Annonce

Annonce

Gulerødder i grøntsagsvaskeren

Når Søris leverer økologiske kartofler og gulerødder til Coop, bliver de fremover pakket i græsbakker, som består af 40 pct. græs og 60 pct. traditionel papirråvare, hvilket reducerer CO2 aftrykket fra emballagen med 30 pct. Foto: Søris

Søris skifter til grøn emballage af græs og pap

Når Søris leverer økologiske kartofler og gulerødder til Coop, bliver de fremover pakket i græsbakker, som består af 40 pct. græs og 60 pct. traditionel papirråvare, hvilket reducerer CO2 aftrykket fra emballagen med 30 pct.

Coop tager endnu et skridt i sin strategi for en grønnere fremtid med mindre plastemballage. Koncernen dropper 560.000 plastikbakker og erstatter dem med nye bakker fremstillet af 40 pct. græs.

Det sker i tæt samarbejde med det økologiske grøntsagspakkeri på Søris, som i 2015 indgik en partnerskabsaftale om at blive fast leverandør til Coops kæder, som i dag aftager halvdelen af pakkeriets produktion.

Den nye emballage bliver indført som et led i den emballagestrategi, som Coop vedtog i 2017. Af den fremgår det bl.a., at dagligvarekoncernen vil reducere brugen af plastik i emballagen med 25 pct. i 2025. Som et nyt skridt på vejen udskifter Coop derfor nu 560.000 plastikbakker om året med bakker af pap og græsfibre.

Emballage er et meget komplekst område med et ocean af forskellige løsninger, og græspapbakkerne er resultatet af et års arbejde med at finde et alternativ til plastikbakkerne. Her har vi fundet en model, der holder vand.

— Jan Algren, Søris

Materialet til de nye bakker ligner med det blotte øje pap, men består af 60 pct. traditionel papirråvare og 40 pct. græs - hvilket både gør bakkerne langt mindre miljøbelastende og nemmere at genanvende.

Fakta om græspap

  • Sammenlignet med produktionen af plast belaster produktionen af græspapbakker klimaet op til 85 procent mindre.
  • De nye græsbakker består af 40 procent græs og 60 procent traditionel papirråvare. Sammenlignet med bakker produceret af ren papirmasse er der en vandbesparelse på op til 40 pct. ved produktion af græspap og CO2 aftrykket reduceres med 30 pct.

”Vi kan se, at producenter, leverandører og kunder ligesom Coop er dybt optaget af den grønne omstilling. Og selvom det kræver en stor indsats at løse verdens ressourceudfordringer, kan selv små tiltag, som vi gør hver især, gøre en stor forskel, og for os er det her blot et af mange skridt, vi ønsker at tage for at sikre mere klima- og miljøvenlige produkter for vores kunder,” siger Signe Frese,” CSR-direktør i Coop.

Søris har flere løsninger i pipelinen

Helt konkret vil alle gulerødder og kartofler, som den sjællandske grøntsagsproducent Søris leverer til Coop, fremover være pakket i de nye græspapbakker, og det er pakkeriejer Jan Algren fra Søris, som har fundet frem til den nye bæredygtige løsning efter et besøg på en svensk emballagemesse.

“Emballage er et meget komplekst område med et ocean af forskellige løsninger, og græspapbakkerne er resultatet af et års arbejde med at finde et alternativ til plastikbakkerne. Her har vi fundet en model, der holder vand,” siger Jan Algren.

Han er konstant på jagt efter nye bæredygtige emballageløsninger, men holder sig p.t. langt væk fra bioplast.

“Det giver ingen mening, før der er bedre styr på affaldssorteringen, så vi bruger stadig den samme plastfolie til bakkerne, men vi har flere løsninger i pipelinen på emballagefronten,” siger Jan Algren.

Der er store perspektiver i græs

Danmarks Naturfredningsforening glæder sig over, at der kommer alternativer til plastik på dagligvarehylderne, og foreningen ser store perspektiver i, hvad man kan bruge græs til i fremtiden.

Sine Beuse Fauerby, miljøpolitisk seniorrådgiver, kalder Coops initiativ et skridt i den rigtige retning, da der benyttes 90 pct. mindre energi ved græspap-produktion end plastproduktion, og CO2-udledningen er markant lavere.

“Vi går især op i, hvordan græsset er dyrket, at det er et restprodukt, og at den nye bakke kan genanvendes, som vi kender det fra genanvendelse af pap. Det er utrolig positivt, at Coop tager problemstillingen med plast meget seriøst, og kommer med nye løsninger,” siger hun.

Kunderne vil have grønnere produkter

Som led i emballagestrategien har Coop udfaset unødvendig plast i massevis af varer, bl.a. vatpinde, bærbakker og brødposer, og indført genanvendt plast i bl.a. kødbakker, og ifølge Coop har det sparet miljøet for 935 ton ny plast om året.

”Vi arbejder hele tiden på at finde nye og bedre erstatninger for emballage, der belaster klima og miljø. Men vi skal gøre det sammen med producenter og leverandører – og vi skal have kunderne med. Men faktisk ser vi større og større bevidsthed hos forbrugerne om, hvordan vi handler mere bæredygtigt. Og det er netop dét, der skal til, hvis vi skal lykkes med at ændre tingene,” siger Signe Frese.

Flere artikler fra samme sektion

Nyt tv-koncept: Spis dit kæledyr eller bliv vegetar

Et socialt eksperiment ønsker at få folk til at tænke mere over dyrets vej fra marken til middagsbordet.

17-10-2019 3 minutter DyrevelfærdForbrug

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

17-10-2019 1 minutter ForbrugUdlandDetailhandel

De unge hiver gerne flere penge op af lommen, hvis varen er økologisk

De yngre forbrugeres bevidsthed om miljøudfordringer kan være godt for økologiens fremtid, lyder det fra en analytiker.

17-10-2019 3 minutter ForbrugDetailhandelUdland