Annonce

Annonce

Steen Lampe foran stativ med diverse pølser

Steen Lampe er tredje generation i den sønderjyske familievirksomhed, som er kendt for sine mange charcuterivarer. Nu skal den også være kendt for økologi. Foto: Jakob Brandt

Sønderjysk slagter satser på økologi

Slagter Lampe fra Haderslev fejrer sit 80-års jubilæum med lanceringen af en ny serie af økologiske charcuterivarer, som både henvender sig til detail- og foodservicekunder.

“Den bider lidt på tungen,” siger en yngre mand, som netop har gaflet en smagsprøve af den økologiske chorizofra slagter Lampes messestand. 

Den sønderjysk familievirksomhed Slagter Lampe har produceret charcuterivarer siden 1939 og er kendt for sin produktion af sønderjyske kvalitetspølser. 

Hidtil har firmaet kun haft et enkelt økologisk produkt i sortimentet. Den er målrettet foodservicesektoren, men nu vil Slagter Lampe også være kendt for et større udvalg af økologiske produkter, som både er målrettet detailhandel og professionelle køkkener. At dømme efter den chorizo-spisende mand, fejler smagen ikke noget.

Fik flere ordrer på messen

Det var da også en forventningsfuld direktør Steen Lampe, som benyttede Hørkram Foodservices husmesse i Fredericia til at lancerer den nye økologiske serie, som udover en stærk chorizo-udgave og den traditionelle sønderjyske spegepølse også omfatter en urte- og en pebersalami.

”Nu er vi startet med fire produkter, men vi ser meget frem til allerede i løbet af 2019 at lancere flere nye produkter. Produktudviklingen er i fuld gang,” siger Steen Lampe, som oplyser, at selskabet henter godt halvdelen af omsætningen i detailhandlen, mens resten bliver hentet via cateringgrossister som Hørkram.

Steen Lampe forventer, at økologien kan udvikle sig til et nyt ben under virksomhedens økonomi, og han ser frem til at lancere flere økologiske produkter i løbet af 2019.
Steen Lampe forventer, at økologien kan udvikle sig til et nyt ben under virksomhedens økonomi, og han ser frem til at lancere flere økologiske produkter i løbet af 2019.. Foto: Jakob Brandt

De nye produkter er allerede landet i de første butikker i Føtex og Bilka, og han forventer, at de snart vil finde vej til andre kæder, så det var en tilfreds slagtermester, som tog hjem efter to travle messedage, hvor Slagter Lampe også høstede flere ordrer på de økologiske produkter.

”Økologi er kommet for at blive, og vi har mærket en øget efterspørgsel på økologiske varianter, så nu var tiden inde til at udvikle en serie, som appellerer til hele familien,” siger Steen Lampe.

Byggede nyt pølsemageri

Han er tredje generation af slagterfamilien Lampe, der gennem de seneste år har oplevet en støt stigende interesse for økologien hos kunderne, og han håber, at den Ø-mærkede produktion, som er godkendt af Dyrenes Beskyttelse, vil udvikle sig til et nyt ben under produktionen.

Det var indretningen af et helt nyt pølsemageri mellem Vojens og Haderslev, som sikrede den fornødne plads, som sidste år gjorde det muligt for de knap 40 ansatte hos Slagter Lampe at begynde at udvikle et større økologiske sortiment, som bliver lavet af kød fra danske dyr.

”Det er ikke noget problem at arbejde med økologi, når bare man har planlagt arbejdet ordentligt,” siger Steen Lampe, som hæger om de gamle håndværkertraditioner.

”Produkterne er modnet i flere uger og svinder ca. 30 pct. under processen, det giver en god kraftig smag og et lidt tørrere produkt,” forklarer han.

Flere artikler fra samme sektion

Når køkkener bruger mere økologi, bliver maden sundere

En undersøgelse fra DTU viser, at køkkener, der bruger mindst 50 pct. økologi er bedre til at følge Fødevarestyrelsens anbefalinger til sundere mad.

15-10-2019 3 minutter FoodserviceOmlægning

SAS indfører økologisk flymad på de europæiske ruter

Flere flyselskaber benytter økologiske fødevarer som en del af forplejningen til deres passagerer, og som det første flyselskab lancerer SAS økologiske sandwich med råvarer fra Skandinavien på 80.000 flyvninger.

11-10-2019 3 minutter FoodserviceVirksomheder

Faktas økologiske salg har rundet en mia. kr. årligt

For første gang udsender Fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer, som netop har rundet en mia. kr.

09-10-2019 4 minutter Detailhandel