Annonce

Annonce

Eksporten af økologisk grisekød er en vigtig joker bag Frilands fremgang, men selskabet forventer at få behov for at øge antallet af dyr til alle koncepter i de kommende år.

Store vækstambitioner hos Friland efter rekordår

Selskabet forventer at kunne øge omsætningen til et sted mellem 1,2 mia. og 1,4 mia. kr. i løbet af fem år.

Efter et år, hvor omsætningen voksede med 16 pct. og kun var et mulehår fra at runde en mia. kr., sigter Danish Crown-datterselskabet Friland efter yderligere vækst i de kommende år.

Ifølge årsrapporten, som blev offentliggjort efter årsmødet tirsdag, forventer selskabet en vækst på 25-40 pct. i løbet af de kommende fem år. Det svarer til en omsætning på 1,2 mia. - 1,4 mia. kr.

For at nå det mål planlægger Friland at tage flere dyr ind i alle koncepter.

"Væksten i antallet af dyr skal naturligvis balanceres med afsætningsmulighederne. For det er herigennem, at Friland kan sikre en stærk afregning til landmændene," forklarer Claus Hein, adm. direktør for Friland i årrapporten.

Heraf fremgår det, at de væsentligste årsager til Frilands fremgang hænger sammen med, at eksporten er kommet tilbage på niveau, og at selskabet oplever at især det økologiske kød er i høj kurs på både hjemmemarkedet og eksportmarkederne.

De fleste grise ender i udlandet

Salget i Danmark står for 45 pct. af Frilands samlede omsætning, mens det igen er eksporten af økologisk grisekød, som er den største indtægtskilde, idet tre ud af fire kr. bliver hentet på eksportmarkederne.

Kigger man på salget af økologisk oksekød, er billedet det modsatte. Trods fremgang i eksporten af oksekød henter Friland to ud af tre kr. på hjemmemarkedet, som dermed stadig er en vigtig bastion for Friland, som i de kommende år vil arbejde for at øge forbrugernes kendskab til selskabet.

Som Europas største leverandør af økologisk grisekød har Friland længe været en kendt spiller i udlandet, men ifølge Claus Hein er det af afgørende betydning, hvordan markederne bliver serviceret, hvis væksten skal fortsætte.

Udforsker nye muligheder

"Dansk økologi og den kvalitet og de produkter, vores leverandører kan levere, er værdsat på en lang række markeder af eksport," siger direktøren og forklarer, at selskabet løbende udforsker de forretningsmæssige muligheder, der måtte åbne sig i markedet.

Han fremhæver de såkaldte NOP-grise til det amerikanske marked som et godt eksempel på, at Friland er klar til at omstille sig til flere markeder.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer