Annonce

Efter et næsten messefrit år glæder de danske virksomheder sig til, at det i 2021 igen bliver muligt at vise deres økologiske produkter frem for tusindvis at internationale indkøbere på verdens største økologimesse.

Foto: Steffen Kirschner, www.pari-design.com

BioFach 2021 skal give eksporten af økologi et tiltrængt boost

Der er rift om pladserne på Danmarks fællesstand på økologi-messen i Nürnberg, og de danske virksomheder glæder sig til, at det i 2021 igen bliver muligt at gå på jagt efter udenlandske kunder i de tyske messehaller.

Holdet af udstillere til Danmarks næste store eksportfremstød for økologiske fødevarer er allerede ved at være sat, oplyser Økologisk Landsforening (ØL). Der er således kun en lille håndfuld pladser tilbage på den danske fællesstand på BioFach-messen.

Det er verdens største økologimesse, som efter planen afvikles i Nürnberg i midten af februar 2021, hvor flere end 30 danske producenter skal forsøge at indhente mest muligt af den tabte økologiske eksportomsætning efter et vanskeligt 2020, hvor stort set alle messe-aktiviteter har været aflyst.

Det gælder bl.a. private label-messen PLMA i Amsterdam og Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor ØL plejer at have fællesstande. De to messer skulle være afholdt i slutningen af året, men de økologiske fødevareproducenter retter nu blikket mod 2021, hvor de håber på mere normale forhold på messe-fronten og færre rejserestriktioner.

BioFach 2021

Den økologiske fødevaremesse BioFach bliver holdt sammen med den noget mindre Vivaness-messe, som fokuserer på økologisk kosmetik og hudpleje

  • Sted: Nürnberg

  • Dato: 17. - 19. februar 2021

  • I februar i år tiltrak de to fagmesser 3738 udstillere og 50.000 gæster fra 136 lande

Efter et coronaplaget halvår glæder virksomhederne og Økologisk Landsforening sig over udsigten til snart igen at få mulighed for at genoptage den del af eksportarbejdet, som handler om at tage ud i verden og vise sine varer frem for potentielle købere.

Vi har lært at danse med corona

Som verdens største økologiske fagmesse, der tiltrækker udstillere og indkøbere fra hele kloden, er den tyske messe i Nürnberg formentlig den bedste eksponeringsplatform for danske virksomheder, vurderer Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Han forventer, at eksporten til næste år finder tilbage til vækstsporet efter en afstikker i 2018, hvor Danmarks økologiske eksport efter mange års vækst oplevede en mindre tilbagegang. Danmark solgte det år mælk, smør, kød, frugt og grøntsager m.m. for 2,9 mia. kr. Det var en tilbagegang på 50 mio. kr.

Danmarks Statistik har endnu ikke opgjort eksporttallene for 2019. Så mens det hjemlige detailsalg fortsat oplever stor vækst, er det her godt halvvejs gennem 2020 vanskeligt at vurdere, hvordan status ser ud for Danmarks økologiske eksport, som har haft vanskelige kår under coronakrisen.

Markedschef Michael Langberg fra Økologisk Landsforening tror på ny, dansk eksportvækst i 2021
Markedschef Michael Langberg fra Økologisk Landsforening tror på ny, dansk eksportvækst i 2021. Foto: Jakob Brandt

Men Michael Langberg er optimist, og nu da verden efterhånden har lært at 'danse med corona', tror han på ny vækst. Han forventer, at den økologiske eksport får sin egentlige genstart på BioFach, og at eksporterhvervet til næste år finder tilbage til sit niveau og sine gamle handelsmønstre.

Stor comeback-indsats

Selv om der ikke findes opgørelser over messernes bidrag til væksten i den samlede danske økologi-eksport, er Michael Langberg ikke i tvivl om, at udstillernes mulighed for at vedligeholde gamle og få nye kontakter og ikke mindst kontrakter er hele messeindsatsen værd.

"Mange af virksomhedernes og de udenlandske kunders forretningsmodel er afhængige af international samhandel. Derfor vil der blive gjort en stor comeback-indsats af både producenterne og deres udenlandske kunder, som vil udnytte messen til at skabe fornyet eksportvækst”, siger Michael Langberg.

Efter et år i coronaens tegn forventer han, at 2021-messen bliver besøgt af lidt færre indkøbere end normalt, men til gengæld vil det være de rigtige indkøbere, som vælger at besøge messehallerne i Nürnberg.

Sikkerheden er i højsædet

Louise Kaad-Hansen, som er international marketing-koordinator i Økologisk Landsforening, melder da også om masser af salgsgejst hos de danske udstillere, som allerede har tilmeldt sig den danske fællesstand.

"BioFach er en god platform, hvis man vil ud i verden, og alle udstillerne glæder sig til at komme afsted, og det gør vi også," pointerer hun og forklarer, at ØL som sædvanligt laver det nødvendige fodarbejde med at kontakte alle relevante indkøbere i foreningens internationale netværk, inden det går løs i Nürnberg.

"Fællesstanden bliver opbygget, så den overholder alle krav til afstand, og det er tydeligt, at arrangørerne tager corona meget seriøst. Samtidig er vi alle blevet bedre til at håndtere corona," siger den erfarne messearrangør, som lover, at der ikke kommer til at mangle hverken håndsprit eller mundbind på den danske fællesstand.

Flere artikler fra samme sektion

Hyppig udmugning og teltoverdækning skal sænke landbrugets forurening

Et ekspertudvalg er kommet med en række forslag til, hvordan dansk landbrug kan sænke sin ammoniak-forurening.

19-10-2020 3 minutter Miljø,   Politik

Anima lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000

Rema 1000 undrer sig over Animas angreb på kædens salg af såkaldte turbokyllinger.

19-10-2020 4 minutter

Økologs rødkløver godkendt til medicinsk brug

Den fynske økolog og urteproducent Michael Mohr Jensen har fået rødkløver-produktet Regoros godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål.

15-10-2020 1 minutter Produktudvikling,   Eksport,   Virksomheder