Annonce

Annonce

Annonce

Høns i græsset foran mobilt hønsehus

Der er plads til 600 økologiske høns i det mobile hønsehus, Haugaard 600, men før høns og hønsehus er på plads, forventer parret bag Seerupgaard på Amager at skulle investere tæt på en mio. kr. For at sikre økonomien forsøger de nu at sælge de første 80.000 æg, inden den første høne er landet på Amager. Foto: Seerupgaard

Salg af 'ægaktier' skal sikre investering i mobilt hønsehus på Seerupgaard

Corona spændte ben for planen om at producere økologiske æg til københavnske restauranter. Nu satser parret bag det økologiske Amager-gartneri på at finansiere høns og hus ved at sælge 80.000 æg til private kunder i løbet af ti dage.

Hvad gør man, når den vigtigste salgskanal bliver lammet af en coronapandemi. Det har Marc Seerup Hansen og Neel Seerup Hansen fundet deres eget svar på.

Parret driver det økologiske gartneri Seerupgaard på Amager, og efter halvandet års forarbejde var de for to måneder siden tæt på at investere i et mobilt hønsehus fra den jyske producent Flemming Haugaard. Huset har plads til 600 høns, og Seerupgaard havde lavet faste aftaler om salg af de første 150.000 æg til flere københavnske restauranter, men så kom coronavirussen til landet. Det satte en solid prop i den salgskanal.

Men parret, der driver et økologisk gartneri på Amager, havde ikke lyst til at slippe drømmen om at etablere en mindre produktion af økologiske ‘græsæg’ fra høns, som altid er sikret en grøn hønsegård, da huset kan flyttes til de steder på marken, hvor der er mest græs. Deraf navnet græsæg.

Allerede den første aften, kort efter vi havde sat crowdfundingprojektet i gang, tikkede de første bestillinger på æg ind. Vi blev sgu' lidt rørt.

— Marc Seerup Hansen

“Når vi dyrker vores grøntsager, er der altid rester tilbage på marken. Det er guf for hønsene, der samtidig rydder op i kållarver og andre hønselækkerier. Og så giver det gode æg, når hønsene altid har adgang til grønt lige uden for døren,” siger Neel Seerup Hansen.

Hun forklarer, at det mobile hønsehuskoncept er ideelt til et grøntsagssædskifte som deres, hvor hønsene leverer god gødning.

“Hønsene kan hjælpe os med at dyrke bedre grøntsager, samtidig med at de får et fantastisk frit liv,” supplerer Marc Seerup Hansen.

Parret Marc Seerup Hansen og Neel Seerup Hansen var tæt på at købe et mobilt hønsehus, da corona midlertidigt lukkede mange af de københavnske restauranter, som skulle aftage deres økologiske æg, men så fik de en god ide.
Parret Marc Seerup Hansen og Neel Seerup Hansen var tæt på at købe et mobilt hønsehus, da corona midlertidigt lukkede mange af de københavnske restauranter, som skulle aftage deres økologiske æg, men så fik de en god ide.

Parrets beregninger viser, at det koster tæt på en mio. kr. at købe et mobilt hønsehus med plads til 600 høns. De lægger ca. 180.000 æg om året, og nu håber ejerne af Seerupgaard, at de kan skaffe sikkerhed for en del af investeringen ved at sælge såkaldte ægaktier til private kunder.

“Vi var i dialog om at lave et crowdfundingsprojekt via Coop Crowdfunding, men de har så mange projekter, at vi var bange for at drukne i mængden, så vi valgte at bruge vores egne kanaler,” siger Neel Seerup Hansen.

Parret har fået inspiration til ægaktier fra et projekt, som for fem år siden blev gennemført af Niels Nørskov, ejer af firmaet Det mobile Hønsehus, og Bjarne Hansen, som på daværende tidspunkt var økologikonsulent i Økologisk Landsforening. Sammen har de beskrevet, hvordan man kan finansiere køb af mobile hønsehuse ved at lade kunderne betale forud for æggene, men Niels Nørskov oplyser, at han ikke har kendskab til nogen, som har udnyttet potentialet i konceptet.

Men nu sker det i form af Seerupgaards Corona-projekt, hvor Marc og Neel håber, at gartneriets private kunder og andre, som har lyst til friske græsæg, vil forudbetale for deres forbrug af æg i op til to år.

Den mindste aktie koster 42 kr. Den kan indløses til en bakke med 10 æg. Men da parret har en ambition om at rejse mindst en kvart mio. kr. i løbet af kun 10 dage, håber de, at flere kunder vil købe ægaktier, som sikrer køberne en bakke æg om ugen i op til 75 uger. Pris 3.000 kr.

Da de gjorde det foreløbige salg op onsdag aften, havde aktiesalget kørt i fem dage, og selv om der kun var solgt knap 8.000 æg, er de godt tilfredse med forløbet af deres ægaktiesalg.

“Allerede den første aften, kort efter vi havde sat crowdfundingprojektet i gang, tikkede de første bestillinger på æg ind. Vi blev sgu’ lidt rørt. Det vil vi gerne indrømme. Det er fantastisk dejligt at opleve, at folk fra nær og fjern gerne vil hjælpe denne her idé på vej, siger Marc Neel Hansen.

Hvis vi kommer over 80.000 solgte æg, tør vi helt sikkert sætte i gang, for så har vi vished for, at en pæn del af de æg, der vil blive lagt i rederne i det mobile hønsehus over de næste par år, allerede har destination på et spisebord og ikke i en skraldespand.

— Marc Seerup Hansen

Han har også oplevet kunder, der køber en bakke æg, selvom de bor så langt væk, at det ikke giver mening at køre til Amager for at hente 10 æg.

“De skriver ‘behold æggene’. Ideen er selvfølgelig, at folk skal have æggene med hjem, men hvis ikke det fungerer, fordi de bor for langt væk, er det fantastisk, at vi bliver støttet på den måde,” siger Marc Seerup Hansen, som håber, at der de kommende dage for alvor kommer gang i salget af aktier, når projektet finder vej til flere medier og spredes via forskellige netværk.

Græsæggene fra Serupgaard kommer til at koster godt fire kr. stykket.
Græsæggene fra Serupgaard kommer til at koster godt fire kr. stykket.

“Vi har kunne se, at der er en stigning i antallet af mails, der tikker ind med bestillinger på ægaktier, folk som vil have navneskilt på hønsehuset eller billetter til vores hønsefest. Nu bliver det spændende den næste lille uges tid. Vi har givet os selv til d. 19. maj til at sælge ægaktierne, og så håber vi at nå dertil, hvor vi kan trykke ’start’. Vi tror på det,” siger Marc Seerup Hansen.

Folk, der køber aktier, skal selv hente æggene på gården i Dragør, eller i det nyudviklede afsætningssystem Økoskabet, som Seerupgaard oprindeligt har udviklet til salg af grøntsager.

“Hvis vi kommer over 80.000 solgte æg, tør vi helt sikkert sætte i gang, for så har vi vished for, at en pæn del af de æg, der vil blive lagt i rederne i det mobile hønsehus over de næste par år, allerede har destination på et spisebord og ikke i en skraldespand,” siger Marc Seerup Hansen.

Hvis Seerupgaard ikke når i mål og køber et hønsehus, tilbagebetaler parret pengene, eller tilbyder folk at købe andre varer fra gården i stedet for.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Gårdbutikker & direkte salg

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed