Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Den store prisforskel mellem den økologiske og den fritgående kylling lægger låg på økologernes forhåbninger om et øget salg, når Salling Group udfaser den ferske turbokylling. Arkivfoto: Irene Brandt

Salling Group udfaser turbokyllingen

Salling Group fjerner de hurtigt voksende industrikyllinger fra det faste sortiment i Netto, Føtex og Bilka, men det er ikke ensbetydende med, at det økologiske salg vokser.

I Salling Group vil de faste, ferske sortimenter af kyllinger i Føtex, Netto og Bilka snart udelukkende bestå af langsommere voksende racer.

Salling Group tager et stort skridt mod en fuldstændig udfasning af de hurtigt voksende kyllinger. Beslutningen om at droppe de såkladte turbokyllinger får ros med på vejen fra både Økologisk Landsforening og dyreværnsorganisationen Anima. De håber, at det markante initiativ kan være med til at sætte nye standarder for dagligvarehandlens salg af fjerkræ, men det bliver formentlig den fritgående og ikke den økologiske kylling, som fylder hullet i markedet.

"Salling Group sætter en stor, fed streg under, at det ikke er i orden at presse industrikyllinger til det yderste. Når en markedsleder siger nej til turbokylling og ja til flere forbedringer i stalden, så kommer det til at flytte hele markedet. Dette fremskridt er intet mindre end historisk og i mine øjne det største danske resultat for dyr i mange år," siger kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning i en pressemeddelelse om Salling Groups dyrevelfærdsinitiativ.

Øget dyrevelfærd for 20 mio. kyllinger

Når kunderne går på jagt efter kyllinger i køledisken i Netto, Føtex og Bilka vil de i fremtiden kun møde langsommere voksende racer og velfærdskyllinger i kædernes faste, ferske sortimenter.

”Vi er glade for, at det er lykkedes os at lave en plan for, hvordan vi kan løfte niveauet for kyllingevelfærd i alle vores butikker. Vores initiativ vil betyde øget dyrevelfærd for 20 mio. kyllinger årligt. Vi rykker så hurtigt, som det er praktisk muligt i både Netto, Føtex og Bilka, og vi håber, at vores kunder vil tage godt imod initiativet,” forklarer Salling Groups pressechef Kasper Reggelsen.

Det samme gør Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening. Hun står i spidsen for projektet: "En bliver til to – double up på økologisk fjerkræ", som bliver gennemført med støtte fra Fjerkræafgiftsfonden.

"Vi er i øjeblikket i færd med at gennemføre en barriereanalyse, hvor vi undersøger forbrugernes adfærd og hvad de vægter, når de køber fjerkræ," siger Helle Bossen, som oplyser, at økologisk kyllingekød ifølge tal fra GfK's Forbrugerpanel kun har en markedsandel på ca. 4 pct.

Til sammenligning har de økologiske æg en markedsandel på 31 pct., og efter hendes vurdering, er der ingen tvivl om, at de høje priser på økologiske kyllinger er den største barriere for et øget salg.

"Det har flere tidligere undersøgelser vist, men samtidig er der ingen tvivl om, at når man fjerner de billigste kyllinger fra markedet, så vil priserne på fjerkræ flytte sig, så på længere sigt kan Salling Groups initiativ også få en positiv effekt på det økologiske salg," siger Helle Bossen.

Set fra hendes skrivebord i Agro Food Park bliver udfordringen at få forbrugerne til at forstå, at når de køber en økologisk kylling, er de ikke kun med til at sikre bedre dyrevelfærd for den enkelte kylling. Via den økologiske foderproduktion er de også med til at sikre mere natur, større biodiversitet og renere drikkevand.

Den vurdering er Lars Bredahl, formand for Æg- og Fjerkræudvalget i Økologisk Landsforening, enig i, men også han tror, at det bliver vanskeligt at løfte salget ret meget, så længe priserne på økologiske kyllinger ofte er mere end dobbelt så høje som prisen på en fritgående kylling.

"Da dagligvarebranchen udfasede burægget, håbede vi også, at der ville falde noget af til økologerne, men det skete ikke. Men vi bakker selvfølgelig op bag alle initiativer, som er med til at øge dyrevelfærden for de danske fjerkræ," siger Lars Bredahl.

Håber at flere følger efter

Fra foråret 2022 vil Salling Groups faste sortiment af ferske kyllinger udelukkende bestå af velfærdskyllinger og kyllingeracer, der bruger minimum 48-63 dage på at vokse til en slagtevægt på 2,2 kilo. Til sammenligning vokser hurtigtvoksende kyllinger fra 50 g til 2 kg på blot 33 dage, hvilket kan bevirke, at kyllingernes krop og organer har svært ved at følge den hastige vækst – med dårligere dyrevelfærd til følge.

Set ud fra et dyrevelfædsmæssigt perspektiv håber Søren Bo Christensen, der er indkøbsdirektør i Salling Group, derfor at flere dagligvarekæder vil følge i Salling Groups fodspor:

"Vi kan se, hvordan vi i fællesskab lykkedes med at udfase både buræg og de skjulte buræg, og selvom vi er et stykke fra den forståelse og folkelig opbakning, der var i sin tid, håber vi, at vi kan tage store skridt og sammen lykkes med at løfte dyrevelfærden for kyllinger," siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Økolog er ny rådgiver for Greenpeace og vil kæmpe for færre husdyr

At få ændret landbrugspolitikken er som kampen mellem David og Goliat, mener Helene Hansen, der er ny landbrugspolitisk rådgiver i Greenpeace. Selv er hun uddannet økolog og ønsker et mere plantebaseret, økologisk landbrug.

15-06-2021 4 minutter Politik

Dyrenes Beskyttelse: Vilde fisk fortjener at blive aflivet på en ordentlig måde

Et hold af danske og svenske forskere skal nu forsøge at finde ud af, hvor meget vilde fisk lider, når de bliver fanget og hevet ombord på nutidens store trawlere.

15-06-2021 3 minutter Akvakultur

Et nyt biodiversitetsråd skal rådgive regeringen

Folketinget har besluttet at nedsætte et uafhængigt organ af eksperter, der fremover skal rådgive om indsatser på naturområdet.

14-06-2021 2 minutter Biodiversitet,   Politik