Annonce

Annonce

Front af Lidl-butik

Lidl blev for andet år i træk den billigste dagligvarekæde med økologiske kolonialvarer i Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek. PR-foto: Lidl

Prisen på de økologiske kolonialvarer rasler ned

På blot to år er prisen på de økologiske koloialvarer i Forbrugerrådet Tænks pristjek faldet med næsten 20 pct. Lidl er stadig billigst.

Er du på jagt efter billige, økologiske kolonialvarer, er det en god ide at slå et smut forbi en af Lidls 128 butikker, da kæden for andet år i træk er billigst på det danske marked. Det viser et nyt pristjek fra Forbrugerrådet Tænk, som har tjekket 15 økologiske varer i 12 forskellige danske dagligvarebutikker.

Pristjekket blev foretaget i maj måned, og de indhøstede tal fremgår af juni-udgaven Forbrugerrådet Tænks forbrugermagasin, hvori man kan læse, at Netto og Bilka deler andenpladsen som de næstbilligste kæder, når det gælder salg af økologiske kolonialvarer.

Pristjekket afslører samtidig en tydelig tendens i retning af markant faldende priser på de økologiske basisvarer, som indgår i pristjekket. De priser, som den uafhængige forbrugerorganisation har indsamlet, viser, at den samlede pris på de 15 varer er faldet med ca. 50 kr. på to år. Det svarer til et fald på næsten 20 pct.

Prisudviklingen kommer ikke bag på Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening. Han mener, at de faldende priser er udtryk for, at dagligvarekæderne konkurrerer benhårdt om at få en ‘fair share’ af det økologiske marked.

“Hvis man skal opnå det, må prisspændet til de konventionelle alternativer ikke være højere end 10-15 pct.,” siger han til Økologisk Nu.

Pristjekket omfatter basisvarer som havregryn, ris, hvedemel, pasta, rørsukker og kaffe, og det blev gennemført af Forbrugerrådet Tænks testpanel, og selvom der var meget tæt løb blandt de billigste kæder, blev det Lidl, der for andet år i træk tog pladsen på den øverste skammel, og det glæder Rasmus Pape, CCO/indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

”Det er en vigtig sejr! Vi har et stort fokus på økologiske varer, samtidig med at vi altid går efter at kunne tilbyde varerne til den bedste pris. Det er et kæmpe skulderklap at få det sort på hvidt, at vi ikke bare gør det godt, men bedst,” siger han i en pressemeddelelse.

Kasper Reggelsen, pressechef for Salling, der står bag supermarkederne Netto, Bilka og Føtex, lægger ikke skjul på, at Salling Group holder godt øje med priserne hos konkurrenterne.

“Vi er en del, der kaster kræfter ind på at være billigst – også når det kommer til økologi. Prisen er en af de faktorer, der betyder meget for kunderne, og de er meget opmærksomme på, hvilket supermarked der har de laveste priser,” siger Kasper Reggelsen til juninummeret af medlemsbladet Forbrugerrådet Tænk.

Flere artikler fra samme sektion

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

30-06-2020 2 minutter Udland,   Eksport

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse

Eleverne skal tættere på råvarerne og bruge mindre tid på tør teori

For at tiltrække fremtidens professionelle madhåndværkere arbejder Anne-Birgitte Agger med at omdanne Hotel- of Restaurantskolen til et klimaneutralt uddannelsessted, hvor bæredygtighed ikke bare er noget, man snakker om.

25-06-2020 7 minutter Uddannelse,   Foodservice