Annonce

Annonce

Tallerken med kødboller og kartoffelmos

Mens økologiforbruget er vokset i mange lande under corona-pandemien, gik svenskerne i 2020 den anden vej og skruede ned for forbruget af økologi. Foto: Colourbox

Ny tilbagegang for salget af økologi i Sverige

Detailsalget af økologiske fødevarer på Danmarks næststørste eksportmarked faldt sidste år med to pct.

En ny markedsrapport fra Ekoweb viser, at salget af økologiske fødevarer i svensk dagligvarehandel sidste år faldt med 366 mio. kr. Det svarer til et fald på to pct., og det betød, at økologiandelen på det svenske marked faldt for andet år i træk.

Mens corona-pandemien generelt ser ud til at have boostet salget af økologiske fødevarer på globalt plan, slog økologisalget sidste år for alvor bak på den anden side af Øresund, hvor økologien har haft det vanskeligt gennem flere år med stagnerende salg.

Det kan man læse i den nye markedsrapport fra Ekoweb, hvoraf det fremgår, at det svenske dagligvaresalg af økologiske fødevarer i 2020 udgjorde 20,3 mia. kr. Det svarer til et fald på to procent i forhold til året før.

Det er første gang i de 12 år, hvor den private 'vaghund' for økologi har overvåget det svenske marked, at Ekoweb kan notere et decideret fald i det samlede økologisalg i Sverige, som er Danmarks næstvigtigste eksportmarked for økologi.

"Nu falder økologiandelen hos alle dagligvarebranchen største aktører for tredje år i træk. Mod strømmen går Systembolaget, Lidl og nethandlen, som øger deres salg, men samlet taber det svenske økologiske fødevaremarked markedsandele," siger Olle Ryegård, chefanalytiker hos Ekoweb.

Tilbagegangen sker i et år, hvor fødevaresalget i svensk dagligvarehandel voksede med lidt over seks pct., men ifølge Ekoweb fik økologien ikke del i den vækst.

"Det medførte, at økologiandelen faldt fra 9,0 pct i 2019 til 8,7 pct. i 2020," siger Olle Ryegård.

Udviklingen hos Coop Sverige illustrerer meget godt udviklingen, idet økologiandelen i koncernen ifølge Ekoweb er skrumpet fra 9,7 pct. i 2018 til 8,6 pct. i 2020, mens den danske søsterkoncern Coop Danmark ifølge CSR-chef Thomas Roland i dag har en økologiprocent, som er tæt på 15 pct.

En af årsagerne til tilbagegangen på det svenske marked er formentlig, at de store svenske dagligvarekæder markant har reduceret markedsføringen af økologiske varer.

"Ifølge analysevirksomheden Matpriskollen har ICA-koncernen halveret antallet af kampagner, mens dagligvarehandlen generelt har barberet 33 procent af antallet af økologikampagner siden 2016. Det påvirker selvfølgeligt salget af de lidt dyrere økologiske varer, som har behov for ekstra markedsføring for at få kunderne til at vælge dem i butikken," siger den svenske chefanalytiker.

Økologien går frem på nettet

Men de fysiske butikker oplevede et faldende salg af økologi i 2020, gik det den modsatte vej for netsalget.

"Generelt er øko-andelen to-tre gange højere på nettet end i butikkerne, og økoandelen blev fastholdt, selv om store nye kundegrupper begyndte at handle på nettet i 2020," siger Olle Ryegård

Den udvikling tilskriver han ikke mindst corona-pandemien, mens en anden del af forklaringen formentlig er, at det er nemmere at finde de økologiske varer på nettet, hvor alle varer er lige synlige i modsætning til i den fysiske butik, hvor eksponeringen og placeringen på hylderne har stor betydning for salget.  

Endelig peger Olle Ryegård på, at de svenske forbrugere tilsyneladende ikke tilskriver økologiske fødevarer de samme positive egenskaber som borgerne i andre lande.

"Kigger man på resten af verden, så voksede økologisalget i mange lande med 10-20 pct. eller mere under corona-pandemien. I disse lande kædes økologien meget tæt sammen med sundhed og en viden om, at man kan styrke sit immunforsvar ved at spise økologiske fødevarer," siger Olle Ryegård.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer