Annonce

Annonce

SAS fly i luften

Fra 1. november kan passagererne hos SAS vælge økologisk forplejning. Foto: Colourbox

SAS indfører økologisk flymad på de europæiske ruter

Flere flyselskaber benytter økologiske fødevarer som en del af forplejningen til deres passagerer, og som det første flyselskab lancerer SAS økologiske sandwich med råvarer fra Skandinavien på 80.000 flyvninger.

Mange af de passagerer, som rejser med SAS, vil på majoriteten af selskabets europæiske flyvninger fra 1. november kunne vælge økologisk forplejning ombord på flyet i form af to typer sandwich.

De økologiske sandwich bliver leveret af Bon Appetit Group, der har åbnet en ny økologisk produktionslinje, som kan levere en volumen, der dækker behovet hos SAS, som forlanger, at alle råvarerne skal være økologiske og komme fra Skandinavien.

”I alle dele af SAS arbejder vi på at gøre rejsen mere bæredygtig. De nye sandwich, der er baseret på lokalproducerede økologiske råvarer i høj kvalitet, er et vigtigt skridt for os”, siger Alexander Lund, Food & Beverage manager, SAS i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at de økologiske sandwich kun er første skridt mod en mere bæredygtig fly-menu, og at økologi kun vil få mere plads på salgsvognene med drikkevarer og snack i den nærmeste fremtid.

SAS flyver højere

SAS er dog langt fra det første flyselskab, som tilbyder økologisk mad til kunderne. Naturmælk og flere andre danske producenter har gennem årene leveret varer til nogle af de store internationale flyselskaber, som flyver fra København, og det er heller ikke første gang, at et dansk flyselskab indfører økologiske råvarer på menukortet.

Som det første flyselskab i Nordeuropa indførte lavprisflyselskabet Sterling i 2008, få måneder før selskabet gik konkurs, økologisk mad ombord på alle selskabets rutefly, men det var ikke nok til at redde selskabet, men i en klimafokuseret nutid er bæredygtig mad en af de måder, som flyselskaberne kan benytte til at skabe et grønnere image i en branche, som løbende forsøger at mindske sit klimaaftryk.

Alene i år vil SAS tilbyde de nye økologiske måltider, der serveres i biologisk nedbrydeligt emballager, på 80.000 flyvninger, og ifølge SAS er det første gang, at et europæisk luftfartsselskab satser så massivt på økologiske måltider.

”SAS vil gå forrest i branchen og har en klar strategi om, at alt, der serveres ombord, er baseret på innovative og bæredygtige principper. Derfor glæder vi os meget til 1. november og håber, at kunderne tager godt imod vores nye tiltag”, siger Alexander Lund.

Økologi er fremtiden

Det er Bon Appetit Group, der skal levere de mange sandwich. Selskabet, der ligger i Hvidovre, har leveret måltidsløsninger til detailhandlen, foodservice-branchen, skandinaviske lufthavne og flyselskaber, og i år åbnede det den første økologiske produktionslinje.

”SAS var meget interesseret i økologi og bæredygtig emballage fra begyndelsen, hvilket vi har været meget glade for. Udfordringen var, at råvarerne skulle hentes i Skandinavien, men det har vi løst nu”, siger Lotte Kavsman, der er adm. direktør og partner i Bon Appetit Group, og fortsætter: ”Vores mål er, at alle måltider, vi producerer, er 100 pct. økologiske om fem år,” siger hun.

De nye sandwich kommer i første omgang i to varianter: en vegetarisk og med pulled hønsekød. Kødet kommer fra Hanegal og brødet, der er bagt på dansk korn og langtidshævet, kommer fra Faber.

Flere artikler fra samme sektion

Der er et voksende potentiale for planteproteiner til human ernæring

Det er nu økologerne skal i gang med at dyrke bælgfrugter til human ernæring, inden de store udenlandske producenter fylder butikshylderne med konventionelle varer, advarede Ulrich Kern-Hansen på Økologikongressen.

Organic Plant Protein er gået fra 0 til 100 på otte måneder

Ejerne af Organic Plant Protein forventer at firmaet bliver verdens største producent af økologisk ærteprotein til human ernæring.

20-11-2019 7 minutter Plantebaserede fødevarer

Horesta giver pris til Guldsmeden Hotels

MARIA -prisen går i år til Danmarks eneste hotelkæde med det økologisk guldmærke.

15-11-2019 3 minutter BæredygtighedFoodservice