Annonce

Annonce

Anuga hovedindgang

Indkøberne strømmer til Anugamessen i Køln, hvor ikke mindst indkøbere fra Asien og Mellemøsten i år viser stor interesse for de økologiske produkter fra Danmark. Foto: Anuga

Stor asiatisk og mellemøstlig appetit på dansk økologi på Anuga

De to første dage af fødevaremessen Anuga i Köln viste især gæster fra Asien og Mellemøsten stor interesse for de økologiske varer på Bio Aus Dänemarks fællesstand.

Lige nu er der tryk på i de tyske messehaller i Køln, hvor verdens største fødevaremesse tiltrækker indkøbere fra hele verden, og de økologiske varer er i høj kurs.

Ikke mindst gæster fra Asien og Mellemøsten viste i løbet af weekenden stor interesse for de 21 udstillere på Bio Aus Dänemarks danske fællesstand i Anugas økologiske hal 5.1, oplyser det danske eksportnetværk i en pressemeddelelse

“Jeg har blandt andet fået kontakt til fem israelere, tre libanesere og fire kunder fra Sydkorea,” fortæller Fredrik Abildtrup.

Han er direktør i virksomheden Plantemageren, som deltager på Bio Aus Dänemarks stand med firmaets flydende økologiske urter, som fik stor eksponering herhjemme, da iværksætterne bag firmaet deltog i iværksætterserien Løvens Hule med deres smagsgivende urter, som er konserveret med eddike og salt.

Skandinavien har godt ry

Fredrik Abildtrup har stor tiltro til, at i hvert fald nogle af de nye kontakter vil føre til kontrakter.

Anuga i få ord

  • Anuga er verdens største fødevaremesse og fejrer i år 100 års jubilæum. Messen finder sted i Köln hvert andet år, i 2019 fra lørdag 5. til onsdag 9. oktober.
  • Der er i år 7.500 udstillere fra mere end 100 lande, og i løbet af de fem dage forventes mere end 165.000 gæster at gå gennem Kölns gigantiske messecenter.

“I Asien og Mellemøsten er interessen for økologi stigende. Også der vil forbrugerne have rene og sikre produkter; og Skandinavien har jo et rigtig godt navn i forhold til fødevaresikkerhed. Det er med til at gøre os interessante, udover at vi har et super godt produkt,” siger han.

Nu efter weekenden forventer Fredrik Abildtrup flere besøg af indkøbere fra Tyskland og andre europæiske lande.

Generationsskifte og nyheder på Anuga

Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark har indrettet standen med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug, og hun glæder sig over flere forhold ved årets messe. Dels at hun med 21 tilmeldte virksomheder i år mønstrer det hidtil største antal virksomheder, dels at der i år er mange unge udstillere med på de danske stande.

“Jeg har aldrig haft så mange unge med på standen. De vil noget mere, og de griber tingene anderledes an end de traditionelle udstillere. Det er fedt, og det viser, at der er gang i et generationsskifte i branchen. Det lover godt for fremtiden for dansk økologi,” siger Malene Aaris på tærsklen til endnu en travl messedag i det tyske.

Fredrik Abildtrup, direktør for Plantemageren t.v. har oplevet nogle travle dage på Anuga, som frem til onsdag tiltrækker tusindvis af indkøbere fra hele verden
Fredrik Abildtrup, direktør for Plantemageren t.v. har oplevet nogle travle dage på Anuga, som frem til onsdag tiltrækker tusindvis af indkøbere fra hele verden. Foto: Malene Aaris

“Samtidig er der mange spændende nyheder på standen, og det vidner om en stor innovationskraft hos de danske producenter,” siger den garvede messearrangør.

Cocktails og gastro-saft

Også Emil Døi Van Dijk Thorborg, stifter af den økologiske drikkeproducent Rebæl, har fået kontakt til mange potentielle kunder fra Asien og Mellemøsten på Anugas første to åbningsdage. Indkøbere fra blandt andet Israel, Libanon, Kina, Japan og Sydkorea er gået i dialog om mulige køb af Rebæls drikkeklare crafted øko-cocktails, limonader og safter med høj gastronomisk kvalitet.

I det hele taget er der medvind for den unge virksomhed i Københavns Nordhavn.

“Lige nu boomer interessen for økologiske kvalitets-drikkevarer. For eksempel har vi lige indgået en aftale med 7-Eleven om at sælge cocktailmix og limonader med et twist, som bliver markedsført under vores nye retail-brand Soif,” fortæller Emil Døi Van Dijk Thorborg, inden han igen går ind i en snak med en potentiel kunde på den travle Anuga-messe.

Landbrug & Fødevarer har også en stand med ti økologiske udstillere. Dertil kommer Food from Denmark, som stiller med en økologisk fællesstand og en konventionel fællesstand ved siden af hinanden.

Flere artikler fra samme sektion

Nyt tv-koncept: Spis dit kæledyr eller bliv vegetar

Et socialt eksperiment ønsker at få folk til at tænke mere over dyrets vej fra marken til middagsbordet.

17-10-2019 3 minutter DyrevelfærdForbrug

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

17-10-2019 1 minutter ForbrugUdlandDetailhandel

De unge hiver gerne flere penge op af lommen, hvis varen er økologisk

De yngre forbrugeres bevidsthed om miljøudfordringer kan være godt for økologiens fremtid, lyder det fra en analytiker.

17-10-2019 3 minutter ForbrugDetailhandelUdland