Annonce

Annonce

Ulrik Kern-Hansen

'Smagt til på klassisk vis med champignon, løg og allehånde', står der på etiketten til Hanegals nye plantepostej, som af ydre til forveksling ligner den klassiske leverpostej (foto), som Hanegal-stifter Ulrich Kern-Hansen har masseproduceret gennem mange år. Nu leverer han planteproteinerne til den kødløse variant, som snart lander i Irma. Arkivfoto: Jakob Brandt

Plantebaseret 'leverpostej' markerer ny milepæl for Hanegal

Hanegal har taget et nyt skridt i kapløbet om at komme først med nye plantebaserede alternativer til de traditionelle kødprodukter, som stadig dominerer i kølediskene i landets supermarkeder.

Irmas kunder kan snart dykke ned i køledisken og finde et plantebaseret alternativ til leverpostejen.

Efter længere tids produktudvikling er den økologiske pålægs- og convenienceproducent Hanegal klar til at lancerer et 100 procent plantebaseret alternativ til danskernes nationalpålæg - leverpostejen.

Kunderne kan finde Hanegals nye plantepostej i kølediske ved siden af de leverpostejer, som den er et klimavenligt alternativ til. Dermed kommer Hanegal til at konkurrere med sin egen økologiske leverpostej, som gennem 25 år har været et af selskabets vigtigste produkter.

Men fabrikken i Haderslev har gennem flere år arbejdet i en mere klimavenlig retning ved at nedbringe kødindholdet i Hanegal-produkterne og erstatte det med grøntsager. I den proces er flere af selskabets produkter blevet helt uden kød.

Hanegal har også, med stor succes, haft en vegansk postej på markedet, men ifølge adm. direktør og medejer Cees Kuypers er de plantebaserede postejer, som hidtil har været lanceret på det danske marked, meget ‘bønneagtige’.

Hanegals plantebaserede 'leverpostej' er resultatet af en længere produktudvikling, og den bliver i første omgang lanceret i Irma-kæden i uge 44. Tager kunderne godt imod, vil den formentlig også finde vej til andre af Coops kæder
Hanegals plantebaserede 'leverpostej' er resultatet af en længere produktudvikling, og den bliver i første omgang lanceret i Irma-kæden i uge 44. Tager kunderne godt imod, vil den formentlig også finde vej til andre af Coops kæder. Foto: Hanegal

“De minder ikke om klassisk leverpostej, men når du ser vores nye postej og smager på den, så er det en leverpostej,” siger Cees Kuypers, som har store forventninger til salget, da leverpostej stadig er det foretrukne pålæg hos mange – både børn og voksne.

Derfor behøver Hanegal blot at erobre en mindre andel af markedet, for at gøre lanceringen til en succes.

Stor forskel på kød- og planteprotein

Den ny postej bliver solgt under navnet ‘Plantepostej’, og det er Hanegals stiftere, Ulrik Kern-Hansen og Fie Graugaards nye satsning Organic Plant Protein i Hedensted, som leverer hovedparten af de planteproteiner, som erstatter lever og spæk.

“For os er det vigtigt, at råvarerne kommer fra nærområdet i modsætning til soja, der hentes fra den anden ende af kloden,” siger Michael Vadgaard Jørgensen, som blev indlemmet i ejerkredsen bag Hanegal, da Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard solgte majoriteten af deres aktier i virksomheden.

Sidstnævnte vurderer, at Hanegal gennem årene har produceret tæt på 25 mio. leverpostejer, men de tør ikke sætte konkrete tal på, hvor meget plantepostejerne kommer til at fylde i danskernes indkøbsposer. Men alene det faktum, at de har investeret et tocifret millionbeløb i at udvikle en produktion af planteproteiner til fødevareindustrien, vidner om, at de tror på den plantebaserede kurs.

“Vi står over for en disruption af hele fødevarebranchen, og der er utroligt stærke kræfter i gang i forhold til at erstatte animalske fødevarer med plantebaserede, så det kommer til at gå rigtig stærkt,” siger Ulrich Kern-Hansen.

Jagten på den rigtige smag og struktur

Hos Hanegal lægger man ikke skjul på, at det gav flere udfordringer for produktudviklerne at erstatte spæk og lever med ærteproteiner i form af granulat fra Organic Plant Protein uden at gå på kompromis med smag og konsistens.

Det skyldes ikke mindst, at planteprotein og kødprotein opfører sig ret forskelligt, når det indgår i en fødevare, så det har det taget en del tid at opnå den helt rigtige smag og struktur.

“Det var ikke nemt at ramme den samme cremede konsistens som leverpostej, men hvis planteproteinerne bliver behandlet rigtigt, kan de fint erstatte kød,” siger Michael Vadgaard Jørgensen.

Vi sætter barren øverst

Som økologisk producent har Hanegal fraskrevet sig muligheden for at benytte alle de tilsætningsstoffer, som konventionelle konkurrenter bruger til at farve og konservere deres produkter. Set i det lys er Cees Kuypers yderst tilfreds med resultatet:

“Med den nye postej beviser vi, at det kan lade sig gøre at lave et alternativ til kødprodukter, der både giver vores kunder den samme smagsoplevelse og en god samvittighed.”

Eller som Michael Vadgaard Jørgensen formulerer det:

“Vi bruger rene råvarer og godt håndværk, og vi sætter barren præcis så højt, som Hanegal altid har gjort. Altså øverst.”

Flere kødfrie dage hos Hanegal

I øjeblikket er der typisk én ugentlig kødfri produktionsdag på Hanegals fabrik.

“Det er den retning, som vi gerne vil gå i, så Hanegal skal helt sikkert have flere kødfrie dage i fremtiden. Det er den overordnede strategi, som vi styrer efter. Den nye postej er det første skud på stammen, men der kommer flere,” siger Michael Vadgaard Jørgensen, der betegner plantepostejen som endnu en milepæl i Hanegals historie.

Med ca. 50 ansatte på fabrikken erkender han, at det efterhånden er begyndt at knibe med pladsen, men de seneste års massive investeringer i at effektivisere og strømline produktionen har gjort det muligt at få plads til at skrue op for produktionen af plantebaserede produkter.

Cees Kuypers og Michael Vadgaard Jørgensen erkender begge, at Hanegal i øjeblikket deltager i et intenst kapløb om at komme først med alternativer til kødprodukter, og de oplyser, at Hanegal er på vej med flere kødløse pålægsprodukter og færdigretter.

Flere artikler fra samme sektion

Nyt tv-koncept: Spis dit kæledyr eller bliv vegetar

Et socialt eksperiment ønsker at få folk til at tænke mere over dyrets vej fra marken til middagsbordet.

17-10-2019 3 minutter DyrevelfærdForbrug

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

17-10-2019 1 minutter ForbrugUdlandDetailhandel

De unge hiver gerne flere penge op af lommen, hvis varen er økologisk

De yngre forbrugeres bevidsthed om miljøudfordringer kan være godt for økologiens fremtid, lyder det fra en analytiker.

17-10-2019 3 minutter ForbrugDetailhandelUdland