Annonce

Annonce

Martha Marie Jensen og Camilla Varming Nielsen står med en høne i deres baghave

"Rådgiverne satte os til at analysere hvor, vi bruger pengene, og hvor vi tjener dem," siger Martha Marie Jensen (t.v.), der sammen med ægtefællen Camilla Varming Nielsen driver Fyens Økologi. Foto: Karen Munk Nielsen

Nystartet virksomhed har droppet spredehaglene, og budgetterne holder

Det er slut med at skyde med spredehagl i Fyens Økologi. Efter sparring med konsulenter i projekt Grønt Generationsskifte har den nystartede virksomhed rettet sigtekornet mod de aktiviteter, der skaber indtjening.

Virksomheden Fyens Økologi består af beskedne 3.000 æglæggende høns i lejede lokaler, en stor stak æggebakker og en Facebook-side. 

Men Fyens Økologi er først og fremmest to energiske kvinder med en god idé og en ambition om at styrke økologi på øen, så producenterne bliver mere synlige, og forbrugere, institutioner og restauranter nemmere kan få fat i fynske øko-fødevarer.

Æggene fra høns med ekstraordinært gode forhold er den første vare, som Fyens Økologi har kastet sig over at sælge.

“Vi begynder med æggene, som vi delvist selv producerer, men målet er, at vi kan blive grossist for andre økologiske producenter på Fyn, og være med til at formidle deres varer til restauranter og andre, der efterspørger lokale råvarer,” fortæller ejeren, Martha Marie Jensen.

Fyens Økologi

Fyens Økologi drives af parret Martha Marie Jensen og Camilla Varming Nielsen. Virksomheden blev etableret 1. januar 2018, men kom først for alvor i drift i slutningen af året.

Fyens Økologi tilbyder økologiske varer fra Fyn. Firmaet producerer selv økologiske æg og sælger frugt, grøntsager, most, honning og mel fra bl.a. Syrengården, Skyttes Gartneri, Holistia, Nørregården, Lystgården, Nørremadegaard, Fårehavegård, Øko-mølleriet, Annettes Grønt, Allesø Frugt m.fl.

Fyens Økologi arbejder for at fremme dyrevelfærd, bæredygtighed og den økologiske produktion på Fyn.

Sammen med Camilla Varming Nielsen, ægtefælle og firmaets salgschef, der denne eftermiddag har travlt med at pakke dagens sidste æg, driver hun hønseholdet på Skovlyst, en gård langt fra alfarvej på Midtfyn.

Hønsene er hendes, men hønsegård og -hus har hun lejet af økologen Per Andersen, der ønskede en samarbejdspartner, og som nu er ansat i Fyens Økologi.

“Uden Per kunne vi ikke gøre det. Per ved alt om høns, og det er ham, der lærer os op,” betoner Camilla Varming Nielsen.

Nu med et rigtigt budget

Virksomheden har kun godt et år på bagen og var blot en idé og slet ikke flyvefærdig, da Martha Marie Jensen i 2017 hørte om og meldte sig til Grønt Generationsskifte – Økologisk Landsforenings projekt om generationsskifte og forretningsudvikling.

“Jeg var så småt gået i gang med at lave budgetter og snakke med banken, men virksomheden var ikke formelt etableret,” fortæller Martha Marie Jensen.

“Vi har haft nogle gode samtaler med konsulenterne i Grønt Generationsskifte om, hvordan man laver forretning. Og nu har vi ikke mit budget men et rigtigt budget, som vi følger op på hver uge,” griner hun.

Og budgettet holder. Opstartsomkostningerne er betalt af med udgangen af 2019, og fra næste år regner de to iværksættere med at kunne få løn for deres arbejde.

Skød med spredehagl

Aktiviteter og forretning er trimmet i samarbejdet med rådgiverne i Grønt Generationsskifte, der har givet dem værktøjer til at skabe forretning ud af deres ide.

Projekt Grønt Generationsskifte

Økologisk Landsforening gennemfører projektet Grønt Generationsskifte, hvis formål er at styrke forretningsudvikling og generationsskifte i det økologiske landbrug.

Projektet gennemføres fra 2017 til 2019 i samarbejde med ØkologiRådgivning Danmark, SAGRO, Østdansk Landboforening og Landboungdom.

Formål: At udvikle et koncept for hvordan, trængte landbrug kan revitaliseres og gøres økonomisk bæredygtige, så arbejdspladser og familier forbliver på landet.

Aktiviteter: Screening af ejendomme, rådgivning om forretningsudvikling og generationsskifte, etablering af mentorordning for nye økologer og udvikling af undervisningspakker til landbrugsskoler.

Der er arbejdet med forretningsudvikling på 10 ejendomme og med generationsskifte for 11 købere og 37 sælgere. Projektet er støttet af Promilleafgiftsfonden for Landbrug.

Læs mere på okologi.dk

“Det første år skød vi nok med spredehagl og satsede lidt på det ene og lidt på det andet. Rådgiverne satte os til at analysere hvor, vi bruger pengene, og hvor vi tjener dem,” siger Martha Marie Jensen.

Resultatet af analysen var, at prisen på æg skulle op, og fokus skulle være på opsøgende salg hos kunder til æg i str. M/L pakket i bakker á 30. Her er fortjenesten nemlig størst, fordi æggene er hurtige at pakke og ikke skal etiketteres. I løbet af blot to måneder havde Camilla skaffet de nye kunder, der skulle til for at give den nødvendige indtjening.

“Det er sjovt at komme ud og se folk i øjnene. Jeg gør meget for at fortælle og ’tegne’ historien for kunderne. Der er rigtig mange restauranter, der, uanset hvor dyre de er, bruger buræg i deres mad. Jeg vil have dem til at bruge vores æg, også når de er skjult i retterne, og gæsterne skal efterspørge det. Mange flere skal spørge efter velfærdsæg og efter lokale råvarer,” betoner Camilla Varming Nielsen.

At fokus er på at tjene penge og holde omkostningerne i stram snor, har de det godt med.

“Det er her, vi er lige nu, og det er meget tilfredsstillende. Rådgiverne sagde det så fint: Først fokuserer vi på forretningsområder, vi tjener penge på, så kan vi udvikle de andre hen ad vejen,” siger Martha Marie Jensen.

“En meget smuk historie”

Hans Bach-Lauritsen, der har været en af Fyens Økologis sparringspartnere gennem projektet Grønt Generationsskifte, mener, at værdier og klare holdninger er nødt til at gå hånd i hånd med fokus på forretning og økonomi.

Han er økologichef hos Østdansk Landboforening og har sammen med økonomirådgiver fra Sagro Lars Elnegaard sparret med Martha Marie Jensen og Camilla Varming Nielsen.

“Det er en meget smuk historie om to unge økologer, der starter helt fra bunden og bygger vejen, mens de kører. Deres ide er båret af stærke værdier og klare holdninger til økologi og dyrevelfærd, men står værdierne alene, risikerer man, det blot bliver en naiv og romantisk drøm, der kuldsejler. I dette tilfælde er der heldigvis tale om meget åbne og lyttende personer, som har brugt de forslag, vi kommer med, til at udvikle deres ideer til en forretning,” siger Hans Bach-Lauritsen.


Flere artikler fra samme sektion

Plast skal ikke nedbrydes – det skal genbruges

I øjeblikket giver flere emballageeksperter det røde kort til bionedbrydelige emballager, men billedet kan ændre sig i fremtiden.

11-11-2019 5 minutter EmballageBæredygtighed

Rejsen mod bæredygtig emballage er først lige begyndt

Nøglen til den bæredygtige emballage ligger i indsamlings- og genanvendelsesleddet, som endnu ikke er gearet til at håndtere alle emballagetyper.

11-11-2019 7 minutter BæredygtighedSeminarer & workshopsEmballage

Dansk eksportfremstød sætter nye standarder for bæredygtighed

Temaet for Nordic Organic Food Fair er bæredygtighed, og derfor bliver den danske fællesstand på Malmø-messen i år opbygget af genbrugspaller.

08-11-2019 4 minutter EksportBæredygtighed