Annonce

Annonce

Frivillige laver mad på Kunst-og-Kulturcentret Tuskær

Køkkenet på Kunst-og-Kulturcentret Tuskær ved Lemvig har netop fået Det Økologiske Spisemærke i guld, hvilket betyder, at de mange frivillige i køkkenet arbejder med råvarer, hvor mindst 90 pct. er økologiske. Ny kampagne skal sprede spisemærkerne til flere køkkener. Foto: Kunst-og-Kulturcentret Tuskær

Ny kampagne skal få danskerne op på mærkerne

Gratis middage og en større opbakning fra de økologiske producenter skal være med til at øge antallet af spisesteder med Det Økologiske Spisemærke.

I dag vælger mange af os økologiske varer, når vi køber ind i supermarkedet eller over nettet. Anderledes står det til, når vi går ud og spiser en fredag aften på restaurant eller cafe. Her er økologi langt fra altid det styrende pejlemærke, og der er stadig relativt få inkarnerede øko-restaurantgæster, som primært vælger spisested, fordi der er økologi på menukortet.

Det skal Fødevarestyrelsens landsdækkende kampagne for Det Økologiske Spisemærke forsøge at ændre på. Siden spisemærkerne blev lanceret i 2009, har i gennemsnit 300 spisesteder hvert år fået et spisemærke, og i disse uger får spisested nummer 3.000 mulighed for at reklamere med, at køkkenet har masser af økologi på menukortet.

Men ifølge Horesta findes der godt 13.000 spisesteder i Danmark, og set i det lys virker antallet af spisemærkede spisesteder måske ikke så imponerende. Kigger man på antallet af private restauranter, som har spisemærket, udgør de kun ca. 250.

I sidste uge skød Fødevarestyrelsen en landsdækkende kampagne i gang for Det Økologiske Spisemærke, som fylder 10 år i 2019. Kampagnen skal vise danskerne, at vi let kan finde en økologiske restaurant, cafe eller hotel tæt på ved at bruge appen ’Økologiske Spisesteder’
I sidste uge skød Fødevarestyrelsen en landsdækkende kampagne i gang for Det Økologiske Spisemærke, som fylder 10 år i 2019. Kampagnen skal vise danskerne, at vi let kan finde en økologiske restaurant, cafe eller hotel tæt på ved at bruge appen ’Økologiske Spisesteder’. Foto: Jakob Brandt

Det er baggrunden for, at Fødevarestyrelsen har iværksat en kampagne, som er synlig på de sociale medier, med plakater på togstationer, i fitnesscentre og storcentre. Kampagnen kommer til at kører frem til 2. oktober, og som led i kampagnen bliver der hver dag udloddet gratis middage via konkurrencer på Facebook. Link

App viser vej til økologiske spisesteder

Både vuggestuer, børnehaver, plejehjem, kantiner, hospitaler, hoteller, cafeer og restauranter er blandt de. 3.000 spisesteder, som har fået det statskontrollerede økologiske spisemærke. Men det er stadig især de offentlige køkkener og private kantiner, som benytter Det Økologiske Spisemærke.

I Fødevarestyrelsen håber vækst-og innovationsdirektør Per Krogsgaard Christiansen, at kampagnen vil give flere spisesteder appetit på økologien, så de går efter enten guld-, sølv- eller bronzemærket:

“Vi vil gerne have endnu flere hoteller, cafeer og restauranter med. Derfor har vi i samarbejde med VisitDenmark udviklet appen ‘Økologiske Spisesteder’, der guider forbrugerne frem til det nærmeste spisested med mærket. Og derfor slår vi de kommende uger endnu et slag for spisemærkerne både på elektroniske platforme og med reklamer på togstationerne”, forklarede Per Krogsgaard Christiansen i forbindelse med lanceringen af spisemærkekampagnen.

Hver dag i kampagneperioden kan borgerne deltage i Fødevarestyrelsens Facebook-konkurrence og vinde en økologisk middag, som er sponsoreret af flere spisesteder med Det Økologiske Spisemærke.

Spisemærkerne

  • For 10 år siden fik det røde økologimærke, som forbrugerne kender fra supermarkedet, følgeskab af Det Økologiske Spisemærke, der er målrettet professionelle køkkener, herunder hoteller, restauranter og cafeer.
  • Hvor det røde Ø garanterer 100 pct. økologi, uddeles spisemærket i tre varianter efter andelen af økologiske råvarer: Guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.).

Alternativt kan du besøge hjemmesiden oekologisk-spisemaerke.dk, som har et Danmarkskort over både private og offentlige steder med Det Økologiske Spisemærke.

Vi er nødt til at gå forrest

Torben Blok, som er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, oplyser, at foreningen bakker op om kampagnen, men han mener ikke, at den kan stå alene. På ØL’s inspirationsdag i Middelfart opfordrer han derfor de økologiske virksomheder til at placere alle deres firmaarrangementer på hoteller og spisesteder, som allerede har fået Det Økologiske Spisemærke.

“Vi hører ofte fra hoteller og restauranter, at kunderne ikke efterspørger økologi, og at de har kunder nok, selv om de endnu ikke har fået Det Økologiske Spisemærke. Derfor vil jeg gerne være med til at sætte en bevægelse i gang, som kan støtte de hoteller og spisesteder, som satser på spisemærkerne,” sagde Torben Blok.

Han opfordrede i den forbindelse alle virksomheder, som arbejder med og producerer økologiske fødevarer, til fremover kun at afholde deres firmaevent, seminarer og andre arrangementer hos hoteller og konferencecentre, som skilter med Det Økologiske Spisemærke.

“Vi er nødt til selv at gå foran og vise vejen, og Økologisk Landsforening overvejer næste år at flytte sin generalforsamling væk fra Vingsted Hotel & Konferencecenter, hvor de kun har økologi, når vi er der,” sagde Torben Blok, som de seneste år har arbejdet målrettet på at sprede spisemærkerne til alle hjørner af landet.

Omlægningskonsulent og foredragsholder Lise Faurschou overtog sidste år det ledige job som leder på Kunst og Kulturcentret Tuskær ved Lemvig, hvor hun har stået i spidsen for indretningen af et kursuskøkken, som netop har modtaget Det Økologiske Spisemærke i guld
Omlægningskonsulent og foredragsholder Lise Faurschou overtog sidste år det ledige job som leder på Kunst og Kulturcentret Tuskær ved Lemvig, hvor hun har stået i spidsen for indretningen af et kursuskøkken, som netop har modtaget Det Økologiske Spisemærke i guld. Foto: Kunst og Kulturcenter Tuskær

“Hvis ikke I allerede har app’en ‘Økologiske Spisesteder’, må I meget gerne finde jeres mobiler frem nu og installere den,” sagde han under sit oplæg til de 80 deltagere fra den økologiske branche.

Guld til kursuscenter bag den yderste klitrække

Et af de seneste guldmærker er udstedt til køkkenet på Kunst og Kulturcentret Tuskær, som dermed er det første Økologiske Spisemærke af guld i Lemvig-området. I spidsen for kulturcenteret står en gammel kending af den økologiske branche i skikkelse af omlægningskonsulent og foredragsholder Lise Faurschou Hastrup, som i det daglige får hjælp af en stor gruppe frivillige, som både giver en hånd med i køkkenet og ved diverse arrangementer.

Siden hun overtog tøjlerne for Tuskær i 2018, har hun bl.a. via bidrag fra trofaste gæster og venner af centret skaffet penge til at indrette et fødevaregodkendt køkken, som stod færdigt i april.

Lise Faurschou Hastrup sender en tak til både bidragsydere og de mange frivillige, som er årsagen til, at Kulturcentret Tuskær nu kan servere mad med en økologiandel på mindst 90 pct. for de gæster og kursister, som hvert år besøger bygningerne, der ligger bag den yderste klit ved Fjaltring.

Køkkenet er indrettet, så det både kan sikre den daglige produktion til kulturcentrets gæster og samtidig kan benyttes til den kursusvirksomhed, som Lise Faurschou Hastrup er ved at opbygge i lokalområdet.

“Der ligger mange efterskoler og institutioner i området, så der er et kæmpe potentiale for økologiske madlavningskurser,” siger Lise Faurschou Hastrup, som håber, at hun ad den vej kan inspirere andre til at gå efter et spisemærke.

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel