Annonce

Annonce

Paul Holmbeck, politisk direktør i ØL, mener, at det gavner klimaet mere, hvis man omlægger offentlige måltider til at være mere klimavenlige frem for at indføre et klimamærke på fødevarer.

ØL fastholder skepsis over for klimamærker på mad

Debatten om at klimamærke fødevarer har fået nyt liv efter en udmelding fra Salling Group. ØL foreslår en anden løsning.

Et klimamærke på fødevarerne er ikke det rette værktøj til at gøre forbrugerne mere klimabevidste, når de køber ind.

Det mener Økologisk Landsforening (ØL), der altså står fast på sin skepsis over for at angive fødevarernes klimabelastning ved hjælp af en mærkningsordning.

“Vi vil naturligvis gå aktivt ind i et samarbejde med vores partnere i handlen om at støtte forbrugerne i at træffe klimavenlige valg. Der er meget, der kan gøres. Der er dog ikke mange, som mener, at en klimamærkning på produktniveauet er løsningen, når vi snakker mad, fordi de væsentligste klimavalg handler om simple huskeregler: mindre kød, mere grønt, mindre spild, køb i sæson. Det kræver ikke en mærkningsordning, men oplysning og involvering,” siger Paul Holmbeck, politisk direktør i ØL.

Han nævner eksemplet med den britiske kæde Tesco, der forsøgte sig med en mærkningsordning, men måtte opgive i 2012 på grund af kompleksiteten i beregningerne.

Idéen om et mærke herhjemme er heller ikke ny: Den tidligere VLAK-regering afsatte på den seneste finanslov midler til at undersøge mulighederne for at indføre et klimamærke. Forslaget blev dog mødt med skepsis fra flere parter, bl.a. Coop og Økologisk Landsforening, og det førte til, at forhenværende klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) i marts skrinlagde planen. 

Nu har Salling Group imidlertid meldt sig klar til at arbejde aktivt for at få det indført.

“Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klimaaftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes,” sagde Salling Groups adm. direktør, Per Bank, i en nylig pressemeddelelse

Det bemærkelsesværdige er her, at det er første gang, at en dansk detailkoncern har meldt ud, at den bakker op om tiltaget og vil arbejde aktivt for det.

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning. Koncernen har samtidig meldt ud, at den er klar til at investere i arbejdet og forskningen, så man kan finde de bedste metoder.

“En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb,” sagde Per Bank.

Paul Holmbeck frygter dog, at det modsatte kan blive tilfældet; at mærket risikerer at vildlede forbrugerne, hvis beregningen ikke får alle faktorer med.

“Hvis en klimamærkning af fødevarer skal laves troværdigt og overholde forbrugerombudsmandens krav, kræver det livscyklusanalyser - det er komplekst, dyrt og besværligt,” siger han.

Han mener, at en bedre og hurtigere løsning på fødevareområdet vil være, at man ændrer de offentlige måltider til at være mere klimavenlige:

“Vi mener, at det er langt mere effektivt end en produktmærkning.”

Flere artikler fra samme sektion

Mere spotlight på lokale fødevarer under coronakrisen

Coronakrisen giver de kreative ideer og samarbejder så stor medvind, at produktionen og opfattelsen af lokale fødevarer har rykket sig 10-15 år, vurderer bogaktuel direktør i Nordisk Center for Lokale Fødevarer.

31-07-2020 4 minutter Lokale varer

GratisMad.dk bliver madspildskampens schweizerkniv

Etableringen af den landsdækkende portal GratisMad.dk, skal gøre det nemmere for fødevareproducenter og butikker i hele landet at donere overskudsmad til socialt udsatte borgere.

31-07-2020 2 minutter Madspild

Fresh.Land laver samarbejde med Emmerys

Begge parter ser potentiale i onlinebrødsalget via Fresh.Land, da kunderne ikke længere behøver at besøge de fysiske butikker, for at få fingre i friskbagt, økologisk bagværk

30-07-2020 4 minutter Onlinesalg,   Frugt bær & grønt,   Bageri