Annonce

Annonce

Johannes Cullberg i butikken

Grundlæggeren af den konkursramte øko-kæde, Johannes Cullberg i grøntafdelingen i butiken på Södermalm, som var hjertet i Paradiset. Nu har han købt varemærket 'Paradiset' tilbage. Arkivfoto: Jakob Brandt

Paradiset nægter at dø

Urtekrams svenske ejer, Midsona, skal være med til at sikre, at navnet bag den kuldsejlede kæde genopstår i en helt ny form.

I slutningen af marts kunne vi her på sitet fortælle, at det ambitiøse svenske økologi-koncept Paradiset var gået konkurs, men nu ser det ud til, at Paradiset genopstår i form af en serie af økologiske og bæredygtige produkter med den karismatiske Johannes Cullberg ved roret.

Paradiset nåede i løbet af fem år at åbne fire butikker i Stockholm, som satte nye standarder for ‘det økologiske supermarked’. Da markedsafdelingen i Økologisk Landsforening arrangerede sin første inspirationstur til Stockholm i 2016 for bl.a. at besøge Paradisets største butik på Södermalm, blev de danske gæster dybt imponeret over de mange hyldemeter med økologiske varer, som var fordelt over to etager. Ud over et stort udvalg af svenske varer rummede butikken nærmest det meste af Urtekrams sortiment.

Men indtjeningen stod ikke mål med ambitionerne, og i et forsøg på at redde selskabet havde Johannes Cullberg derfor allerede inden årsskiftet lukket to af de dårligst kørende butikker, og da coronakrisen brød ud, udløste det den endelige konkurs. Det lignede et definitivt punktum for Paradisets rolle i svensk detailhandel.

I dag er butikkerne lukkede, men Paradiset nægter at dø, og det ser ud til, at Midsona, som ejer Urtekram, skal producere varer til Johannes Cullbergs ambition om at skabe en Paradis-serie af sunde varer.

I forbindelse med konkursen sagde Johannes Cullberg til det svenske medie nyhedssitet Fri Köpenskab, at fremtiden var uvis, men at han håbede, at han på en eller anden måde kunne arbejde videre ad det samme spor, som førte ham fra en stilling som direktør for Lidl i Norge til en økologisk sundhedsapostel med ambitioner om at være med til at redde hele verden.

“Det er det, som jeg brænder for. Jeg vil forbedre folkesundheden og Jorden, og det kommer jeg til at kæmpe for, til jeg dør”.

Nu er han tilsyneladende ved at realisere den ambition.

Forleden kunne Market.se fortælle, at Johannes Cullberg havde investeret alle sine spareskillinger i at købe varemærket ‘Paradiset’, og går det, som han håber, bliver det navnet på en produktserie af bæredygtige og sunde fødevarer, som Johannes Cullberg allerede var i færd med at opbygge inden konkursen.

Ifølge nyhedssitet Fri Köpenskab etablerede han allerede i 2019 det selskab, som skal stå for udviklingen af varerne, og i øjeblikket forhandler han om en licensaftale med Midsona.

Da Paradiset gik konkurs, var der allerede udviklet ca. 20 Paradis-produkter, og næsten dobbelt så mange var i pipelinen.

I kølvandet på corona-pandemien forventer Johannes Cullberg, at der kommer øget fokus på sunde og bæredygtige fødevarer, og han nævner både dagligvarehandlen, specialbutikker og apoteker som oplagte salgskanaler, og som noget nyt skal salget hjælpes på vej af egne podcasts, som handler om sundhed og bæredygtighed.
“Jeg har opdaget, at det er en bedre måde end at prøve at konkurrere med Ica og de andre giganter på dagligvaremarkedet,” siger Johannes Cullberg til Fri Köpenskab.

Flere artikler fra samme sektion

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød, oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion

Ny analyse: Landets storkøkkener øger fokus på bæredygtighed og økologi

Undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at tre ud af fem professionelle storkøkkener og kantiner har fokus på økologi.

18-09-2020 2 minutter Foodservice

Thise er på vej med nye planteprodukter

Selv om havredrikken stadig kun bidrager med under en pct. af Salling-mejeriets omsætning, ser direktør Poul Pedersen et interessant potentiale i at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af lokale råvarer.

18-09-2020 2 minutter Plantebaserede fødevarer,   Mejeri