Annonce

Annonce

Ungt par køber ind i dagligvarebutik

De engelske forbrugere har fået større lyst til at købe økologiske fødevarer, og salget har det seneste år sat nye rekorder. Foto: Colourbox

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

Mens englænderne via Brexit har valgt at vende det europæiske fællesskab ryggen, har de det seneste år vist en stor åbenhed over for bæredygtig mad i form af et øget forbrug af økologiske fødevarer. Nye tal fra Nielsen viser, at Englands omsætning af økologi den 30. maj 2020 var vokset med 6,1 pct. i løbet af de forgående 12 måneder. I samme periode var salget af konventionelle fødevarer kun vokset med 3,2 pct.

Det skriver Craft Guild of Chefs, som er Englands førende forening for kokke med medlemmer i mange lande. Ifølge foreningen har corona forstærket tendensen, og i de første 12 uger af 2020 voksede økologisalget i England med 18,7 pct. Ifølge de nyeste Nielsen-tal, er det den største vækstrate siden december 2016.

Den positive udvikling i det engelske økologisalg kommer i en periode, hvor udefrakommende begivenheder i form af COVID-19 allerede har sporet forbrugernes indkøbsadfærd i retning af personlig sundhed, gennemsigtighed og integritet.

Som det er tilfældet i andre lande, ser den ændrede forbrugeradfærd under coronakrisen ud til at støtte de økologiske marked i England, og hvis udviklingen fortsætter, vil det engelske marked formentlig runde et salg på 21 mia. kr. i indeværende år. Det er mere end økologi-organisationen Soil Association havde forventet ved indgangen til året, men Finn Cottle, markedskonsulent hos Soil Association Certification, er ikke overrasket over, at økologien står stærkt i forbrugernes bevidsthed i en krisetid:
”På trods af sandsynligheden for strammere budgetter foretager kunderne etiske valg og fokusere mere på kvalitet og god smag. Bæredygtighed og miljøbeskyttelse står højt på deres ønskeliste - og når så mange af os i disse vanskelige tider betragter naturen som en vigtig mulighed for at få et pusterum - ser det ud til, at borgerne træffer flere valg ud fra et hensyn til kloden,” siger hun til Craft Guild of Chefs.

England har tidligere været et vigtigt eksportland for ikke mindst økologisk svinekød og bacon fra Danmark, men gennem de seneste år har andre eksportmarkedet tilkæmpet sig en vigtigere position, og i 2019 var det kun én pct. at den samlede danske økologieksport, som endte hos engelske kunder.

Flere artikler fra samme sektion

Rømer Vegan lancerer 40 veganske produkter i samarbejde med Coop

Efter lang tids produktudvikling er Rømer-familien nu klar til at lancere en større satsning på veganske fødevarer.

25-09-2020 2 minutter Plantebaserede fødevarer

Flere Coop-kæder åbner dørene for Ad Libitum-mælk

Flere forbrugere får snart mulighed for at honorere landmænd, som gør noget ekstra for dyrevelfærden i kostalden, når Thises Ad Libitum-mælk i løbet af efteråret finder vej til flere Coop-kæder.

25-09-2020 3 minutter Kvæg,   Dyrevelfærd

Danish Crown får hug for sine klimasvin

Tænketanken Concito og Forbrugerrådet Tænk mener, at Danish Crowns store kampagne for grise i en klimamæssig sammenhæng er misvisende.

24-09-2020 2 minutter Svineproduktion,   Klima