Annonce

Annonce

Æbler og pærer i Nettos grøntafdeling

Indretningen af butikkerne kan påvirke kunderne til at handle mere klimavenligt, viser erfaringerne fra Netto, som i gennemsnit har øget salget af frugt og grønt med 10 pct. i de nyrenoverede butikker i 3.0-konceptet. Foto: Netto

Ny indretning af Nettos butikker får forbrugerne til at købe mere grønt

Nettos butikskoncept 3.0 får i flere butikker salget af frugt og grønt til at vokse med op til 25 pct.

De nybyggede og renoverede Netto-butikker under konceptet 3.0 har på flere områder haft succes med at ændre kundernes tankegang og indkøbsmønster. Det fortæller Michael Løve, der er adm. direktør i Netto til FødevareWatch.

I nogle af de ombyggede butikker har han således observeret en stigning i frugt- og grønt salget på 25 pct., og det tilskriver han bl.a. et øget fokus på friskhed.

"Det er sket ved at gøre afdelingen mere fristende og lækker, og ikke fordi vi har sagt til kunderne, at de skal spise mere frugt og grønt. Så stor er væksten ikke alle steder, men på tværs ser vi over 10 pct. vækst på frugt og grønt i de omstillede butikker," siger han til mediet.

I dag er 184 danske Netto-butikker ombygget til 3.0 konceptet, men det er planen at discountkæden, der er Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer, skal ifølge Michael Løve have 600 ombyggede butikker inden 2029.

Ifølge Økologisk Landsforenings markedsnotat stod Netto-kæden i 2020 for 16,9 pct. af det samlede dagligvaresalg af økologi, mens Rema 1000 med 14,4 pct. lå på andenpladsen. Frugt og grønt udgør godt en tredjedel af Danmark detailsalg af økologi.

Flere artikler fra samme sektion

Fire landbrug har fået et hav af nye træer denne vinter

KRONIK: Hvordan skal skovlandbrug strikkes sammen for at give de optimale og ønskede effekter, og hvad er markedspotentialet for produkterne? Det undersøger projektet 'Robust' i disse år.

24-01-2022 3 minutter Kronik,   Skovlandbrug

Thises næstformand stiller op som ØL-formand

GENERALFORSAMLING 2022: Et tredje medlem af Økologisk Landsforening har nu meldt sig som formandskandidat forud for foreningens generalforsamling.

24-01-2022 3 minutter Generalforsamling 2022

Nu skal der flere økologiske ingredienser i danske brød

Danske bagerier har gennem flere år klaget over mulighederne for at anprise brugen af økologiske ingredienser i brød. Nu forsøger Økologisk Landsforening sammen med dagligvarehandlen og bagerbranchen at lægge pres på myndighederne for at få lempet reglerne.

24-01-2022 7 minutter Bageri,   Mærkning