Annonce

Annonce

Ungt par køber ind i dagligvarebutik

De engelske forbrugere har fået større lyst til at købe økologiske fødevarer, og salget har det seneste år sat nye rekorder. Foto: Colourbox

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

Mens englænderne via Brexit har valgt at vende det europæiske fællesskab ryggen, har de det seneste år vist en stor åbenhed over for bæredygtig mad i form af et øget forbrug af økologiske fødevarer. Nye tal fra Nielsen viser, at Englands omsætning af økologi den 30. maj 2020 var vokset med 6,1 pct. i løbet af de forgående 12 måneder. I samme periode var salget af konventionelle fødevarer kun vokset med 3,2 pct.

Det skriver Craft Guild of Chefs, som er Englands førende forening for kokke med medlemmer i mange lande. Ifølge foreningen har corona forstærket tendensen, og i de første 12 uger af 2020 voksede økologisalget i England med 18,7 pct. Ifølge de nyeste Nielsen-tal, er det den største vækstrate siden december 2016.

Den positive udvikling i det engelske økologisalg kommer i en periode, hvor udefrakommende begivenheder i form af COVID-19 allerede har sporet forbrugernes indkøbsadfærd i retning af personlig sundhed, gennemsigtighed og integritet.

Som det er tilfældet i andre lande, ser den ændrede forbrugeradfærd under coronakrisen ud til at støtte de økologiske marked i England, og hvis udviklingen fortsætter, vil det engelske marked formentlig runde et salg på 21 mia. kr. i indeværende år. Det er mere end økologi-organisationen Soil Association havde forventet ved indgangen til året, men Finn Cottle, markedskonsulent hos Soil Association Certification, er ikke overrasket over, at økologien står stærkt i forbrugernes bevidsthed i en krisetid:
”På trods af sandsynligheden for strammere budgetter foretager kunderne etiske valg og fokusere mere på kvalitet og god smag. Bæredygtighed og miljøbeskyttelse står højt på deres ønskeliste - og når så mange af os i disse vanskelige tider betragter naturen som en vigtig mulighed for at få et pusterum - ser det ud til, at borgerne træffer flere valg ud fra et hensyn til kloden,” siger hun til Craft Guild of Chefs.

England har tidligere været et vigtigt eksportland for ikke mindst økologisk svinekød og bacon fra Danmark, men gennem de seneste år har andre eksportmarkedet tilkæmpet sig en vigtigere position, og i 2019 var det kun én pct. at den samlede danske økologieksport, som endte hos engelske kunder.

Flere artikler fra samme sektion

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse

Eleverne skal tættere på råvarerne og bruge mindre tid på tør teori

For at tiltrække fremtidens professionelle madhåndværkere arbejder Anne-Birgitte Agger med at omdanne Hotel- of Restaurantskolen til et klimaneutralt uddannelsessted, hvor bæredygtighed ikke bare er noget, man snakker om.

25-06-2020 7 minutter Uddannelse,   Foodservice

Frugten hænger stadig på træet, når kunder bestiller den hos Fresh.Land

Iværksættervirksomheden Fresh.Land oplever så stor vækst, at den nu sigter mod Sverige og mere end en tredobling af omsætningen i indeværende år.

25-06-2020 5 minutter Frugt bær & grønt