Annonce

Daka_oktober-compressed.jpg

Annonce

GreenF-september.png
En kunde står med selleri i hånden i en butik

Fødevarer bidrager til 20-35 pct. af verdens drivhusgasudledninger. Den bedste løsning fra forbrugernes side er en omstilling til en mere planterig kost og en reduktion af madspild. Foto: Moment Studio

Projekt skal opklare, hvordan plantebaseret kost bliver mere udbredt

Et nyt, stort forskningsprojekt ledet af Aarhus Universitet skal være med til at styrke den grønne omstilling. Projektet har fokus på plantebaseret mad, madspild og forbrugeradfærd.

15 aktører fra fødevarebranchen og tre danske universiteter er gået sammen om projektet PlantPro, der sætter fokus ikke alene på plantebaseret kost, men også forbrugeradfærd og madspild. Det skriver Aarhus Universitet på sin hjemmeside.

"Fødevarer bidrager til 20-35 pct. af verdens drivhusgasudledninger. Den bedste løsning fra forbrugernes side er en omstilling til en mere planterig kost - men også en reduktion af madspild. På verdensplan vurderes det nemlig, at madspildet på tværs af landbrug, fødevareproduktion og husholdninger tegner sig for cirka 8–10 pct. af den samlede menneskeskabte udledning af klimagasser. Det nye projekt er baseret på en såkaldt fødevaresystemtilgang, der har et holistisk syn på den grønne omstilling. For eksempel kobler vi to områder, som ellers ikke bliver sammentænkt, på trods af at der findes store synergieffekter - og så samler projektet både iværksættere, store virksomheder og interesseorganisationer i en fælles indsats," siger professor Jessica Aschemann-Witzel fra MAPP Centret på Aarhus Universitet, der koordinerer projektet.

Projektet hviler blandt andet på undersøgelser af forbrugeropfattelser og -adfærd, men også på interventioner og nudging, hvor forskellige potentielt adfærdsændrende metoder afprøves i praksis.

PlantPro-projektet skal være med til at opklare, hvordan Danmark kan styrke og udbrede omstillingen til en mere planterig kost, mindre madspild og grøn fødevareinnovation, der kan understøtte den bæredygtige udvikling.

"Den grønne omstilling kan ikke nås uden forbrugerne er med på rejsen. Tekniske innovationer kan ikke slå igennem, hvis forbrugerne ikke er åbne over for nye produkter og en ny adfærd i hverdagen," siger Jessica Aschemann-Witzel.

Flere artikler fra samme sektion

Forbrugerrådet Tænk: Læg klimakrav ind i Ø-mærket

Der blev luftet frustrationer fra fødevarebranchen, da greenwashing og klimamærkning blev diskuteret på årets økologikongres. Flere mener, at klimakrav med fordel kan lægges ind i økologimærket.

26-11-2021 6 minutter Økologikongres 2021,   Forbrug,   Klima

Ministerium lancerer en vild julekalender

Miljøministeriet lancerer 1. december en julekalender med 24 fantastiske fortællinger om alt fra padder og præstebiller til Danmarks vildeste naturforvalter.

26-11-2021 3 minutter Biodiversitet

Hegnsholts høns lever af restprodukter som mask, pulp og chillisovs

Ægproducent Johanne Schimming har så gode erfaringer med at fodre sine høns med økologiske restprodukter fra fødevareindustrien, at der efter hendes vurdering bør være basis for at etablere en foderfabrik, der kan stå for produktion og distribution af foder til flere landbrug, som ønsker at være en del af den cirkulære økonomi.

26-11-2021 4 minutter Økologikongres 2021,   Æg og fjerkræ