Annonce

Annonce

Ifølge en undersøgelse fra YouGov kender 69 pct. af forbrugerne statens dyrevelfærdsmærke.

Ny kampagne skal få flere forbrugere til at vælge højere dyrevelfærd

Forbrugerne ved ikke nok om, hvilken forskel det gør for dyrevelfærden, om de vælger fødevarer med ét, to eller tre velfærdshjerter, mener Fødevarestyrelsen.

En ny kampagne fra Fødevarestyrelsen skal gøre de danske forbrugere mere bevidste om, hvilken forskel det gør for dyrevelfærden, om de vælger fødevarer med ét, to eller tre velfærdshjerter.

Ifølge en undersøgelse fra YouGov kender 69 pct. af forbrugerne statens dyrevelfærdsmærke, men de ved ikke nok om forskellene mellem hjerterne i ordningen, hvor tre hjerter angiver den højeste dyrevelfærd.

"Vi vil gerne give forbrugerne mulighed for at træffe et oplyst valg. Og så regner vi med, at når flere får øjnene op for de gevinster, der er for dyrevelfærden, ved at vælge fødevarer med Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke, så vil flere købe ind på initiativet. Og dermed bakke op om de mere end 1.500 landmænd, der står klar til at levere til kunder, der lægger vægt på ekstra dyrevelfærd," siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Christian Strøyer, i en pressemeddelse.

Kampagnen blev kickstartet den 5. maj og løber frem til den 23. maj, hvor den vil være synlig på sociale medier samt stationer og busskure.

Produkter med statens velfærdsmærke findes i Aldi, Lidl, Rema 1000, Meny, Netto, Bilka og Føtex. Coop har valgt at udvikle sig eget mærke med fire trin frem for tre, da kæden mener, at statens er for uambitiøst.

Flere artikler fra samme sektion

Arla hæver sine klimaambitioner

Arla fordobler klimamålsætningen på to af tre områder for at leve op til de videnskabelige anbefalinger, der viser, hvordan man kan opfylde Paris-aftalen.

18-01-2022 4 minutter Klima,   Mejeri

Fremtidsforsker aner forbrugsfestens endeligt: »Behøver man virkelig at kunne vælge mellem 25 forskellige slags flåede tomater?«

En fremtidsforsker ser klare tegn på, at forbrugsfesten er ved at være ovre for en stor del af befolkningen; mange vil leve mere bæredygtigt. En professor savner dog konkrete beviser på, at det går den vej - men hun håber det.

18-01-2022 14 minutter Bæredygtighed,   Forbrug

Verdens største økologimesse udskydes et halvt år

I samråd med udstillerne har arrangører af BioFach i Nürnberg besluttet at flytte BioFach fra 15.-18. februar til 26.-29. juli, hvor alt tyder på, at der er mere styr på coronasituationen.

17-01-2022 5 minutter Eksport