Annonce

Annonce

Smågrise på frostmark

Mens discountkæderne i slutningen af 2021 nærmest stod i kø for at forære konventionelle ribbenstege til kunderne, fik Irma et rekordsalg ved at satse på Poppelgrise fra Hestbjerg Økologi. PR-foto Hestbjerg Økologi

Poppelgrisen var med til at løfte Irmas salg

Kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden var med til at sikre Irma et rekordstort salg.

Mens en række kæder i forbindelse med julen konkurrerede om at sælge flæskesteg til foræringspriser, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på økologi og kvalitet. Det skulle vise sig at være en klog beslutning.

For selv om konkurrenter som Netto og Rema 1000 solgte et halvt kg konventionel ribbensteg for under fem kroner i ugerne op til jul, viser Irmas analyser af julesalget, at rekordmange kunder i år valgte Irmas slagtilbud, som var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. for et halvt kg.

Irma oplyser, at kæden solgte 20 pct. mere Poppelgris-flæskesteg end i december 2020, mens kædens salg af økologisk ribbensteg steg med hele 50 pct. i forhold til året før. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma, men her var nogle kunder måske smuttet i Netto eller Rema, idet salget faldt med 11 pct.

Irmas kædedirektør Jan Larsen er ikke i tvivl om, at Irmas satsning på kvalitet var en medvirkende årsag til, at Coop-kæden fik sin bedste julehandel nogensinde.

Dermed bekræfter Irma potentialet i at arbejde med flere værdipositioner, som er en kæphest hos Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, der er medforfatter til rapporten Flere værdipositioner i det økologiske marked, som fortæller om potentialet i at lancerer produkter i flere kvaliteter og prisklasser inden for den samme varekategori som en driver for det økologiske salg.

”Vi må konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020,” siger Jan Larsen i en pressemeddelelse.

Også salget af økologiske æbleskiver fik vinger og var dobbelt så stort som året før, mens kunderne købte godt 40 pct. mere af Irmas økologiske risengrød.

Det er opmuntrende salgstal for Irma, som netop har taget hul på en strategi frem mod 2025. Her satser kæden endnu mere på kvalitet, økologi og dyrevelfærd, og en af strategien mest markante pejlemærker er at indfri målet om at økologien om tre år skal udgør over halvdelen af salget.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel