Johannes Cullberg, direktør for Paradiset, står på en scene og taler. Bag ham viser en storskærm et billede af et smadret storcenter med titlen

Johannes Cullberg, direktør for Paradiset, opfordrer de økologiske producenter til at lytte til millennial-generationen og følge med i, hvad der sker i Aldi og Lidl syd for grænsen. Foto: Jakob Brandt

Opråb fra Paradiset: Tilpas dig eller dø

De økologiske producenter er nødt til at lytte til millennial-generationen og følge de nye bæredygtige forbrugertendenser, mener direktøren for det økologiske koncept Paradiset.

NOFF 2018, Malmø, Sverige

Det blev måske tegnet lidt hårdt op, da Johannes Cullberg, stifter af og direktør for det økologiske forretningskoncept Paradiset, gav sit bud på, hvad der skal til for at løfte økologien op til næste niveau. 

"Vi er nødt til at lære fra discounterne. De er utroligt dygtige, og jeg vil hellere arbejde sammen med dem end konkurrere med dem," sagde stifteren af Paradiset under et af de mange seminarer på Nordic Organic Food Fair i Malmø. 

Stifteren af Stockholm-kæden med tre butikker fremhævede gentagne gange de tyske discountgiganter Aldi og Lidl som de vigtigste ledestjerner, hvis man vil være på forkant med den bæredygtige udvikling i dagligvarehandlen. Han ser kun to muligheder for de fysiske butikker: Tilpas dig eller dø.

"Sundhed og bæredygtighed er to af tidens stærkeste trends, men vi er også nødt til at fokusere på value for money. Vi er nødt til at have mere fokus på lave priser, og de kæder, som ikke har de rigtige værdier, forsvinder."

Det er først lige begyndt

Ifølge Johannes Cullberg er ændringerne i handlen med fødevarer først lige begyndt. 

"I Tyskland er det Aldi, som laver al innovationen. De er nummer et, når det gælder bæredygtighed og økologi, og Lidl er hurtig til at kopiere dem, så det er dem, der driver udviklingen af det økologiske salg. De er ikke de røvhuller, som I tror, og I er nødt til at følge med i, hvad de laver," sagde Johannes Cullberg, som ville være nervøs, hvis han var Edeka i Tyskland eller Tesco i England. 

Vi skal ellers ikke skrue tiden ret mange år tilbage, før mange danske økologer fik havredrikken galt i halsen, da Økologisk Landsforening begyndte at arbejde sammen med Netto-kæden. 

Mange i branchen mente, at discount og økologi var to uforenelige størrelser, men den køber Johannes Cullberg ikke. Discount-kæder har læst markedet bedst og har flyttet sig til en position, som efter hans vurdering appellerer rigtig godt til den såkaldte Millennial-generation. Den består af de borgere, der blev født i de to sidste årtier frem mod årtusindskiftet. 

"I skal fokusere på Millennial-generationens kvinder, for det er kvinderne, der tager beslutningerne, og de leder efter kæder med de rigtige værdier, men de holder også øje med priserne, og de bruger ingen ’skøre penge’." 

Vi har ikke længere tid nok 

En anden afgørende faktor er tiden. 

"Vi har ikke længere tid nok, og folk spiser mere ude og køber mere to-go food, og vi har kun lige set begyndelsen. Færdigretter og convenience bliver meget større i fremtiden," vurderede Johannes Cullberg. 

Lige nu oplever han, at discountkæderne taler bedst til Millennial-generationen, og hvis man vil i øjenhøjde med dem, er man nødt til at benytte de nyeste teknologier og udnytte, at fremtidens forbrugere stort set er online hele tiden, så man kan målrette sin markedsføring direkte til den enkelte kunde. 

Den vurdering er Coops nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen, enig i, og i det seneste nummer af Dansk Handelsblad spår han et stort skifte i den måde, som dagligvarekæderne markedsfører deres produkter på. 

"Udviklingen i supermarkedet og i indkøbsoplevelsen vil i høj grad handle om personalisering. Vi har data over, hvad vores kunder køber – ikke via deres navn, for det må vi ikke – men via deres medlemsnummer og bonerne, men vi kan ikke udnytte de data godt nok endnu til at give dig personlige tilbud," siger han til Dansk Handelsblad. 

Flere artikler fra samme sektion

En af landets få Ø-mærkede restauranter lukker

Efter den 20. december er der kun én Ø-mærket restaurant tilbage i København.

14-12-2018 5 minutter Foodservice

De økologiske varer kommer i stigende grad fra udlandet

De danske økologer kan ikke følge med efterspørgslen - derfor importerer Danmark nu økologi for knap én mia. kr. Den igangværende omlægning kan måske vende udviklingen.

13-12-2018 4 minutter ImportDetailhandel

Vegansk firma med massiv eksportsucces kan gavne danske økologer

På under et år har Naturli' Foods' veganske varer fundet vej til 13 udenlandske markeder, og det kan vise sig at gavne de danske økologiske grøntsagsavlere.

13-12-2018 6 minutter EksportDetailhandel