Annonce

Annonce

Madbod

Ifølge arrangørerne af Madland skal festivalens mange små events bidrage til at gentænke madsystemerne i Danmark i kølvandet på coronakrisen. Foto: Liv Kastrup

Ny madpolitisk festival vil gentænke hele madsystemet

Årets festivalsæson synes at være visnet væk, inden den overhovedet nåede at spire, men til august trodser en ny, madpolitisk festival udviklingen med en måned fuld af madglæde og kritisk stillingtagen.

I sommerfestivalernes fravær ser en anderledes tænkt madfestival fra 26. august til 25. september dagens lys i København og omegn. Med en stærk, aktivistisk og madpolitisk dagsorden inviterer festivalen Madland danskerne til at tage aktiv del i den bæredygtige omstilling af vores madsystem.

Bag festivalen står Koalition med opbakning fra flere af landets mindre madvirksomheder og organisationer, og arrangørerne lover, at festivalen bliver uden store, tætte forsamlinger. Tanken er i stedet at agere platform for mindre events over hele København og omegn.

‘Gennem en hel måned kan du blive klog på blæksprutter, besøge et bynært øko-landbrug, komme tættere på havets mangfoldige økosystem, spise ude i et af byens grønne åndehuller, komme i ciderskole og meget mere,’ skriver Koalition i sin omtale af festivalen.

“Vi ser mening i at bruge genstarten som anledning til at gentænke Danmark som madland. Madlands mål bliver at oplyse, inspirere og engagere festivalgæster såvel som professionelle aktører til at tage aktiv stilling til egen indflydelse på den bæredygtige omstilling af vores madsystem,” siger stifter af Madland og direktør i Koalition, Marie Sainabou Jeng.

Foruden de mange spredte begivenheder vil Kødbyens madinnovationshus CPH Food Space i coronabegrænset omfang agere central platform for events.

“Vi har været i dialog med landbrug, producenter, spisesteder, købmænd og iværksættere, som alle er ivrige efter at komme i gang igen og bevæge sig ud på den anden side af krisen efter de seneste måneders stilstand. Med Madland giver vi dem mulighed for at tage del i en fælles madpolitisk dagsorden,” siger Marie Sainabou Jeng.

Opbakning fra baglandet

Festivalen Madland er første indspark på Koalitions nye platform BaglandetDet er en madpolitisk møde-, medie- og vidensplatform, hvor danskerne kan blive klogere på det store og ofte uoverskuelige system, der ligger bag de råvarer og produkter, vi spiser til daglig.

Indtil videre tæller listen over virksomheder og organisationer, der tager del i Madland, blandt andet Staldkøkkenet, Kitchen Collective, Havhøst, Seerupgaard, Æblerov, Folkets Madhus, Mejeriforeningens Ost & ko, Jalm&B, Irma, FoodSHIFT 2030, Godis Grønt m.fl.

Flere artikler fra samme sektion

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

30-06-2020 2 minutter Udland,   Eksport

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse

Eleverne skal tættere på råvarerne og bruge mindre tid på tør teori

For at tiltrække fremtidens professionelle madhåndværkere arbejder Anne-Birgitte Agger med at omdanne Hotel- of Restaurantskolen til et klimaneutralt uddannelsessted, hvor bæredygtighed ikke bare er noget, man snakker om.

25-06-2020 7 minutter Uddannelse,   Foodservice