange af vores kunder prioriterer at købe økologiske varer, og det kan vi tydeligt se på salget, hvor økologiske varer vækster seks pct. mere end salget af konventionelle varer,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com.

Han er ikke i tvivl om, at mange kunder bliver tiltrukket af en salgskanal, hvor de kan vælge kun at blive eksponeret for de økologiske varer.

“Når kunderne handler på nettet, kan de nemmere sortere i vores store udvalg af varer, så de kun bliver præsenteret for de økologiske produkter. Det er en af årsagerne til en flot vækst i salget af blandt andet økologisk babymad, slik, øl og vin, færdigretter og morgenmadsprodukter,” siger Mikkel Pilemand.

Superøkologer handler på nettet

Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i markedsafdelingen hos Økologisk Landsforening er enig i den vurdering, og hun understreger, at det er en velkendt og meget tydelig tendens, at danskernes økologiandel er højere, når de shopper dagligvarer på nettet.

Gartneriet Rosa Danica begyndte i foråret at sælge økologiske udplantningsplanter under navnet Bio Grown via Nemlig.com og det blev en kæmpe succes
Gartneriet Rosa Danica begyndte i foråret at sælge økologiske udplantningsplanter under navnet Bio Grown via Nemlig.com og det blev en kæmpe succes. PR-foto: Nemlig.com

Hun forklarer, at der blandt forbrugere, som køber fødevarer online, er mange såkaldte superøkologer, som har mindst 25 pct. økologi i indkøbskurven. Der er typisk tale om veluddannede børnefamilier med adresse i en større by.

”Det er forbrugere, der har truffet et klart valg. De vil købe fødevarer uden pesticidrester og langt de fleste e-numre, og varer som bidrager til bedre dyrevelfærd og mere natur,” siger hun.

Birgitte Jørgensen tillægger det i den forbindelse stor betydning, at en netportal som Nemlig.com er leveringsdygtig i økologiske varer i alle varekategorier, da det gør det muligt for de ofte travle børnefamilier at gøre alle deres indkøb et sted uden at de behøver at forlade hjemmet:

”Samtidig har Nemlig.com også et samarbejde med både store og små økologiske producenter. Det er med til at udbygge mangfoldigheden af økologiske varer, og det gør det mere attraktivt at handle på nettet, da kunderne får adgang til varer, som de sjældent finder i de fysiske dagligvarekæder,” siger hun.

Med 1.700 økologiske varenumrer skal man lede længe efter huller i Nemlig.coms sortiment, og for mange kunder betyder det meget, at de kan købe alt, hvad de skal bruge på et sted
Med 1.700 økologiske varenumrer skal man lede længe efter huller i Nemlig.coms sortiment, og for mange kunder betyder det meget, at de kan købe alt, hvad de skal bruge på et sted. Foto: Nemlig.com

Velegnet til smalle produkter

Maria Dietrichsen, administrerende direktør i Gris Lam & Co ved Roskilde er en af de økologiske producenter, som ser flere fordele ved at levere til en netportal. 

”Fordelen ved at sælge vores varer på Nemlig.com er muligheden for at sælge et meget bredere sortiment end i de fysiske forretninger. Ved onlinesalget kan vi nå langt flere kunder og dermed sælge fondben, kæber, nyretapper, lever og andre spændende udskæringer, som kunderne kan have svært ved at finde andre steder. Dermed kan vi sælge dyrene nose-to-tail, og det giver en langt mere bæredygtighed produktion,” siger Maria Dietrichsen.

Aktuelt har Gris Lam & Co 30 forskellige, økologiske kødudskæringer og charcuterivarer til salg hos Nemlig.com.

Men også primærproducenter som Steensgård og Mejnerts Mølle leverer forarbejdede produkter til Nemlig.com.

Frugt og grønt fylder mest

For de økologibevidste kunder hos Nemlig.com, er frugt og grønt dog klart den mest efterspurgte kategori. Næsten halvdelen af frugt- og grøntsalget er økologisk, og frugt og grønt-kategorien udgør nu en fjerdedel af den samlede økologiske omsætning i Nemlig.com.

Blandt de mere specielle leverandører er sjællandske Kiselgården, som i sæsonen leverer biodynamiske afgrøder som kartofler, gulerødder grønkål, hvidkål og rødkål.

Som noget nyt har Nemlig.com i år lanceret økologiske udplantningsplanter fra det fynske gartneri Rosa Danica.

Bio Grown er en serie af økologiske planter, der leveres til udplantning i potter, som er biologisk nedbrydelige, så de er lige til at plante ud hjemme i højbedet. Det koncept faldt i god jord hos online-kunderne, og Nemlig.com oplyser, at salget er gået over al forventning.

‘I alt har vi haft 11 varianter til salg, og det var agurk, tomat, kål og ærter, der var de mest populære køb blandt kunderne, og de blev udsolgt først. Sæsonen er netop slut, og vi kan melde alle planter udsolgt,’ oplyser Nemlig.com, som allerede har besluttet, at Bio Grown-sortimentet vender tilbage i det kommende forår.

Flere artikler fra samme sektion

Global supermarkedskæde satser massivt på økologi

Den franske kæde Carrefour vil næsten fordoble økologiudvalget i sine brasilianske butikker.

16-07-2019 2 minutter UdlandDetailhandel

Opråb fra Fødevarestyrelsen: Få styr på temperaturen

Det er gift for fødevaresikkerheden, hvis mad som fersk kød står for længe i solen eller ikke køles til den rette temperatur.

Voksende forbrugergruppe savner flere danske råvarer

En stor undersøgelse viser, at danske vegetariske forbrugere foretrækker, at deres mad er produceret i Danmark.

11-07-2019 3 minutter AfsætningFrugt bær & grøntImport