Annonce

Økodagsteamet foran Økologiens Hus

Fra venstre: Frida Kim Luu, Jannie Bak Pedersen, Peter Nordholm Andersen, Iben Anett Kjerside, Birgitte Nygaard og Sofie Nyboe Andersen udgør grundstammen i Økologisk Landsforenings Økodags-stab, som de seneste måneder har brugt en stor del af deres arbejdstid på at få styr på alle aftalerne op til weekendens Økodag. Foto: Jakob Brandt

Nu er resten op til vejrguderne

Økodag er kulminationen på mange menneskers arbejde i Økologiens Hus, hos mejerierne og på de 59 værtsgårde.

"Jeg elsker det her tidspunkt. Nu har vi arbejdet med at forberede Økodag i mange måneder, og nu skal vi have de mange indsatser til at gå op i en højere enhed," siger Birgitte Nygaard, projektleder for Økodag hos Økologisk Landsforening.

Her to dage før det populære forbrugerevent er der altid en masse småting, som skal på plads, men lige nu sker de fleste aktiviteter ude på gårdene, hvor de 59 værter kæmper for at få alt klar til det store rykind af gæster på søndag.

På Økodag-hjemmesiden kører nedtællingen, '2 dage, 2 timer og 22 minutter' er netop passeret, og nede i kælderen i Økologiens Hus skramler 'Økodags-turguide' Jannie Bak Pedersen med borde og stole for at gøre klar til brunch til de 45 østjyder, som har købt billet til at deltage i søndagens bustur til Økodag på Sepstrup Vestergaard ved Them, hvor hun er turguide.

Beskrivelse af alle værtsgårde

En lignende tur for folk uden egen bil er arrangeret i København, og Birgitte Nygaard lægger ikke skjul på, at det er en udfordring at finde nok bynære gårde.

"Vi forsøger altid at finde værter fra alle egne af landet, men det er en udfordring, at der ikke er ret mange gårde tæt på de største byer," siger hun.

Her agerer Birgitte Nygaard fotoassistent under fotooptagelserne til et opskrifthæfte, som bliver uddelt til gæsterne på Økodag
Her agerer Birgitte Nygaard fotoassistent under fotooptagelserne til et opskrifthæfte, som bliver uddelt til gæsterne på Økodag. Foto: Maj Simonsen

Alle værtsgårdene er plottet ind på et digitalt Danmarkskort, hvor forbrugerne let kan finde frem til den nærmeste gård og læse en kort beskrivelse om landbruget.

"Vi bruger megen tid på at opdatere kortet hvert år, og i år, hvor vi har klima som tema, er der også en lille beskrivelse af, hvad den enkelte gård gør for at mindske gårdens klimaaftryk," siger Birgitte Nygaard.

Arbejdet begyndte for et år siden

Arbejdet med Økodag 2019 startede reelt allerede for et år siden, da arrangørerne fra Økologisk Landsforening og de økologiske mejerier gennemgik evalueringerne fra værterne fra sidste års Økodag, som tiltrak næsten en kvart mio. gæster til 72 gårde. I år bliver antallet af gæster formentlig lidt lavere, da kun 59 gårde deltager, men der er alligevel rigeligt at se til for arrangørerne.

"Min opgave er at gøre det så nemt som muligt for værterne. Vi lytter til, hvad landmændene siger, og over årene er der sket mange forbedringer, som er udsprunget af en dialog med en landmand. Det er sådan, det skal være. Vi spiller hinanden gode, og det er noget af det, der giver energi til arbejdet med så stor en event," siger Birgitte Nygaard, som gennem mange år har fungeret som Økologisk Landsforenings projektleder for Økodag.

"En af de forbedringer, vi endnu ikke har løst, er værternes efterspørgsel efter mere fysisk hjælp i dagenes op til eller på selve dagen. Vi er en del fra foreningen, som deltager på en gård på en gård til Økodag, men vi kan kun være et sted ad gangen, og med så mange gårde kan vi ikke nå hele vejen rundt. Det vil jeg gerne gøre bedre i fremtiden."

Massiv markedsføring

Som forbruger er det mere end vanskeligt at overse Økodag, som bl.a. bliver markedsført massivt via et mangeårigt samarbejde med landets dagligvarekæder.

"De er med til at omtale eventen via deres tilbudsaviser og på de sociale medier. De økologiske mejerier omtaler desuden dagen på deres mælkekartoner og mange andre steder, så vi kommer meget bredt ud," fortæller Birgitte Nygaard, som oplever en stor opbakning bag arrangementet.

Sammen med en håndfuld andre ansatte har hun de seneste måneder brugt mange timer på at forberedelserne til Økodag, og hun glæder sig til det bliver søndag, hvor gæsterne møder de klimaplancher og en lille pixiebog, der forklarer klimaudfordringerne i et sprog, som er tilpasset økodagens yngste gæster.

For Birgitte Nygaard og husets pressearbejdere har de seneste dages slutspurt i høj grad handlet om at servicere pressen og formidle budskaber om eventen på de sociale medier.

I ugerne op til Økodag er der sendt en mindre byge af pressemeddelelser ud til alle landets nyhedsredaktioner, og der er sideløbende brugt en del kræfter på at klæde værterne på til at håndtere eventuelle aktioner/demonstrationer fra dyreværnsaktivister eller andre, som møder op ude ved gårdene for at rette det kritiske lys mod økologernes husdyrhold.

En af de mere kuriøse forberedelser til Økodagen er pumpning af 'gummikøer', som her bliver udført af Sofie Nyboe Andersen og Jannie Bak Pedersen
En af de mere kuriøse forberedelser til Økodagen er pumpning af 'gummikøer', som her bliver udført af Sofie Nyboe Andersen og Jannie Bak Pedersen. Foto: Jakob Brandt

"Vi opfordrer landmændene til at være åbne og imødekommende og byde eventuelle demonstranter på en kop kaffe," siger pressemedarbejder Peter Nordholm Andersen, som de seneste dage har kontaktet mange af landets nyhedsredaktioner for at animere dem til at dække Økodag.

Besøger alle nye værter

I år har veganske aktivister meldt deres ankomst ved en lille håndfuld gårde, men Birgitte Nygaard glæder sig over, at langt, langt størsteparten af gæsterne kommer for at få en god oplevelse og se, hvor mælken kommer fra.

"I år er der ni nye værtsgårde, og selv om jeg bruger en hel dag på hvert sted, prioriterer jeg altid at besøge alle nye værter, så de kan få svar på de mange spørgsmål, det kan give, når man får besøg af så mange gæster. I den forbindelse opfordrer jeg dem til at fokusere på nogle få aktiviteter på gården, og prøver at få værterne til at påtage så få opgaver som muligt på selve dagen, så de selv får mulighed for at nyde dagen," siger Birgitte Nygaard.

De næste døgn holder hun ekstra øje med vejrudsigten på DMI's hjemmeside og sender en lille bøn til vejrguderne.

"Til Økodag elsker vi sol og lunt vejr," siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

204.000 danskere så øko-køerne danse

204.000 danskere oplevede søndag øko-køernes begejstring over at blive lukket ud på forårsgræs.

15-04-2019 2 minutter ØkodagMejeri

Livlig leverandørdag hos Lidl

Leverandørerne fik en unik adgang til discountkædens indkøbere på tværs af alle kategorier, da Lidl for første gang inviterede 17 økologiske producenter til hovedkontoret i Kolding.

12-04-2019 4 minutter Detailhandel

Lidls økologiske rejse slutter formentlig aldrig

Beslutningen om at deltage i den landsdækkende økologi-kampagne Ren Madglæde var for alvor med til at sætte udviklingen af Lidls økologiske sortiment på skinner.

12-04-2019 6 minutter Detailhandel