Annonce

Annonce

Paul Holmbeck, politisk direktør i ØL, mener, at det gavner klimaet mere, hvis man omlægger offentlige måltider til at være mere klimavenlige frem for at indføre et klimamærke på fødevarer.

ØL fastholder skepsis over for klimamærker på mad

Debatten om at klimamærke fødevarer har fået nyt liv efter en udmelding fra Salling Group. ØL foreslår en anden løsning.

Et klimamærke på fødevarerne er ikke det rette værktøj til at gøre forbrugerne mere klimabevidste, når de køber ind.

Det mener Økologisk Landsforening (ØL), der altså står fast på sin skepsis over for at angive fødevarernes klimabelastning ved hjælp af en mærkningsordning.

“Vi vil naturligvis gå aktivt ind i et samarbejde med vores partnere i handlen om at støtte forbrugerne i at træffe klimavenlige valg. Der er meget, der kan gøres. Der er dog ikke mange, som mener, at en klimamærkning på produktniveauet er løsningen, når vi snakker mad, fordi de væsentligste klimavalg handler om simple huskeregler: mindre kød, mere grønt, mindre spild, køb i sæson. Det kræver ikke en mærkningsordning, men oplysning og involvering,” siger Paul Holmbeck, politisk direktør i ØL.

Han nævner eksemplet med den britiske kæde Tesco, der forsøgte sig med en mærkningsordning, men måtte opgive i 2012 på grund af kompleksiteten i beregningerne.

Idéen om et mærke herhjemme er heller ikke ny: Den tidligere VLAK-regering afsatte på den seneste finanslov midler til at undersøge mulighederne for at indføre et klimamærke. Forslaget blev dog mødt med skepsis fra flere parter, bl.a. Coop og Økologisk Landsforening, og det førte til, at forhenværende klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) i marts skrinlagde planen. 

Nu har Salling Group imidlertid meldt sig klar til at arbejde aktivt for at få det indført.

“Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klimaaftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes,” sagde Salling Groups adm. direktør, Per Bank, i en nylig pressemeddelelse

Det bemærkelsesværdige er her, at det er første gang, at en dansk detailkoncern har meldt ud, at den bakker op om tiltaget og vil arbejde aktivt for det.

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning. Koncernen har samtidig meldt ud, at den er klar til at investere i arbejdet og forskningen, så man kan finde de bedste metoder.

“En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb,” sagde Per Bank.

Paul Holmbeck frygter dog, at det modsatte kan blive tilfældet; at mærket risikerer at vildlede forbrugerne, hvis beregningen ikke får alle faktorer med.

“Hvis en klimamærkning af fødevarer skal laves troværdigt og overholde forbrugerombudsmandens krav, kræver det livscyklusanalyser - det er komplekst, dyrt og besværligt,” siger han.

Han mener, at en bedre og hurtigere løsning på fødevareområdet vil være, at man ændrer de offentlige måltider til at være mere klimavenlige:

“Vi mener, at det er langt mere effektivt end en produktmærkning.”

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel