Annonce

Annonce

Solhjulet har været frontkæmper for økologiske fødevarer gennem 48 år, og omsætningen nærmer sig 100 mio. kr.

Solhjulet ser lyst på fremtiden trods øget konkurrence

Trods stagnerende vækst venter Solhjulet fortsat vækst i foodserviceforretningen.

Gennem mange år kunne man næsten ikke tale om økologisk foodservice uden også i samme sætning at nævne grossistvirksomheden Solhjulet, men i dag finder økologien vej til markedet ad flere kanaler. Det har skærpet konkurrencen, men selv om der udadtil de senere år har været mere stille omkring Solhjulet i Silkeborg, snurrer hjulene lystigt rundt i den 48-årige gamle engrosvirksomhed.

Det kan man læse i det nye nummer af Food Professional.Heraf fremgår det, at Solhjulets omsætning ligger i underkanten af 100 mio. kr. om året, og den økologiske pionérvirksomhed står dermed for ca. en tredjedel af den totale årsomsætning i engrosvirksomhed HCH Gruppen, som overtog Solhjulet i 2013.

Selv om den økologiske andel i foodservicebranchen i Danmark siden er vokset til ca. 10 pct., har Solhjulet oplevet en skærpet konkurrence de senere år.

“Lige nu er væksten stagnerende, fordi der er stor så konkurrence. Tidligere har konkurrenterne jo kun haft konventionelle varer, men alle har også fundet ud af, at det er spændende med økologiske varer. Det var engang et marked, Solhjulet nærmest havde for sig selv i rigtig mange år. Men derfor er konkurrence alligevel sundt. Det er med til at udvikle os, og Solhjulet er fortsat pionér,” siger Peter Edwards Jørgensen, marketingskonsulent i Solhjulet, til Food Professional.

Han tror på fortsat vækst men oplyser samtidig, at det kniber med at finde nok økologiske produkter fra danske producenter.

Flere artikler fra samme sektion

Vallekilde Højskole vinder Køkkenprisen

Eleverne på Vallekilde Højskole bliver forkælet med økologiske fødevarer, og det dedikerede arbejde med de Ø-mærkede råvarer bliver belønnet med Køkkenprisen 2020.

30-09-2020 3 minutter Foodservice,   Det Økologiske Spisemærke

Fødevarebranchen vil halvere madspild

På Danmarks første nationale madspildsdag proklamerede flere af landets førende fødevareproducenter via aftalen ”Danmark mod Madspild”, at de forpligter sig til at skære 50 pct. af deres samlede madspild.

30-09-2020 2 minutter Madspild

Rømer Vegan lancerer 40 veganske produkter i samarbejde med Coop

Efter lang tids produktudvikling er Rømer-familien nu klar til at lancere en større satsning på veganske fødevarer.

25-09-2020 2 minutter Plantebaserede fødevarer