Annonce

Annonce

Den danske stand på PLMA

PLMA-messen i Amsterdan er det perfekte udstillingsvindue for de danske producenter, som søger et ekstra ben under økonomien i form af salg til det voksende antal af økologiske private label-serier. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Danske producenter jagter private label-kunder i Amsterdam

Ti danske virksomheder drager i dag til Amsterdam for at deltage i et økologisk eksportfremstød på private label-messen PLMA.

En ny analyse fra Økologisk Landsforening viser, at der er et stort eksportpotentiale i at levere økologiske fødevarer til private label-markedet i udlandet.

Flere og flere af verdens største dagligvarekoncerner har gennem de seneste år opbygget og udbygget deres egne økologiske private label-serier. I denne uge deltager en række danske virksomheder i et økologisk eksportfremstød, som Økologisk Landsforening arrangerer på private label-messen PLMA i Amsterdam.

Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, tror, at der ligger mange eksportkroner og venter på de danske producenter, som åbner øjnene for det store potentiale, der ligger i at blive eksportør til det internationale private label-marked.

I disse dage står hun i spidsen for et dansk eksportfremstød på verdens største private label-messe, PLMA, i Amsterdam. Som et led i forberedelsen til messen har Organic Denmark fået udarbejdet en rapport om det økologiske private label-marked i Europa.

Et godt indblik i markedet

Det er analysebureauet Ecovia Intelligence, som har udarbejdet rapporten, der giver udstillerne et godt indblik i det store forretningspotentiale på området.

• Andelen af private label-salget på det danske øko-marked er 32 procent. Salget drives bl.a. frem af Änglamark, der har ca. 1200 produkter, mens Nettos ØGO-serie har lanceret ca. 180.

Ifølge Ecovia Intelligence vokser det økologiske private label-marked i samme markante takt som den samlede økologiske omsætning i Europa.

Private label-markedet trækkes især af lande som Tyskland, Frankrig og Schweiz, og i 2018 nåede private label-omsætningen i Europa op over 10 milliarder euro – mere end en fordobling på et årti.

Private label-salget udgør dermed ca. 27 pct. af det samlede salg af økologiske varer i Europas detailhandel, fremgår det af rapporten.

- Der har været en tendens til at tænke discount i relation til private labels. Men den tendens er ved at vende. Flere af de store private labels, som for eksempel det tyske Alnatura, fylder rigtig mange værdier ind i deres private label-serie – hele vejen fra deres emballagedesign til de producenter, de udvælger. Det kender vi også fra Änglamark, hvor man kan se, at Coop tilføjer en merværdi til private label-brandet, siger Pernille Bundgård.

Private label giver et ekstra ben at stå på

Hun er enig i analysen fra Ecovia Intelligence, som viser, at der er et kæmpe potentiale for at blive leverandør til de mange økologiske serier hos de europæiske dagligvarekæder, som bl.a. tæller tyske Tegut… Bio og Rewe Bio. I Frankrig er Carrefour Bio blandt de største øko-serier, mens Naturaplan fra Coop Schweiz er vokset fra 1.600 varenumre i 2010 til 2.500 i 2018. Den er dermed den private label serie i Europa, som har det bredeste sortiment.

Salg til det voksende marked af private label-serier som Coops Änglamark kan give de økologiske producenter et ekstra ben at stå på, og netop i disse dage deltager en række danske producenter i verdens største private label-messe, PLMA, i Amsterdam
Salg til det voksende marked af private label-serier som Coops Änglamark kan give de økologiske producenter et ekstra ben at stå på, og netop i disse dage deltager en række danske producenter i verdens største private label-messe, PLMA, i Amsterdam. PR-foto: Coop

På de hjemlige breddegrader er Änglamark fra Coop-kæderne i Norge, Sverige og Danmark en af de helt store øko-serier. Så når de ti udstillere på den danske øko-stand tirsdag og onsdag i denne uge promoverer deres økologiske fødevarer over for de forventede 15.000 indkøbere og internationale beslutningstagere fra detailhandlen på PLMA-messen, er der masser af potentielle kunder.

Pernille Bundgård understreger i den forbindelse, at adgangen til private label-markedet kan give virksomhederne et ekstra forretningsben at stå på. Det fremgår således også af rapporten, at detailhandlen gør mere for at markedsføre privat label-produkter, ligesom de lidt lavere priser på private label-varer appellerer til en større gruppe forbrugere end mærkevarerne.

Friland får debut på PLMA

På PLMA vil de mange udenlandske indkøbere blandt andet kunne opleve økologiske mejeriprodukter, læskedrikke, chokolade, kaffe og snackbarer. Økologiske kødprodukter som flæskestege og mørbrader fra Friland er for første gang blandt fødevarerne på den danske, økologiske fællesstand.

Den Danish Crown-ejede virksomhed Friland henter allerede 65-70 pct. af omsætningen af økologisk svinekød på eksportmarkedet, mens eksportandelen for oksekød er på ca. 15 pct.

De vigtigste markeder for de danske skinker, bove, nakker og kamme er Frankrig, Holland og Tyskland, hvor de indgår som ingredienser i mange forskellige kødprodukter. Netop disse markeder er domineret af stærke økologiske private label-serier, og Kim Glintborg, der til dagligt arbejder som sælger for Friland i Tyskland, håber, at han på Amsterdam-messen kan få kontakt med nye kunder.

- Det er helt nyt for os, at vi vil sælge detailpakket kød under private label i udlandet. Når vi for første gang er med på PLMA, er det for at få indkøbernes vurdering af, hvad der skal til for at levere ind i private label-markedet, siger Kim Glintborg og forklarer, at der er mange krav til fersk kød blandt de udenlandske detailkæder, og at efterspørgslen efter bestemte udskæringer varierer fra land til land.

Nye eksportkontakter er afgørende

Blandt de danske udstillere er også Flemming Clausen fra Original Chia. Han sælger økologiske chiafrø, snackbarer mv. og er blandt de store spillere på chia-markedet i Europa. For ham er det vigtigt at være med på PLMA, da hans virksomhed er afhængig af det netværksarbejde, der finder sted på messen.

- På et tidspunkt var der en kæmpe hype omkring chia-produkter, og vi kunne sælge 6.000 dåser chiafrø i Salling på en måned. Siden er der kommet mange andre spillere til på markedet. Derfor skal jeg nu have mange flere kunder, være i flere lande og hele tiden prøve at udvide produktionen, siger Flemming Clausen.

Eksportchef Pernille Bundgård ser netop PLMA som en meget vigtig messe for at få skabt dialog med spillerne i private label-markedet.

- Her får de danske virksomheder jord under neglene. Det er en meget seriøs messe med mange indkøbere, som virksomhederne kan gå i dialog med – og på den måde får de en fod indenfor i denne gren af eksportmarkedet, siger Pernille Bundgård.

Se listen over de danske udstillere på den økologiske fællesstand her.

Flere artikler fra samme sektion

Salling Group lancerer økologiske 'to-go'-salater

Producenten Bon Appetit Group ser et stort potentiale for at udvikle flere økologiske convenience-produkter, og den familieejede virksomhed planlægger at omlægge hele produktionen til økologi i løbet af fem år.

21-06-2019 4 minutter ConvenienceDetailhandel

Man får mest økologi for pengene hos Lidl

Discountkæden Lidl er både billigst på hylderne med økologiske kolonialvarer og i grøntafdelingen. Det fremgår af to pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i første halvdel af 2019.

20-06-2019 2 minutter Detailhandel

De økologiske varer falder i pris

Økologi er generelt faldet i pris over de seneste år. Det viser de pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet af henholdsvis økologiske kolonialvarer og økologisk frugt og grønt hvert år siden 2015.

19-06-2019 3 minutter Detailhandel