Annonce

Annonce

Flasker fra Malund

Familiefirmaet Malunds nye gavekoncept i form af klare designflasker med økologiske brød og müsli-blandinger er på vej til udlandet. Foto: Malund

Økologisk gavekoncept på flaske sætter kurs mod udlandet

Det unge århusianske familiefirma Malund har fået 152 forhandlere i Danmark efter årets to besøg på Formland-messen i Herning. Næste step bliver at teste eksportpotentialet på Nordic Organic Food Fair i Malmø.

Det er gået rigtig stærkt, siden familien Malund i begyndelsen af året præsenterede sine gennemsigtige glasflasker med et farverigt og lagdelt indhold af økologisk müsli og færdige melblandinger på Formlandmessen i Herning.

“Det er gået over al forventning, og vi har allerede fået 152 forhandlere i Danmark,” siger direktør Mette Malund, som ejer firmaet sammen med de voksne døtrene Bine og Mie.

Med en pris på 149 kr. er flaskerne ifølge Mette Malund et oplagt alternativ til en flaske vin eller den buket blomster, som mange tager med som værtindegave, når de besøger venner og familie, og den vurdering deles af flere.

“Jeg har en veninde, som har købt vores fem varianter, som hun har til at stå fremme til pynt, og så napper hun en flaske og pakker den ind, når hun skal bruge en gave,” siger Mette Malund.

Økologi var det naturlige valg

Hun forklarer, at virksomheden er hele familiens fælles projekt, og både forældre og døtre var ikke i tvivl om, at indholdet i flaskerne skulle være økologisk.

Malunds mest populære flaske indeholder brødbladningen Nordisk Brød, og etiketten er allerede oversat til tysk. Går det godt på økologimessen Nordic Organic Food Fair i Malmø i november, bliver der formentlig også snart brug for svenske etiketter
Malunds mest populære flaske indeholder brødbladningen Nordisk Brød, og etiketten er allerede oversat til tysk. Går det godt på økologimessen Nordic Organic Food Fair i Malmø i november, bliver der formentlig også snart brug for svenske etiketter. Foto: Malund

“Det er det, markedet gerne vil have, og jeg tror, at ca. 80 pct. af ingredienserne i vores flasker er danske,” siger Mette Malund.

Den mest populære flaske er den, som rummer ingredienser til et ‘nordisk stenalderbrød’.

“For os er det ikke så vigtigt, hvor dyre ingredienser er. Det vigtigste er, at de ser flotte ud i flaskerne, og det giver mulighed for at bruge nogle ingredienser, som det normalt er for dyrt at bruge i brødblandinger,” siger Mette Malund.

Det flasker sig for Malund

Malunds typiske kunder er gavebutikker, blomster- og vinhandlere, men flaskerne har også fundet vej til Salling, Magasin og Sinnerup-kæden, som nu retter blikket mod potentielle kunder i udlandet.

Malund skrev sin første faktura i april, og man må sige, at det flasker sig for de jyske iværksættere, som allerede har flirtet med eksportarbejdet via besøg på et par mindre, tyske messer, og direktør Mette Malund lægger ikke skjul på, at familien har ambitioner om at sælge flaskerne i udlandet.

“Vi bruger nettet og deltagelse på messer til at blive kendt, og så håber vi, at salget breder sig som ringe i vandet,” siger hun.

Den ældste datter fik ideen

Det er under to år siden, at Bine, som er familiens ældste datter, ved middagsbordet præsenterede familien for ideen om at sælge produkter i genanvendelige designflasker, som kunderne efterfølgende kan benytte til opbevaring af mange forskellige typer drikkevarer.

“Tit glemmer man hurtigt den slags ideer, men min mand (Søren K. Hansen, red.) greb ideen, og han gik i gang med at videreudvikle konceptet og undersøge markedet,” siger Mette Malund.

Hendes bedsteforældre drev et mejeri, og familien havde flere gamle mælkeflasker stående i hjemmet som dekoration, så det var nærliggende at lade sig inspirere af det klassiske flaskedesign fra en tid, hvor flaskens genanvendelse var en naturlig del af hverdagen.

Familien måtte dog helt til Italien for at finde en flaskeproducent, som kunne tilbyde den helt rigtige flaske. Den ligner de gamle, danske mælkeflasker til forveksling, og er godkendt til at opbevare fødevarer i.

Etiketklip og bagetest

Hovedparten af råvarerne til brød- og müsliblandingerne kommer derimod fra danske økologer, og til at hjælpe med at udvikle de rigtige brødbladninger fik familien hjælp af bager Jørgen Jespersen, og han fik ret frie tøjler i forhold til ingrediensvalg.

Proppen på 'mælkeflaskerne' er lavet af sammenpresset granulat af naturkork uden brug af nogen former for lim. Granulatet er ifølge Malund presset så hårdt sammen, at proppen kan holde i mange år, selv om den blive vasket i opvaskemaskine
Proppen på 'mælkeflaskerne' er lavet af sammenpresset granulat af naturkork uden brug af nogen former for lim. Granulatet er ifølge Malund presset så hårdt sammen, at proppen kan holde i mange år, selv om den blive vasket i opvaskemaskine. Foto: Malund

Hvis ingredienserne i brødblandingerne var blandet sammen, ville flaskerne ikke havde det samme visuelle udtryk, og det har været vigtigt for Malund at finde en påfyldningsmetode, som sikrer, at lagdelingen er intakt, uanset om flaskerne bliver rystet eller vendes på hovedet.

Da det var på plads, skulle alt forberedes til lanceringen, og mens andre familier hyggede sig med at klippe julepynt og bage pebernødder, brugte familien Malund juledagene i 2018 til at klippe etiketter og prøvebage de forskellige brødblandinger, så alt var klar til lanceringen på Formland.

Siden har familien oversat etiketterne på tysk, og går det, som de håber, får de snart behov for at lave både norske og svenske etiketter.

Flaskerne får en lillebror

“Lige nu går salget så godt, at vi slet ikke kan følge med,” siger Mette Malund, som afslører, at flaskerne til årsskiftet får en lillebror i form af en halvliters-flaske, som er inspireret af de gamle, danske flødeflasker.

Og indholdet er ikke begrænset til mel, korn og kerner.

“Vi overvejer at lave flasker med gryderetter,” siger Mette Malund, som fortæller, at både hun og de to døtre begge har arbejde uden for firmaet, så det bliver hendes mand, Søren K. Hansen, der skal passe standen på Organic Food Fair, som afvikles fra 13.-14. november i Malmø.

Flere artikler fra samme sektion

Nyt tv-koncept: Spis dit kæledyr eller bliv vegetar

Et socialt eksperiment ønsker at få folk til at tænke mere over dyrets vej fra marken til middagsbordet.

17-10-2019 3 minutter DyrevelfærdForbrug

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

17-10-2019 1 minutter ForbrugUdlandDetailhandel

De unge hiver gerne flere penge op af lommen, hvis varen er økologisk

De yngre forbrugeres bevidsthed om miljøudfordringer kan være godt for økologiens fremtid, lyder det fra en analytiker.

17-10-2019 3 minutter ForbrugDetailhandelUdland