Annonce

GreenF-september.png

Annonce

Daka-fra-august-compressed.jpg

Annonce

OK21_okonu_1600x300.jpg
Spar-ansatte sammen med Axel Månsson foran kålmark.

Workshoppens besøg hos Axel Månsson inspirerede flere af Spar-købmændene til at tage nye initiativer, der skal øge økologisalget. Foto: ØL

Økologisk frontløber-workshop giver Spar-købmænd et grønt kick

Spar-kæden er ikke frontløber, når det gælder økologi, men det vil en gruppe af kædens købmænd gerne lave om på.

Nu skal der mere økologi på hylderne i Spar-butikkerne. Sådan lyder meldingen fra en gruppe Spar-købmænd, som i sidste uge deltog i en såkaldt frontløber-workshop, som Økologisk Landsforening afholdt i samarbejde med Dagrofa-kæden.

Workshoppen blev afholdt over to dage og havde både tiltrukket salgschefer og indkøbere fra Spar-hovedkontoret i Ringsted og flere af de selvstændige Spar-købmænd, som allerede er begyndt at rykke på økologi, men som gerne vil have inspiration til at tage de næste skridt op ad den økologiske trappe.

Jeg blev dybt imponeret over at se, hvordan de arbejder hos Månsson. Der er tænkt på alt hele vejen fra jord til bord. Alt kører i ring i produktionen, og intet går til spilde.

— Bo Vestergaard, Spar-købmand fra Viborg

Workshoppen var oprindeligt planlagt som gevinsten i Spar-kædens interne danske mesterskab i økologi, som i år blev gennemført for anden gang. Ifølge Katri Frank Justesen, kommerciel koordinator i Spar, betød det, at det var en gruppe meget engagerede købmænd, som onsdag ankom til Økologisk Landsforening i Agro Food Park i Aarhus.

Alle fik inspiration med hjem

Her tog foreningens markedschef for detail, Birgitte Jørgensen, og Camilla Birch fra Birch&Birch Food Trends imod med en grundig gennemgang af det økologiske marked og flere bud på, hvad både Spar-kæden og den enkelte Spar-købmand kan gøre for at løfte økologisalget – både i den enkelte butik og i hele kæden.

"Alle deltagerne fik nye ideer med hjem, som de kan arbejde videre med. På den måde er vi med til at puste noget liv og inspiration ind i en kæde, som gerne vil arbejde mere med økologi," siger Birgitte Jørgensen, som forventer at gennemføre flere lignende workshops med både Spar-købmænd og ansatte fra andre dagligvarekæder.

Under workshoppen blev tal og trends krydret med butiksbesøg hos Netto, Lidl og Superbrugsen, inden der blev lagt låg på dag 1 med en fem-retters middag på restaurant Hærværk. Den bliver drevet af kokken Rune Lund Sørensen, som for andet år i træk netop er blevet kåret som Årets Øko Kok.

Begejstrede købmænd

Workshoppens dag 2 bød blandt andet på et virksomhedsbesøg hos Axel Månsson A/S ved Brande, som er storproducent af økologiske æg- og grøntsager til dansk detailhandel, og samlet blev de to dage en stor øjenåbner for købmændene, vurderer Katri Frank Justesen.

”De syntes, at det var vildt spændende at komme ud og se, hvordan man arbejder i andre butikker og møde en entreprenant producent som Axel Månsson,” siger den kommercielle koordinator, som håber at flere Spar-købmænd får mulighed for at deltage i lignende workshops i fremtiden.

De to dage sluttede med en lille workshop, hvor deltagerne evaluerede forløbet og diskuterede, hvordan de fremover kan bruge deres nye erfaringer til at inspirere kollegerne i hele Spar-kæden, som er en af de danske dagligvarekæder med den laveste økologiandel.

Det sætter mange tanker i gang

Bo Vestergaard, som driver en Spar-butik i Viborg, var især begejstret over besøget hos Axel Månsson, som har overbevist ham om, at der fremover skal flere økologiske grøntsager på hylderne:

"Når man hiver en broccoli ned fra hylden, tænker man normalt ikke så meget over, hvordan den er produceret, men jeg blev dybt imponeret over at se, hvordan de arbejder hos Månsson. Der er tænkt på alt hele vejen fra jord til bord. Alt kører i ring i produktionen, og intet går til spilde," siger Bo Vestergaard.

Økologiprocenten i hans butik ligger på 6,2. Det er knap halvdelen af gennemsnittet i dansk dagligvarehandel men ca. halvanden gang mere end gennemsnittet i Spar-kæden, hvor det ifølge Bo Vestergaard bliver nødvendigt at finde de rigtige holdninger frem, hvis kæden skal løfte økologisalget på landsplan.

"Hos Månsson fik vi mulighed for at røre og smage på varerne, og de smagte virkelig godt. Det var også fantastisk at se deres høns, som gik under træerne i hønsegårdene. Alt var flot og gennemtænkt, og at se det med egne øjne, gjorde noget ved mig og satte en masse tanker i gang," siger den jyske købmand, som straks, da han kom hjem til Viborg, skrev et opslag om besøget på Facebook.

Her efterlyste han kundernes ønsker om specifikke økologiske varer, og en af opfordringerne fra kunderne går på at tage kontakt til Havredal Skole. Det er en lokal skole for unge med særlige udfordringer, som driver en produktion af økologiske grøntsager lidt uden for Viborg.

"Dem skal jeg have kontakt til," siger Bo Vestergaard, som oplyser, at netop grøntafdelingen bliver frontløber for hans ambitioner om at øge økologisalget.

Han har allerede truffet valget på kundernes vegne, når det gælder bananer, appelsiner, citroner, squash og champignon, som har kun har i økologiske udgaver i butikken, og målet er klart:

"Nu skal vi have pokalen til Viborg," siger han med adresse til Spars interne øko-mesterskab, som de to seneste år er endt hos en Spar-butik på Bornholm.

Jeg tror, jeg har flere kunder, som gerne vil købe mere økologi, men min butik ligger i Nordjylland og har kun syv km ind til discountbutikkerne i Hobro, så hvis vi skal flytte forbrugerne, bliver det nok mest på pris.

— Lars Jensen, Spar-købmand i Valsgård

En anden af deltagerne på workshoppen var Lars Jensen. Han driver Spar i landsbyen Valsgård ved Hobro, og han blev så inspireret af workshoppen, at han allerede i weekenden lavede sit første minifremstød for økologi, da han søndag solgte 10 øko-æg for 12,95 kr. og poser med et kg øko-gulerødder for seks kr.

"Jeg tror, jeg har flere kunder, som gerne vil købe mere økologi, men min butik ligger i Nordjylland og har kun syv km ind til discountbutikkerne i Hobro, så hvis vi skal flytte forbrugerne, bliver det nok mest på pris," erkender Lars Jensen, som driver en såkaldt borgerbutik.

Næsten 250 lokale borgere skød penge i butikken, da der for tre år siden var nødvendigt at nedrive en gammel nedslidt butik og bygge en helt ny, som siden har oplevet salgsfremgang og nu har udsigt til mere økologi.

"Vores økologiprocent ligger nok på ca. fire, men jeg håber at komme op på ti pct. i løbet af et par år," siger Lars Jensen.

Workshopppen startede med en grundig indføring i det økologiske detailmarked, hvor Spar ifølge Birgitte Jørgensen har gode muligheder for at få en større bid af kagen
Workshopppen startede med en grundig indføring i det økologiske detailmarked, hvor Spar ifølge Birgitte Jørgensen har gode muligheder for at få en større bid af kagen

Katri Frank Justesen glæder sig over den entusiasme, som købmændene giver udtryk for – uanset om de kommer fra Klitmøller, Bornholm, Viborg eller Valsgård.

”Det har været vigtigt at få sat ansigter på hinanden efter en længere periode, hvor corona har forhindret fysiske arrangementer. Det betyder, at der ikke længere er så langt fra butikken til hovedkontoret. Flere af deltagerne nævnte også, at de oplever, at vi nu er blevet en lille gruppe af øko-ambassadører, hvor vi kan udveksle erfaringer og inspirere hinanden,” siger Katri Frank Justesen, og fortsætter:

"Det er noget, som vi meget gerne vil gøre igen."

Etik styrer fremtidens varevalg

Når købmanden skal skrue det rigtige sortiment sammen, bør de måske huske på et par af hovedbudskaberne i Camilla Birchs oplæg. Hun pegede på, at prisspændet mellem de forskellige dagligvarekæder efterhånden er blevet så lille, og det er blevet vanskeligere at markedsføre sig på pris og kvalitet. I dag handler markedsføring mere om etik, og i en tid, hvor forbrugerne tænker mere og mere på klima og miljø, giver det efter hendes vurdering ikke så meget mening at kigge på, hvad kunderne putter i indkøbskurven i dag.

"Det handler om at kigge på, hvad kunderne siger, at de ønsker at købe. Sigter man efter det, så får man en fordel," sagde Camilla Birch, der henviste til flere undersøgelser, som viser, at forbrugerne bliver mere og mere optaget af bæredygtighed og klima, og hun betegnede det voksende udbud af øko-varer, som det tætteste man kommer på den "plug and play-løsning", som dagligvarehandlen har brug for lige nu.

"Selv om ikke alle køber økologi, så kender alle Ø-mærket, og næsten alle danskere er enige i, at økologiske varer grundlæggende er bedre end de konventionelle," sagde hun.

Flere artikler fra samme sektion

Nyt klimaværktøj medregner også jordens evne til at lagre kulstof

Fra 2022 kan landmænd sætte tal på kulstoflagringen i kløvergræsmarker og i sædskiftet i det hele taget. Landbrugets Klimaværktøj medregner jordens kulstofbalance, når udledning af drivhusgasser fra planteavl gøres op.

28-09-2021 3 minutter Klima

Vismand sår tvivl om tænketanks dystre forudsigelse af økologers økonomi

Landbruget - særligt økologerne - bliver hårdt ramt, hvis regeringens landbrugsudspil gennemføres, vurderer tænketanken Axcelfuture. Vismand Lars Gårn Hansen er dog ikke overbevist om, at beregningen bliver virkelighed.

28-09-2021 7 minutter Økonomi,   Klima,   Politik

Eksperter vil finde ud af, hvad køerne laver, når de er på skovtur

På gården Ellinglund ved Silkeborg har ammetanter og kalve adgang til indhegnede skovarealer. Center for Frilandsdyr undersøger, hvordan dyrene bruger skoven. Det sker med GPS, kameraer og adfærdsstudier i marken.

27-09-2021 5 minutter Kvæg