Annonce

Annonce

Supermarkedskunde holder en pakke havregryn i hånden.

De danske forbrugere er meget bevidste om, at økologien tapper ind i mange andre grønne dagsordner, og sammen med en stor kampagne som Ren Madglæde er Økologisk Landsforening og dagligvarekæderne med til at fastholde økologiens nuværende momentum. Foto: ØL

ØL frygter ikke svenske tilstande

Mens væksten i salget af økologi faldt markant i Sverige i 2018, er der ifølge Økologisk Landsforening intet, som tyder på, at en tilsvarende opbremsning vil ramme det danske marked.

I sidste uge præsenterede Ekoweb tal, som viser, at svenskernes tørst efter økologiske varer er tørret ind, og at væksten på det svenske økologimarked næsten er gået i stå.

En af hovedårsagerne til den svenske afmatning er ifølge Ekoweb, at økologien er blevet overhalet af andre trends, og at dagligvarehandlen i Sverige har forsømt at fortælle kunderne om de mange fordele ved at spise økologisk.

Det kunne vække bange anelser om, at Danmark står foran en tilsvarende afmatning, men det er meget lidt sandsynligt, vurderer Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening (ØL).

”Jeg frygter ikke svenske tilstande. I Danmark har økologien et helt andet momentum, og vi har et meget stærkt samarbejde på tværs af hele branchen, som har formået at kommunikere de gode historier om økologien. Derfor oplever vi ikke, at andre trends stjæler fokus fra økologien på samme måde, som det tilsyneladende er sket i Sverige,” siger Henrik Hindborg.

Tæt på svensk nulvækst

I 2014 voksede det svenske økologimarked med 30 pct. Året efter steg væksten til historiske 50 pct. Siden er den svenske turbovækst aftaget år for år, og i 2018 var den ifølge en ny markedsrapport fra Ekoweb skrumpet til 4 pct. målt i værdi, mens der målt i volumen i forhold til 2017 var tale om tæt på nulvækst.

Til sammenligning voksende det danske økologisalg i 2018 med ca. 14 pct., og Henrik Hindborg forventer, at væksten på tværs af alle salgskanaler i indeværende år lander på nogenlunde samme niveau.

Efter hans vurdering bør de danske dagligvarekæder og fødevareproducenterne tilskrives en stor del af æren for den positive udvikling, da de har formået at kommunikere de rigtige budskaber om, at økologien på en række punkter tapper perfekt ind i andre fremherskende trends som lokale varer, plantebaseret og mere klimavenlig kost.

”I Danmark er økologien forankret på mange niveauer, og vi oplever, at de forskellige grønne trends spiller fint sammen, men det er naturligvis vigtigt, at økologien bliver ved med at være på forkant med udviklingen og er i stand til at finde de rigtige klimaløsninger, hvis vi skal fastholde det nuværende momentum” siger Henrik Hindborg.

Som eksempel på nye udfordringer nævner han, at lanceringen af nye plantebaserede varer i nogle tilfælde er gået så hurtigt, at producenterne ikke har nået at lave dem i økologiske udgaver.

”Men når de økologiske varianter kommer på markedet, vil det økologiske salg vokse yderligere,” siger Henrik Hindborg, som hæfter sig ved, at de økologiske forbrugere er meget bevidste forbrugere, som efterspørger varer, der både er økologiske og klimavenlige.

Samtidige oplever han, at økologiandelen i flere af de store varegrupper fortsætter med at vokse, sideløbende med at det økologiske sortiment breder sig ud til helt nye produkttyper.

Begge dele bidrager til hans positive forventninger til det fremtidige salg.

”Der, hvor den største udfordring ligger lige nu, er i forhold til det hastigt voksende convenience-marked, hvor økologiprocenten stadig er for lav,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Når køkkener bruger mere økologi, bliver maden sundere

En undersøgelse fra DTU viser, at køkkener, der bruger mindst 50 pct. økologi er bedre til at følge Fødevarestyrelsens anbefalinger til sundere mad.

15-10-2019 3 minutter FoodserviceOmlægning

SAS indfører økologisk flymad på de europæiske ruter

Flere flyselskaber benytter økologiske fødevarer som en del af forplejningen til deres passagerer, og som det første flyselskab lancerer SAS økologiske sandwich med råvarer fra Skandinavien på 80.000 flyvninger.

11-10-2019 3 minutter FoodserviceVirksomheder

Faktas økologiske salg har rundet en mia. kr. årligt

For første gang udsender Fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer, som netop har rundet en mia. kr.

09-10-2019 4 minutter Detailhandel