Annonce

Annonce

ICA-butik set udefra

Ifølge Ekoweb faldt økologisalget i 2019 i alle de største svenske dagligvarekæder, og i øjeblikket gør de ikke meget for at vende udviklingen. Foto: News Øresund - Johan Wessman (CC BY 3.0)

Sveriges økologiske detailsalg slår bak

Den svenske økologiandel faldt sidst år fra 9,3 pct. til 9,0 pct., og det får svenske Ekoweb til at nedjustere forventningerne til væksten på Danmarks næststørste eksportmarked.

Mens salget af økologiske fødevarer fortsætter med at vokse i Danmark, har svensk dagligvarehandel mistet grebet om det økologiske salg, som i 2019 kørte i bakgear. Det fremgår af det uafhængige analysebureau Ekowebs årlige markedsrapport for det svenske økologimarked, som torsdag aften blev offentliggjort på Grand Hotel i hjertet af Stockholm.

»Væksten i salget af økologiske fødevarer i den svenske dagligvarehandel er stoppet i løbet af 2019,« konkluderer Olle Ryegård, som er direktør for Ekoweb og medforfatter til rapporten, der beskriver alle de økologiske salgskanaler i Sverige på basis af foreløbige salgstal fra det svenske fødevaremarked.

Af rapporten fremgår det, at salget af økologiske fødevarer og drikkevarer i Sverige ganske vist steg med 280 mio. kr. i løbet af 2019 og samlet nåede op på 19,9 mia. dk. kr. Men Ekowebs beregninger viser, at der bag den spinkle vækst reelt gemmer sig et fald i økologisalget.

»Det skyldes, at det svenske fødevareprisindeks sidste år voksede med 3,5 pct. Det betyder, at økologiens andel af det samlede fødevaresalg reelt faldt fra 9,3 pct. til 9,0 pct. i løbet af 2019,« siger Olle Ryegård, som har analyseret det svenske økologimarked gennem mere end 20 år.

Han forklarer, at det svenske marked allerede viste de første tegn på opbremsning i økologisalget tilbage i 2016, og at der i 2018 stort set var tale om status quo i salget. Samme år var der en stor overproduktion af økologiske fødevarer hos de ca. svenske økologer, og derfor havde han forventet, at de mange tilgængelige varer ville have været med til at løfte salget i 2019, men sådan er det ikke gået.

»Sidste år var der tale om et fald i salget hos alle de største dagligvarekæder ICA, Coop, Axfood og Bergendahls,« siger Olle Ryegård.

Årsagerne til den udvikling er der uden tvivl flere af, men efter hans vurdering skyldes tilbagegangen først og fremmest, at detailhandlen efter flere år med fokus på økologi gennem de seneste år i højere grad fokuserer på andre stærke megatrends som sundhed, bæredygtighed, miljø, klima, plantebaseret kost og CO2-udledning. Emner som i øjeblikket fylder meget i den svenske debat, men som ikke alle svenske forbrugere automatisk kobler sammen med økologi.

»Økologiske fødevarer er ikke længere så hotte som plantebaseret kost,« siger Olle Ryegård, som også peger på, at et voksende forbrug af færdigretter er en udfordring for det økologiske salg, da der endnu ikke findes så mange økologiske convenience-produkter på det svenske marked.

ICA har siden 2017 oplevet en afmatning i den tidligere stærke øko-trend. Denne afmatning fortsatte i 2019. En af årsagerne til dette, er efter vores opfattelse kundernes øgede interesse for lokale og svenskproducerede varer.

— Anders Axelsson, chef for bæredygtighed i ICA til Ekowebs markedsrapport


I år var det 10. gang, at den fornemme spejlsal på Grand Hotel dannede rammen om EkoWebs årlige branchedag for svensk økologi’ og det var ikke kun dystre tal, som blev luftet under krystallysekronerne.

Ekowebs rapport melder således om vækst i økologisalget hos både de svenske foodservicegrossister og det svenske vinmonopol Systembolaget. Og også netsalget af økologiske fødevarer gik frem i 2019, men samlet kunne det ikke opveje faldet i dagligvaresalget.

Markedet kan vende

Hvis de økologiske varer skal stoppe med at miste markedsandele, kræver det ifølge Olle Ryegård, at dagligvarekæderne sadler om, og han betragter det i den forbindelse som kritisk, at ingen af de store svenske dagligvarekæder, som tilsammen står for 80 pct. af det svenske fødevaresalg og 60 pct. af økologisalget, har fastsat langsigtede mål for deres økologiske salg.

Det samlede salg af økologi er mindsket, men vi kan se, at vores satsning på Änglamark gør det muligt at vende trenden, for der stiger salget.

— Tobias Rydergren, pressechef Coop Sverige i Ekowebs markedsrapport

Men ifølge Olle Ryegård behøver svensk økologi ikke at fortsætte i bakgear ret længe. Ifølge Ekowebs prognose er det ikke urealistisk, at det svenske økologi-salg årligt kan vokser med ca. 700 mio. kr. årligt. Sker det, vil den svenske økologiandel i 2029 når op på 13 pct. Eller samme niveau, som Danmark har i dag.

»Men det kræver dog stadig, at detailhandlere bliver mere seriøse omkring deres økologiske sortiment og specifikt markedsfører de økologiske produkter. Hvis det ikke sker, kan det økologiske marked muligvis stagnere, og i øjeblikket ser jeg ingen tegn på en sådan holdningsændring hos detailhandlerne,« advarer Olle Ryegård, som af samme grund kun estimerer væksten i det økologiske salg til at lande på 350 mio. kr. i indeværende år.

Flere artikler fra samme sektion

Mere spotlight på lokale fødevarer under coronakrisen

Coronakrisen giver de kreative ideer og samarbejder så stor medvind, at produktionen og opfattelsen af lokale fødevarer har rykket sig 10-15 år, vurderer bogaktuel direktør i Nordisk Center for Lokale Fødevarer.

31-07-2020 4 minutter Lokale varer

GratisMad.dk bliver madspildskampens schweizerkniv

Etableringen af den landsdækkende portal GratisMad.dk, skal gøre det nemmere for fødevareproducenter og butikker i hele landet at donere overskudsmad til socialt udsatte borgere.

31-07-2020 2 minutter Madspild

Fresh.Land laver samarbejde med Emmerys

Begge parter ser potentiale i onlinebrødsalget via Fresh.Land, da kunderne ikke længere behøver at besøge de fysiske butikker, for at få fingre i friskbagt, økologisk bagværk

30-07-2020 4 minutter Onlinesalg,   Frugt bær & grønt,   Bageri