Annonce

Annonce

Grønsager i et industrikøkken

Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener vokset med hele 22 pct. Foto: Colourbox

Storkøkkenerne er storforbrugere af økologi

Nu slår økologien også for alvor igennem i de danske storkøkkener. Arlas salg af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener er vokset markant på to år.

Spiser du på hospitalets cafe eller i kantinen på din skole, så er der stor sandsynlighed for, at måltidet er økologisk. Det viser helt nye tal fra Arla. 

Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener nemlig vokset med hele 22 pct.

"Vi mærker absolut en øget efterspørgsel på økologiske produkter fra kantiner, cafeer og restauranter landet over. Hvis de professionelle køkkener skal arbejde økologisk, så er de afhængige af økologiske varianter af de produkter, de skal bruge i dagligdagen. Derfor betragter vi også udviklingen som et tegn på, at vi lykkes med at honorere det behov," siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Offentlige storkøkkener er i front

De offentlige storkøkkener er især blevet flittige aftagere af økologiske fødevarer de senere år. Køkkenerne på blandt andet efterskoler, hospitaler og børnehaver køber kun en femtedel af alle føde- og drikkevarer, der sælges til danske storkøkkener. 

Alligevel står de for næsten halvdelen af salget af de økologiske føde- og drikkevarer, der sælges til storkøkkenerne. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

”Både offentlige og private storkøkkener har fået øjnene op for økologi. Men kigger vi på den samlede andel af økologiske varer i danske storkøkkenerne uanset produktkategori, kan vi se, at de offentlige storkøkkener foreløbigt har et økologisk forspring i forhold til de private,” siger Jakob B. Knudsen.

Spisemærket har styrket økologien

Ifølge Arla har danskernes generelle begejstring for økologi påvirket storkøkkenernes indkøbsvaner. Men også en populær, økologisk mærkningsordning har bidraget til den økologiske bølge, mener Jakob B. Knudsen:

"Det Økologiske Spisemærke har over et årti givet køkkener på såvel cafeer som hospitaler et incitament til at skifte produkterne på lageret ud med økologiske varianter. Det er en mulighed, som rigtig mange benytter sig af, fordi det dels sender et positivt signal til de spisende, men også fordi de på den måde er med til at gøre en forskel,” siger Jakob B. Knudsen.

Selvom de offentlige storkøkkener kun står for 21 pct. af det samlede salg af føde- og drikkevarer til foodservice, så er deres andel af salget af økologiske føde- og drikkevarer ifølge Danmarks Statistik på hele 44 pct. Foto: Økologisk Landsforening

Spisemærket fylder i år 10 år, og jubilæet er blandt andet blevet markeret på tre store messer hos landets foodservicegrossister i årets første måneder, hvor Rikke Grønning, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, foodservice, deltog. 

Hun bekræfter tendensen fra Arla, og melder om en voksende interesse for økologien blandt landets storkøkkener.

Hun er også enig i, at spisemærkerne har udviklet sig til et effektivt redskab for omlægningen af de professionelle køkkener.

"Vi er oppe på godt 2.700 køkkener med spisemærket, og jeg forventer at vi runder 3.000 i år," siger Rikke Grønning.

Flere artikler fra samme sektion

Dansk hotelkæde er med i den første bølge af økologiske spisemærker i Tyskland

Der var fint besøg hos Guldsmeden Hotels i Berlin, som tirsdag som det første hotel fik overrakt Tysklands nye økologiske spisemærke i guld, som tyskerne har indført efter dansk forbillede for at sætte skub i omlægningen til økologi.

14-03-2024 5 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Udland,   Eksport

DM for kokke og tjenere prioriterer økologi

Der er masser af økologi i gryderne, når Foodexpo i næste uge lægger lokaler til fagkonkurrencerne Årets Kok og Årets Tjener, som i år får tildelt det lejlighedsvise Økologiske Spisemærke i sølv.

13-03-2024 3 minutter Events,   Foodservice

Pristjek: Priserne på økologisk frugt og grønt er de højeste siden 2017

Samtlige supermarkeder i Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek har hævet priserne på økologisk frugt og grønt, og kunderne skal i gennemsnit betale 30 pct. mere end i 2021.

13-03-2024 2 minutter Frugt, bær, grønt