Annonce

Annonce

I 2020 fylder Ø-mærket 30 år, og på velbesøgt inspirationsdag i Middelfart præsenterede Michael Langberg ideer til, hvordan hele branchen kan fejre jubilæet, og han løftede samtidig sløret for nogle af tankerne bag en nye bæredygtige vision for Økologi 3.0, som dog ikke faldt i lige god jord hos alle deltagerne. Foto: Jakob Brandt

ØL løfter sløret for fremtidens økologi

Hvis det økologiske salg skal fastholde sit nuværende momentum med tocifrede vækstrater, er det nødvendigt at løfte økologien til næste niveau, mener Økologisk Landsforenings markedschef Michael Langberg.

Fremtiden kalder på økologi på flere niveauer. Det mener Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening (ØL). Han vurderer, at tiden er ved at være moden til at nytænke den måde, man sælger og markedsfører økologiske fødevarer på.

Inspireret af Det Økologiske Spisemærker, lancerer han en ide om at markedsføre økologiske fødevarer i tre kategorier: god, bedre og bedst, som meget passende kan mærkes med Ø-mærker i bronze, sølv og guld.

Det er kun knap fem måneder siden, at Michael Langberg landende i stolen som markedschef i Økologisk Landsforening, hvor han blev præsenteret for foreningens ambition om en markedsandel på 30 pct. i 2030. Siden har han brugt meget tid på at overveje, hvordan ØL kan nå målet ved at bidrage til at udvikle økologien i en mere bæredygtig retning, og på foreningens inspirationsdag for virksomheder gav han sit bud på, hvilken kurs økologien efter hans vurdering bør vælge for at sikre og udbygge sin position på detailmarkedet.

Hvad er prisen for bæredygtighed?

“Der er ingen, som ved, hvilke krav der stilles til bæredygtighed i 2030, eller hvad markedet er villig til at betale for de ekstra tiltag, vi laver. Det er vi nødt til at finde ud af,” sagde han, inden han luftede en prøveballon.

Den skulle give ham et første indtryk af, hvordan branchen reagerer på hans tanker om at markedsføre økologi i tre kvaliteter, inden den store præsentation af Økologi 3.0, som kommer, når ØL 24. oktober arrangerer Økologisk Topmøde på Lundsgaard Gods.

Vi skal have lavet nogle pejlemærker, som vi kan gå efter, og hvis man tager økologiens fire grundprincipper, økologi, sundhed, forsigtighed og retfærdighed, så mener jeg stort set, at de sammen bidrage til at opfylde de fleste af FN’s 17 verdensmål.

— MIchael Langberg

Tankerne om en gradueret mærkningsordning blev præsenteret under overskriften ‘Sammen om nye mål for økologien’, som havde lokket 80 gæster fra den økologiske branche til Comwell Hotel i Middelfart.

Kun Gulddreng kan gå på vandet

Inspirationsdagen blev kickstartet med afspilning af ØL’s nye vandkampagnevideo ‘Stop nu’ med hitmageren Gulddreng, som kan gå på vandet og ikke ligefrem er kendt for en attitude præget af manglende selvtillid.

Kigger man på markedsudviklingen for økologien, bør selvtillid heller ikke være en mangelvare i den økologiske lejr, mener Michael Langberg, men der er dog ikke meget, som aktuelt peger i retning af, at økologerne ligefrem kommer til at gå på vandet.

Tværtimod ser han en voksende udfordring forude, da økologien måske ikke kan blive ved med at give alle de svar, som forbrugerne ønsker, da deres krav til bæredygtighed vokser hurtigere end nogensinde, mens EU-reglerne bag Ø-mærket stort set har stået i stampe de seneste mange år.

Branchen har behov for nogle pejlemærker

Af samme grund mener han, at det bliver nødvendigt at bygge nye kvaliteter oven på Ø-mærkets minimumskrav. De skal efter Michael Langbergs vurdering tage afsæt i intentionerne bag FN’s 17 verdensmål, mens Økologisk Landsforenings mål om 30 pct. økologi på markerne og i butikkerne i 2030 bør fungere som pejlemærker for den rejse, som økologien skal gennemføre i de næste godt ti år, hvis det skal være realistisk at nå ØL’s mål. 

Selv om en gradueret mærkningsordning langt fra er en livret for alle i dagligvarebranchen, tror Michael Langberg, at vi kommer til at forholde os til økologi på flere niveauer i fremtiden, hvor han forestiller sig, at de økologiske fødevarer skal mærkes efter en gradueret skala på basis af hvor godt de præsterer på de fire principper under økologien, som er økologi, sundhed, forsigtighed og retfærdighed
Selv om en gradueret mærkningsordning langt fra er en livret for alle i dagligvarebranchen, tror Michael Langberg, at vi kommer til at forholde os til økologi på flere niveauer i fremtiden, hvor han forestiller sig, at de økologiske fødevarer skal mærkes efter en gradueret skala på basis af hvor godt de præsterer på de fire principper under økologien, som er økologi, sundhed, forsigtighed og retfærdighed. Grafik: ØL

“Vi skal have lavet nogle pejlemærker, som vi kan gå efter, og hvis man tager økologiens fire grundprincipper, økologi, sundhed, forsigtighed og retfærdighed, så mener jeg stort set, at de sammen bidrage til at opfylde de fleste af FN’s 17 verdensmål, og det er væsentlig nemmere at arbejde efter fire parametre end 17 verdensmål, siger markedschefen,” som i den forbindelse ønsker at udvikle en model for en ‘bæredygtighedsscore’.

Den skal gøre det muligt at måle værdien af den indsats, de økologiske producenter laver for samfundet og danne baggrund for en evt. gradueret mærkning af økologiske varer.

Flere mærker er ikke Coops livret

Michael Langberg erkendte, at der formentlig nogle forhindringer, som skal ryddes af vejen, før det bliver muligt at realisere hans plan. En plan, som han godt ved, at nogen formentlig allerede har dømt død, næsten inden den er lanceret.

En af kritikerne i salen var Thomas Roland, CSR-chef i Coop. Han deler ambitionen om at udvikle økologien og tilføre de økologiske produkter merværdi ved at bygge noget oven på Ø-mærket, men i udgangspunktet er han og Coop ikke er tilhænger af flere mærkningsordninger, da det efter hans vurdering bliver meget vanskelige at markedsføre økologi på flere niveauer i et enkelt sprog, som kunderne forstår.

ØL vil gøre 2020 til en lang markering af 30 året for det røde Ø-mærke.
ØL vil gøre 2020 til en lang markering af 30 året for det røde Ø-mærke.. Foto: ØL

“Så tror jeg meget mere på Thises model omkring f.eks. græsmælk, hvor mejeriet forklarer forbrugerne, hvorfor der er tale om et særligt produkt, som de skal betale noget ekstra for,” sagde Thomas Roland.

Med fuld fart mod Ø-mærkets 30-års jubilæum

En kort gennemgang af hovedtallene fra det økologiske detailmarked, foodservicesalget og eksporten viser, at økologien fortsat oplever solid vækst.

Målt efter internationale standarder peger Michael Langberg på, at dansk økologi har foretaget en fantastisk rejse, siden det statskontrollerede Ø-mærke blev indført for 29 år siden. På knap tre årtier har Danmark udviklet sig til Verdens førende økologination med en økologiandel i detailhandlen på 11,5 pct. og en samlet årlig omsætning på 12,9 mia. kr., og de seneste tilbagemeldinger fra landets detailkæder viser, at væksten i økologisalget det seneste halvår er vokset med ca. 10 pct.

“Er jeg tilfreds med 10 pct. måske ikke helt, men måske en anledning til at puste ud, inden vi fejrer Ø-mærkets 30-års fødselsdag næste år,” sagde Michael Langberg, som varslede den helt store fejring af det røde Ø i 2020.

På inspirationsdagen opfordrede han til, at hele branchen til at give den fuld gas med fejringen og bidrage til at gøre 30 året til en lang fødselsdagsfest, som helst skal vare hele året.

Brug detailhandlens værktøjskasse – den virker

“Det er lidt mærkeligt at arbejde for et brand, vi ikke ejer, og vi kan hade detailhandlens fødselsdage, fordi de holder dem hele tiden, men det er noget, der virker, og det virker endnu bedre, når man kobler det med sit brand. Det er det, vi vil gøre med Ø-mærket i 2020,” pointerede ØL’s markedschef.

Han opfordrede virksomhederne til at tage fat i detailhandlens værktøjskasse, da erfaringerne viser, at den er meget anvendelig.

“I detailhandlen kan man holde liv i fødselsdagen i tre-fire uger, men den kan sagtens holde længere, hvis man bygger mere på,” sagde Michael Langberg, som med hjælp fra branchen håber at kunne strække fejringen af Ø-mærkets fødselsdag til hele 2020.

Flere artikler fra samme sektion

Ny ejerkreds ser spændende fremtid for andeslagteriet i Struer

Efter fem år som ejer af andeslagteriet på havnen i Struer har Martin Daasbjerg solgt slagteriet til ejerkredsen bag det nyetablerede aktieselskab, Dan Duck A/S, som har store planer for slagteriet.

12-09-2019 6 minutter Virksomheder

Danmarks største turistattraktion inviterer til Økologiske dage

En minifestival, som strækker sig over fem dage fra 11.-15. september, skal vise gæsterne, hvor langt Tivoli i København er nået med at indføre økologiske fødevarer i havens egne fastfood-spisesteder.

10-09-2019 5 minutter Det Økologiske SpisemærkeFoodservice

Nystartet virksomhed har droppet spredehaglene, og budgetterne holder

Det er slut med at skyde med spredehagl i Fyens Økologi. Efter sparring har den nystartede virksomhed valgt at fokusere på aktiviteter, der skaber indtjening.