Annonce

Annonce

Føtex-kæden lancerer i næste uge to økologiske 'to go-salater' fra Bon Appetit Group, som ønsker at højne kvaliteten i kategorien. Den ene salat er vegansk med friskkogt pasta, semidried tomater og hjemmelavet persillepesto, mens den anden bliver toppet med dansk ’pulled’ hønsekød.

Salling Group lancerer økologiske 'to-go'-salater

Producenten Bon Appetit Group ser et stort potentiale for at udvikle flere økologiske convenience-produkter, og den familieejede virksomhed planlægger at omlægge hele produktionen til økologi i løbet af fem år.

Salget af convenience ’to-go’-produkter er vokset markant de seneste år, men der er stadig langt mellem de økologiske varianter. 

Det vil Bon Appetit Group gerne være med til at råde bod på, og selskabet har udviklet to økologiske to go-salater, som i næste uge bliver lanceret i landets Føtex-butikker.

Leverandøren, som er et af Danmarks største sandwich- og salatkøkkener, der har en omsætning på knap 100 mio. kr., har bygget en ny produktionslinje for at forfølge ambitionen om på sigt at konvertere hele produktionen til økologi.

Hos Salling Group, som driver Føtex, glæder Søren Bo Christensen, kategorichef for pålæg og convenience, sig over de nye økologiske salater.

”Markedet for convenience og ’to-go’-varianterne er i stor vækst. Så vi er stolte over at være blandt de første, der nu tilbyder et økologisk og ret velsmagende alternativ til danskerne,” siger han i forbindelse med lanceringen.

I første omgang kommer der to nye økologiske salater til Føtex. Senere er det planen, at de også skal sælges i Netto-kæden, som er landets største dagligvarekæde med ca. 500 butikker.

Startskud til mere økologi

Bon Appetit Group er en af landets største leverandører af convenience-måltider til skandinaviske lufthavne, flyselskaber og detailhandlen, og lever salget af de nye salater op til forventningerne, er selskabet klar til at gå hele vejen med økologi.

I BA Group lægger man dog ikke skjul på, at det har været sværere end normalt at udvikle de nye salater.

”Vi er glade for, at Salling gav os udfordringen. Det har været er større opgave at opbygge en ny, økologisk køkkenlinje og ikke mindst finde danske underleverandører, der kan levere den volumen og kvalitet, som vi efterspørger. Bare det at skaffe dansk, økologisk hønsekød var virkelig svært. Men nu er vi klar,” siger Dorte Rosenkrantz-Kavsman, der er salgsdirektør, partner og opskriftsudvikler i Bon Appetit Group, som også har haft udfordringer med at finde økologiske sandwichbrød til SAS.

Men går alt efter planen, får de 85 ansatte meget mere økologi mellem hænderne i de kommende år. Omlægningen omfatter efter planen også BA Groups årlige produktion af ca. 400 ton pesto og dressing, men det forudsætter, at det er muligt at finde flere danske råvarer, da selskabet ønsker at benytte færrest muligt importvarer.

Økologisk femårsplan

Lotte Kavsman, der er adm. direktør og partner i BA Group, oplyser, at det er målet, at de nye økologiske salater til Salling skal markere begyndelsen på en omlægning af hele sortimentet.

”Om fem år regner vi med, at alle vores måltider er økologiske. Kunderne er interesserede, og vi har selv virkelig lyst til at dreje vores virksomhed i den retning. Den største udfordring bliver i virkeligheden at finde de rigtige underleverandører”, siger i Bon Appetit Group.

Hos Økologisk Landsforening vurderer chefkonsulent Helle Bossen, at der er masser af muligheder for at udvikle nye convenience-løsninger til det danske marked.

“Det er dejligt, at de travle, økologiske forbrugere nu får mulighed for at vælge mellem flere økologiske convenience-produkter, men markedet er langt fra mættet,” vurderer Helle Bossen, som opfordrer producenterne til at slippe kreativiteten løs, når de udvikler nye økologiske produkter.

“Det er ikke altid, at man får den bedste løsning, hvis man forsøger at konverterer konventionelle varer en til en,” siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Horesta giver pris til Guldsmeden Hotels

MARIA -prisen går i år til Danmarks eneste hotelkæde med det økologisk guldmærke.

15-11-2019 3 minutter BæredygtighedFoodservice

Ny plantepostej vinder pris på øko-messe

Hanegal fik en pris for bedste veganske nyhed på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor de danske udstillere gjorde noget særligt ud af deres stand.

14-11-2019 5 minutter EksportBæredygtighed

Økologi kan forklare en god nyhed i urinen

Der findes færre pesticidrester i unge mænds urin, viser en ny undersøgelse. Økologi og en restriktiv lovgivning kan være årsagen.

14-11-2019 2 minutter PesticiderForskning