En kok er ved at skære skopren af en økologisk ost af.

Hele 2.598 danske køkkener har et økologisk spisemærke, der angiver en bestemt andel af økologiske fødevarer i køkkenet. Nu opfordrer Fødevarestyrelsen til, at foodservice-branchen fejrer mærkningsordningen, når den i 2019 bliver ti år. Foto: Jakob Brandt

Det Økologiske Spisemærke fylder 10 år

Fødevarestyrelsen opfordrer alle landets køkkener til at være med til at markere jubilæet for Det Økologiske Spisemærke i 2019.

Gennem de seneste fem år er der i gennemsnit hver dag ét nyt køkken, som har fået et økologisk spisemærke. 

Dermed er der ikke færre end 2.558 professionelle køkkener og spisesteder, som i dag har mulighed for at skilte med Det Økologiske Spisemærke, som blev lanceret i 2009.

Ifølge Marianne Dittmann, leder af Fødevarestyrelsens Økologiteam, har spisemærket efter en lidt stille start udviklet sig til en ægte succeshistorie, og mærkerne har stille og roligt spredt sig fra de offentlige køkkener til private kantiner og storkøkkener. 

Det skal fejres, og hun opfordrer alle i branchen til at deltage, når spisemærket i 2019 har 10-års jubilæum. 

”Spisemærkerne har fungeret som en vigtig løftestang for omlægningen til økologi i landets køkkener, og det er på mange måder en positiv historie,” siger Marianne Dittmann, som håber, at endnu flere køkkener vil bidrage til nye kapitler om omlægningen til økologi. 

En spændende rejse 

For at skabe størst mulig opbakning bag jubilæumsaktiviteterne har Økologiteamet inviteret branchen til to inspirationsmøder. Det sidste møde blev holdt i Økologiens Hus i Aarhus. 

Det havde samlet en snes repræsentanter fra både producenter, køkkener og caféer, og generelt oplever Marianne Dittmann, at der er en stor interesse for spisemærkerne. 

Det Økologiske Spisemærke

  • En gratis statskontrolleret mærkningsordning indført i 2009, hvor spisestederne bliver inddelt efter deres økologiprocent: Guld over 90 pct., sølv: 60-90 pct. og bronze 30-60 pct.

  • Halvdelen af spisemærkerne er udstedt til københavnske køkkener, men mærkerne har efterhånden fundet frem til alle hjørner af landet.

  • Læs mere om spisemærket på https://www.oekologisk-spisemaerke.dk/

I de første år krævede det en del arbejde at overbevise grossisterne om, at de skulle have mere økologi på hylderne og lave systemer, der gjorde det nemt for køkkenerne at beregne økologiprocenten.

I dag roser hun grossisterne for deres samarbejde, som har bidraget til, at spisemærkeordningen i dag fungerer på en måde, så alle kan være med.

”Det har været en spændende rejse, som vi i Økologiteamet har taget sammen med Økologisk Landsforening og andre samarbejdspartnere, og når jeg kigger på væksten i økologisalget i foodservicesektoren, tror jeg, at der er gode forudsætninger for at øge antallet af spisemærker," siger Marianne Dittmann.

Opgradering af app

Ifølge Gregers Hummelmose, Fødevarestyrelsens Økologiteam, er det i den forbindelse interessant, at økologisalget til Horeca-køkkenerne er fordoblet fra 2015-2017 fra 300-600 mio. kr. 

”Men det er kun 10 pct. af spisemærkerne, som er registreret i Horeca-branchen, så vi vil gerne have lidt bedre fat hos caféer, restauranter og hoteller,” siger han. 

Derfor planlægger Fødevarestyrelsen også en øget markedsføring og en opgradering af app’en ’Økologiske spisesteder’, så den bliver endnu mere brugervenlig og i modsætning til nu bliver i stand til at vise, hvilken kategori af spisemærke det enkelte spisested har.

App’en indeholder 145 spisesteder, og den er blevet downloadet af ca. 3.000 brugere siden lanceringen i marts. 

Halvkær Kro gik foran 

I 2019 er det ti år siden, at Halkær Kro i Nibe som det første køkken i landet modtog et økologiske spisemærke. Siden da har i gennemsnit 255 professionelle køkkener hvert år fået et spisemærke i enten bronze, sølv eller guld, og gennem de seneste fem år er der i gennemsnit blevet uddelt et spisemærke hver dag. 

For at understøtte den udvikling planlægger Fødevarestyrelsen flere aktiviteter til næste år, hvor de blandt andet vil slå på, at omlægningen til økologi understøtter mange af FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling. 

Omlægningen til økologi i køkkenerne harmonerer desuden godt med ambitionerne om en mere klimavenlig kost, da omlagte køkkener ofte fokusere på reduceret madspild og skruer ned for kød og op for frugt og grønt. 

”Vi skal have aktiveret danskerne, og vi har netop lavet en aftale med reklamebureauet 727, som skal hjælpe med at lave kortfilm og plakater, og vi laver en toolbox med masser af gratis materiale og med indhold, som køkkenerne og andre parter kan benytte på de sociale medier,” siger Lise Bak Simonsen, som har ansvaret for Fødevarestyrelsens kampagneaktiviteter. 

Flere artikler fra samme sektion

En af landets få Ø-mærkede restauranter lukker

Efter den 20. december er der kun én Ø-mærket restaurant tilbage i København.

14-12-2018 5 minutter Foodservice

De økologiske varer kommer i stigende grad fra udlandet

De danske økologer kan ikke følge med efterspørgslen - derfor importerer Danmark nu økologi for knap én mia. kr. Den igangværende omlægning kan måske vende udviklingen.

13-12-2018 4 minutter ImportDetailhandel

Vegansk firma med massiv eksportsucces kan gavne danske økologer

På under et år har Naturli' Foods' veganske varer fundet vej til 13 udenlandske markeder, og det kan vise sig at gavne de danske økologiske grøntsagsavlere.

13-12-2018 6 minutter EksportDetailhandel