Annonce

Annonce

Arla mælketankere

Arla har udskudt sit klimamærke på ubestemt tid. Foto: Arla

Udfordringer rammer Arlas og Danish Crowns klimamærker

Arla udskyder sit klimamærke, og Danish Crown erkender, at det er en "kæmpe mundfuld" at udvikle et klimamærke.

Det er svært at dokumentere klimabelastningen fra fødevareprodukter, og derfor ser Arla sig nu nødsaget til at udskyde sit klimamærke. 

Mejerikoncernen lancerede i foråret sin klimaplan og har desuden annonceret, at man ville se på en klimamærkning af en række produkter, men lanceringen er nu udskudt på ubestemt tid, skriver finans.dk.

Arla ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvilke udfordringer der står i vejen for mærket.

Også Danish Crown, der i foråret fremlagde en klimaplan, erkender nu, at det er svært at få dokumentationen på plads.

“Klimaudfordringen og hele klimadiskussionen er en kæmpe mundfuld. Der er enormt mange facetter og overvejelser,” siger Danish Crowns markedsdirektør, Søren Tinggaard, til finans.dk.

En udfordring er, at man har beregnet CO2-udledningen fra den danske svineproduktion, men man kan ikke finde tilsvarende beregninger fra andre EU-lande, og dermed har Danish Crown ikke noget at måle sig imod.

Søren Tinggaard understreger dog, at selskabet er godt i gang med arbejdet.

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel