Annonce

Annonce

De professionelle køkkener købte økologiske varer for mere end 2,6 mia. kr. i 2019, mens de i 2018 købte økologi for 2,3 mia. kr.

Stort økologisk potentiale i foodservice-branchen

Pressemeddelelse

I 2019 steg salget af økologiske fødevarer til restauranter, offentlige køkkener, hoteller, kantiner og caféer med 11 pct. i forhold til året før. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik. Det er stort set alle aktører inden for de professionelle køkkener, der har været med til at skabe væksten – og der er meget mere at komme efter, mener markedschef i Økologisk Landsforening.

Af: Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder i Økologisk Landsforening

Salget af økologiske fødevarer til foodservice er steget med godt 11 pct. på et år.

Bæredygtighed er for alvor kommet på menukortene hos de professionelle køkkener. Både i de offentlige køkkener, i kantiner, på restauranter, hoteller og caféer er der sket en stigning i indkøbet af økologiske råvarer – i alt med godt 11 pct. set i forhold til året før.

”Alle i foodservice-branchen rykker på økologi og er med til at skabe væksten. Det skyldes, at der er kommet et øget fokus på kvalitet, men i høj grad også at flere professionelle køkkener er i gang med at tænke mere bæredygtigt og har fokus på, at kunder og gæster efterspørger grønnere måltider ud fra omtanke for klodens ressourcer og for miljøet,” siger Torben Blok, som er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

De professionelle køkkener købte økologiske varer for mere end 2,6 mia. kr. i 2019, mens de i 2018 købte økologi for 2,3 mia. kr.

Tallene stammer fra Danmarks Statistik, som netop har offentliggjort opgørelsen over det samlede foodservice-indkøb af økologiske varer. Opgørelsen viser også, at det især er på varekategorier inden for kolonial og mejeri, at salget stiger, og at det er i de offentlige køkkener, at økologien vejer tungest med 41 pct.

”Vi havde nok haft forventninger om en højere vækst set i lyset af det store fokus på bæredygtighed og verdensmålene. Alligevel bør væksttallet give alle i branchen mere mod til at få gang i den grønne bølge. De viser, at der er et enormt uforløst potentiale. Så der er ingen grund til at nøle,” mener Torben Blok og uddyber:

”Kunderne og gæsterne er klar, så nu gælder det om, at de madprofessionelle overhaler indenom og går forrest. Der er ingen tvivl om, at nu hvor 2020-planen løber ud, og vi afventer, hvad der skal ske, er det branchen, som skal være primus motor på den grønne, økologiske omstilling af vores måltider og dermed en vigtig bidragsyder til den omstilling hele samfundet er i gang med.”

Også antallet af spisesteder med det statskontrollerede økologiske spisemærke steg i 2019 med hele 20 pct. I dag har 3175 danske spisesteder det økologiske spisemærke.

”Også her er der brug for at flere kommer med. Spisemærket er en løftestang for omlægningen og har været med til at sikre fokus på økologi i de professionelle køkkener, så der er ingen grund til at vente,” siger han.

Dette er en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening. Det er tilladt at kopiere og bringe den på andre nyhedssider.

Flere artikler fra samme sektion

EAT Grim sælger grimme grøntsager

To iværksættere har fået så megen succes med at begrænse madspild ved at sælge økologiske frugt- og grøntkasse, der udelukkende er fyldt med tilsyneladende uperfekte varer, at de snart retter blikket mod udlandet.

23-09-2020 6 minutter Madspild,   Virksomheder

Comeback til sønderjysk saftproducent

Søgaard Saft trykkede på pauseknappen i foråret, men nu er de ansatte genansat og produktionen af økologiske drikkevarer genoptaget.

22-09-2020 2 minutter Virksomheder,   Foodservice

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion