Annonce

Annonce

Nicolai og Niels Rømer ser frem til at aktiviterne i Ørbæk Bryggeri, Nyborg Destilleri og opkøbte Macarn bliver samlet under en fælles hat i den nyoprettede koncern Naturfrisk Group. Foto: Nyborg Destilleri

Økologiske øl- og saftpionerer samler aktiviteterne i fælles koncern

Ørbæk Bryggeri og Nyborg Destilleri sammenlægges i ny økologisk drikkevarekoncern, som samtidig overtager konkurrenten Macarn

I jagten på stordriftsfordele og yderligere vækst samler familien Rømer aktiviteterne i Ørbæk Bryggeri og Nyborg Destilleri i en fælles koncern med Tørk Eskild Furhauge i spidsen som ny adm. direktør.

Fusionen sker den 15. august 2019, hvor øl- og læskedrikproducenten Ørbæk Bryggeri smelter sammen med Nyborg Destilleri, der blandt andet producerer økologisk whisky, gin og rom samt driver restaurant og events. De to virksomheder samles under én ledelse under navnet Naturfrisk Group A/S.

Det sker blandt andet for at udnytte synergierne ved at have fælles administration, salg og forretningsudvikling, fortæller det familieejede selskab i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at det bliver Tørk Eskild Furhauge, der har mere end 20 års erfaring fra fødevarevirksomhederne Løgismose Meyers, Pågen, Carlsberg og Coca-Cola Tapperierne, som bliver sat ind som ny koncernchef og administrerende direktør for Naturfrisk Group A/S.

Tørk Eskild Furhauge skal bl.a. udnytte sine erfaringer fra Løgismose i rollen som koncernchef og adm. direktør for Naturfrisk Group A/S. PR-foto

Bestyrelsesformand Peter Heide Wessel forklarer, at motivationen til at sammenlægge driften af de to virksomheder og ansætte Tørk Furhauge ikke kun handler om at udnytte en række oplagte muligheder og synergier.

"Med sammenlægningen tager vi et vigtigt skridt mod realiseringen af vores vision om at blive Danmarks førende leverandør af økologiske drikkevarer. I Tørk Furhauge har vi fundet den helt rigtige til at stå i spidsen for det videre arbejde. Tørks kompetencer og erfaring taler sit eget sprog, men vigtigst af alt har Tørk nogle menneskelige egenskaber og et værdisæt, som passer utrolig godt til Naturfrisk-gruppens og familien Rømers,” siger han.

Thomas Hald Blouner stopper som direktør

Tørk Eskild Furhauge glæder sig til at være med til at udvikle Danmarks førende leverandør af økologiske drikkevarer:

"Niels og Nicolai Rømer virker som sympatiske mennesker, der oprigtigt vil det bedste for vores natur og miljø. Meget i min egen ånd,” siger han.

I forbindelse med sammenlægningen af de to virksomheder har vi valgt at nedlægge stillingen som direktør for Ørbæk Bryggeri. Det betyder, at den nuværende direktør for Ørbæk Bryggeri, Thomas Hald Blouner, fratræder sin stilling.

Naturfrisk Group køber Macarn

Den nye drikkevarekoncern har store planer for fremtiden, og af pressemeddelelsen fremgår det, at Naturfrisk Group opkøber den økologiske drikkevarevirksomhed Macarn og ansætter stifter Jan Kruse Hansen som salgs- og marketingchef.

Fra den 15. august 2019 vil ejerskabet af drikkevarevirksomheden Macarn og alle virksomhedens økologiske brands og produkter under varemærket Macarn overgå til Naturfrisk Group.

Stifter og ejer af Macarn, Jan Kruse Hansen, bliver samtidig ansat som salgs- og marketingschef og indtræder i ejerkredsen for Naturfrisk Group.

Jan Kruse Hansen bliver ansat som salgs- og marketingschef og indtræder i ejerkredsen for Naturfrisk Group. PR-foto

Kommende adm. direktør for Naturfrisk Group, Tørk Eskild Furhauge, ser spændende perspektiver opkøbet:

”Macarns økologiske produkter passer fint ind i Naturfrisk Groups portefølje og mange af dem bliver desuden allerede i dag tappet på bryggeriet i Ørbæk. Med Jan får Naturfrisk Group desuden en dygtig kommerciel person i ledelsen, som har et godt kendskab til drikkevarekategorien og -branchen og en god forståelse for og relation til kunderne i dansk detailhandel. Jeg kender Jan i forvejen og tror, vi kommer til at få et rigtigt godt samarbejde," siger han.

Macarn har haft en imponerende udvikling

Jan Kruse Hansen ser frem til at blive en del Naturfrisk Group:

”Det har været en spændende og lærerig rejse, de tre år Macarn har været i markedet, og vi er kommet langt. Ved at Macarn nu bliver en del af Naturfrisk Group, kan vi få endnu mere kraft bag produktudvikling, produktion og salg, samtidig med at varemærket bliver en del af en familie af andre spændende varemærker. Det glæder jeg mig utroligt meget til at bygge videre på, ligesom jeg glæder mig til at arbejde tættere sammen med familien Rømer og resten af teamet i Naturfrisk Group," siger han.

Ejer og stifter af Naturfrisk Group, Niels Rømer, har længe haft kig på Macarn, som han betragter som et godt match til Rømer-familiens andre virksomheder.

”Vi har kendt Jan Hansen og haft et godt samarbejde med ham, siden hans virksomhed blev etableret, og vi har fulgt hans og Macarns imponerende udvikling. Vi synes, produkterne og de kompetencer, Jan bærer til, passer virkelig fint sammen med os og vores vision med Naturfrisk-gruppen, og ser opkøbet og Jans indtræden i virksomheden som en stor styrke for virksomheden.”

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise