Annonce

Annonce

Halve avokadoer på et bord

66 pct. færre avokadoer er røget i skraldespanden siden Føtex og Bilka for et år siden begyndte at bruge overfladebehandlingen Apeel. PR-foto: Salling Group

Ny teknologi redder to ud af tre avokadoer fra skraldespanden

Plantebelægningen Apeel har næsten fordoblet levetiden på avokadoer, viser test fra Salling Group, som forventer at den nye teknologi kan reducere madspildet på flere typer frugt og grønt.

Madspildsteknologien Apeel er en succes. Så klar er konklusionen efter en langvarig test i Salling Groups butikker, skriver dagligvarekoncernen i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at plantebelægningen næsten har fordoblet levetiden på avokadoer, og i samme periode er madspildet på selvsamme frugt reduceret med 66 pct. sammenlignet med året før.

Salling Group har – sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland – som de første i Europa testet teknologien, og efter et års test i Føtex og Bilka er resultaterne er meget positive i forhold til at forlænge holdbarheden, og samtidig er salget steget markant, oplyser Salling Group.

Dermed ser det ud til, at Apeel kan være med til at nedbringe madspildet i grøntafdelingerne og i de private husholdninger, og efter et års test i Føtex og Bilka er indkøbschef på frugt og grønt i Salling Group, Stephan Bruhn, overrasket over den positive effekt.

Madspild i Salling Group

  • Madspild er en fælles udfordring, som medfører en stor belastning af miljøet. Salling Group prioriterer området højt og investerer i løsninger og initiativer, der skal sikre en halvering af virksomhedens samlede madspild frem mod 2030.

  • For at skabe åbenhed og fokus har Salling Group som de første og eneste i dansk de-tailhandel offentliggjort sine samlede tal for madspild – det har Salling Group gjort siden 2014.

  • I hele Salling Group har man siden 2014 reduceret sin samlede madspildsprocent med 44 pct.

Kilde: Salling Group

"Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overrasket. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter," siger Stephan Bruhn.

Levetiden skal forlænges på flere fødevarer

Avokadoerne blev det første testprodukt og er nu en fast del af sortimentet i Bilka og Føtex. Og efter den succesfulde testperiode er Salling Group nu klar til at bruge teknologien på endnu mere frugt og grønt, men i første omgang bliver Apeel kun benyttet på konventionelle produkter, oplyser Emmelie Christensen fra kommunikationsafdelingen i Salling Group.

"I vores sortiment har vi lige nu ikke nogen økologiske produkter med Apeel, og selskabet har derfor heller ikke søgt om godkendelse til økologisk brug i EU endnu. Men Apeel er godkendt til økologi i USA, så muligheden er der helt bestemt på sigt," siger hun til Økologisk Nu.

Salling Group er ikke helt klar til at løfte sløret for næste produkt i rækken, men forventer, at de lander i butikkerne inden for overskuelig fremtid.

"Vi kan ganske enkelt se, at teknologien virker. Stadig flere og flere avokadoer ryger i indkøbskurven, og langt færre ender i skraldespanden. Kunderne er også glade, for det hører efterhånden til sjældenhederne, at man får en dårlig avokado med hjem. Det gør på alle måder en positiv forskel. Derfor er det også helt naturligt, at vi nu gør klar til at udbrede teknologien til endnu mere frugt og grønt," siger Stephan Bruhn.

Ifølge Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening er økologien karakteriseret ved at bruge så få tilsætningsstoffer som muligt, men derfor kan Apeel måske godt vise sig, at være interessant.

"Hvis Apeel udelukkende er baseret på naturlige ingredienser, som kan være med til at reducere madspildet, så vil det formentlig være relevant at kigge på, om den type overfladebehandling er forenelig med de økologiske principper," siger Sybille Kyed.

Hun har mange års erfaring med godkendelsesprocedurerne i EU, og efter hendes vurdering vil det formentlig tage flere år, fra der ligger en ansøgning og til Apeel eventuelt kan blive godkendt til økologiske fødevarer i EU. Det skyldes ikke mindst, at arbejdet med den nye økologiforordning har skabt en længere kø af sager, som venter på at blive tygget igennem i EU-bureaukratiet.

Apeel

  • Apeel er en amerikanske virksomhed, som har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt.

  • Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød fra frugter og grøntsager. Overfladebehandling med Apeel holder på fugten i frugten og samtidig holder den ilten ude.

  • Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.

  • Da Apeel er spiseligt og uden smag duft og farve behøver man ikke at vaske den ekstra planteskræl af.

  • Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU og til økologiske produkter i USA.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer